Inden jeg besluttede at evt skrive og spørge om hjælp, jeg har læst op og ned i hele forum p forskellige emner ang FS, ophold, ægteskab m.m - har også været inde på www.nyidanmark.dk for at læse om forskellige regler osv for at finde ud af hvad ville det være bedste løsning i min tilfælde.
Min situation er sådan, ( jeg skal nok skrive det kort )
Jeg er 32 år - oprindelig kommer fra Tidl.Jugoslavien (BOSNIA) - er kommet til DK April 1994 som flygtning. Har fået dansk statsborgerskab i 2008. DVS. Jeg har boet i DK I 19 ÅR.
Gik her i folkeskolen, handelsskolen, haft praktik, og arbejde. Var på kontanthjælp kun 1 gang i mit liv og det var efter handelsskolen var gennemført og sommerferien var uden indtægt idnen jeg skule starte i praktik, så jeg var 2 måneder der i kontakthjælp ( det var i 2002)
i øjeblikket er jeg frem og tilbage fra dagepenge og arbejde igen ( har læst at dagpenge tæller ikke som ydelser efter lov om aktiv socialpolitik eller integ
rationsloven)
Jeg bor alene i 2 vær lejlighed som er på 63kvm (gennem alm.boligselskab)
forventer et besøg af min kæreste ( fra Bosnien ) - Bosnien er et visumfri land, så han behøver ikke et visum for at komme besøge mig i Dk.
Han er 27 år.
Jeg sidder og tænker og tænker hvad HVIS...
feks. vi begge ønsker at han bliver længere hos mig på besøg end 1 måned?
Vil det sige at vi skal søge om "forlængelse" af "ophold" og afelvere i lokale politi station?
Hvis vi ønsker at blive på en aller anden måde FS uden at være GIFT først - så skal vi bevise sort på hvidt at vi har fast samliv på 1½ år - hvordan kan vi det hvis han må højst være her i 90 dage? Vil det sige vi skal bare fortsætte med at ansøge om hans ophold som er besøg hos mig? hvis det er det... hvordan skal jeg bevise vi er på samme adresse? jeg kan ikke timelde ham på folkeregister uden han har lovlig ophold? eller må jeg kontakte boligselskab og skrive ham på lejekontrakt?
Altså det er det ting som forvirrer mig lidt.
Eller hvis vi gør det ikke på den måde....hvis han rejser bare frem og tilbage til mig hvert halve år og vi beslutter for at gifte os - er det smart vi gifter os her I DK - når han er på besøg? og efterflgende når han går hjem igen, vi ansøger om FS som ægtefælle?
et spørgsmål mere - lad os sige han er på besøg hos mig 2 måneder og vi ansøger om "forlængelse" sp han kan blive lidt længere hos mig - må han gå på sprogskole og begyder lære dansk ( hvis jeg betaler for det)?
imens jeg kan spare penge i ca 1 år så jeg ved jeg kan stille det økonomiske sikkerhed på 50.000 kr og derfter vi kan ansøge om FS.
mht til tilknytningskrav - jeg har far og søster boende here i DK - har kun mor i Bosnien. Jeg bor i DK i 19 år og har dansk staysborgerskab siden 2008.
Han (kæresten) - han har haft lidt arbejde i Sverige sidste år i nogle måneder, da der var ikke mere arbejde, rejste han tilbage til Bosnien.
Jp mere han besøger mig, større tilknytnikskrav vi har begge til dk?
UNDSKYLD det lange roman - men jeg har rodet med alt det her i mit hoved i lang tid,og vil bare have nogle rene linier og en slags plan hvordan er det bedst - hvis det sker at vores forhold fortsætte.
( jeg er ikke intereseret i alt det der rod med at sige arb op, og flytte til Sverige og prøve derfra - )
PFT