Hej.
Jeg er 23 år og studerende, og har en amerikansk kæreste, som jeg meget gerne vil gifte mig med til næste sommer. Det logiske næste skridt for os ville være at søge om familiesammenføring, men efter at have gennemgået reglerne, er jeg stadig lidt i tvivl om der er noget jeg muligvis har overset, og har derfor nogle spørgsmål, som jeg håber nogen af jer kan hjælpe med.
Er der nogen specielle ulemper ved, når vi søger om FS, at jeg er studerende?
Umiddelbart lader det til at vi kan opfylde de krav der stilles, men jeg er i tvivl om hvorvidt det at jeg er islandsk statsborger, og ikke dansk, vil have en negativ virkning?
(Jeg er ny, og håber at jeg har sat det her ind det rigtige sted, osv. Hvis ikke, så må i meget undskylde!)
FS studerende
-
fundiver199
Re: FS studerende
Som islandsk statsborger er du omfattet af retten til fri bevægelighed i EU, idet Island er et EØS-land, hvor disse regler også gælder. Så ja dit statsborgerskab har betydning, men kun på den positive måde.
Da du også er nordisk statsborger, kan I vælge at søge efter de almindelige danske regler, men det er der stort set kun ulemper ved. Så i stedet bør I tage hen til Statsforvaltningen og få udstedt et EU-opholdskort til din mand, når I er blevet gift:
http://www.statsforvaltningen.dk
I skal dog være opmærksomme på, at din mand under EU-reglerne kun vil være berettiget til dansk SU, hvis du opfylder kriterierne for at være arbejdstager dvs. arbejder mindst 10-15 timer om ugen. Tidligere ville du ikke kunne anerkendes som arbejdstager, når du var indskrevet ved en uddannelse, men den tolkning har en dom fra EU-domstolen tvunget Danmark til at lave om. Så hvis du har et fast fritidsjob ved siden af studierne, burde din mand nu kunne få SU efter EU-reglerne.