procedure for skilsmisse med svensker

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jackdk

procedure for skilsmisse med svensker

Indlæg af jackdk » 06.08.2013 10:12:54

Hey,
Min kone og jeg har valgt at få fra hinanden... så der kommer lidt et par spørgsmål..

- Vi har været gift i 7 år
- Hun er svenske født, og svensk statsborger
- vi er gift på rådhuset i Malmø
- boet/bor begge i DK (forventer dog hun flytter tilbage til SV)

Hvordan er processen? hvor skal jeg/vi starte? what to do??

/Jack

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: procedure for skilsmisse med svensker

Indlæg af mh1 » 07.08.2013 00:59:55

Uanset om I blev viet i Sverige eller Swaziland, så er proceduren ens. Læs selv:
http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6012
mh
Rådgiver for ÆUG

jackdk

Indlæg af jackdk » 14.08.2013 10:53:14

nu er vi så kommet så langt at, det er blevet til en dikussion... en diskussion omkring penge.. og hvor vidt jeg skal "hjælpe" hende videre

Vi blev gift og har boet sammen med min mor (gratis), vi har ikke købt noget sammen, på nær en bil vi leasede, hvor hendes navn blev skrevet på kreditvureringe, så hun hæfter også for det. Ud over det har hun købt to fladskærme, hvor jeg har sagt, hun er velkommen til at tage dem begge... hun er også velkommen til at tage alle vores møbler fra vores sove værelse, alt andet indbo er min mors. (den ene skærm har hun hentet)

Hun har købt en bil, i hendes navn, med hendes som lån tager, som hun betaler på i dag, men tror hun er havnet i en situation, fordi hun flyttede sin addresse tilbage til Sverige mens hun havde lån i DK. Så tror hun er blevet bedt om at indfri lånet eller aflevere bilen. Men ik noget jeg har fået bekræftet.

Situationen er nu, at hun (hendes familie) vil have at JEG betaler for hun finder en lejlighed og hjælper hende igang med alt. Måske eventuelt også hjælper hende hver måned (jeg vil tro de tænker på noget ægtefællebidrag)

Men faktum er at hun aldrig har betalt noget for at bo sammen med min mor.. heller ikke jeg (jo måske 15-20.000 kr på 7 år).

Hendes og familien, har sagt at hvis jeg ikke selv vil være med til at betale dette, så "ses vi i retten..."

hvordan står vi hver i sær i denne situation?

Skal aldrig nogen sinde giftes igen... alt det lort for en sur kælling! :?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.08.2013 16:56:41

Så må du jo vente på en stævning. Skulle den komme, så må du have fat i en advokat. Min erfaring er, at folk i reglen er tilbageholdene med at gøre trussel om retssag til virkelighed - advokater vil have penge på bordet, før de går i gang, og det har en afskrækkende virkning.

Du skriver ikke noget om din egen situation, så det er ikke til at sige, om retten kan være af den mening at du skal betale noget til din kone, men hovedreglen er, at er man sund og rask og 'arbejdsparat', så må man selv ud og tjene til føden, og kan ikke forvente at blive forsørget af en forhenværende ægtefælle. Det gælder både i DK og i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar