Konsekvenser af ægteskab

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Havana

Konsekvenser af ægteskab

Indlæg af Havana » 12.06.2013 00:14:25

Hej
Jeg har mødt en pige fra filippinerne, vi har kendt hinanden i et år og er rigtig glade for hinanden. hendes opholdstilladelse ophører om et par måneder og vi overvejer at blive gift, så vi fortsat kan nyde hinandens selskab her i DK. Vi er begge to 29 år, uden børn, og jeg er DK statsborger.
Mine spørgsmål er:
-Hvad kan der være af negative konsekvenser, hvis vi af en eller anden grund skulle gå hen og blive skilt(økonomisk)?
-Er det svært at blive skilt?
-Og er der forskel på konsekvenserne, i forhold til hvad grund det måtte være?
-Kan man bo hver for sig (som så mange Danske ægtefæller allerede gør) uden at blive anklaget for proforma?

Jeg ved godt det lyder meget negativt med alle de skilsmisse spørgsmål :), men grunden til at jeg spørger er, at jeg syntes det er en stor ting og jeg havde egentlig ikke tænkt mig at gifte mig med hende (før om et par år måske), hvis ikke det var en nødvendighed for at vi kan blive sammen. Der er ikke noget fusk omkring det, men vi kan begge to godt lide at bo hver for sig, derfor det sidste spørgsmål.

Venlig Hilsen

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Konsekvenser af ægteskab

Indlæg af mh1 » 12.06.2013 05:28:17

1) Man kan oprette ægtepagt om særeje - det kan gøres på mange måder, fx skilsmissesæreje. Læs fx her: http://www.minadvokat.dk/aegtepagter/hv ... ereje.html

2) ikke i DK. Læs her: http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6012
Klik dig frem ude i venstre side.

3) det kan der være, men det er fx sådan noget som at den, som 'er skyld i ægteskabets forlis' ved at have været utro, kan få svært ved at få medhold i en påstand om underholdsbidrag. Det er ikke sådan, at hvis du fx bare ikke gider mere og påbegynder en skilsmissesag, vil du blive 'straffet' ved at retten giver din ægtefælle ret til en økonomisk kompensation.

4) Nej, den går ikke. Hvis I vil giftes og familiesammenføres, SKAL I bo sammen, indtil din ægtefælle får permanent ophold. Ellers må I bruge EU-løsningen, hvor man blot skal være gift, men ikke behøver bo sammen. Læs om den ved at få op og klikke på RÅDGIVNING, så på FLYTTE TIL SVERIGE/EU-LAND.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar