Økonomisk sikkerhedsstillelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dma003

Økonomisk sikkerhedsstillelse

Indlæg af dma003 » 02.05.2013 22:46:59

Hej :)

Har et spørgsmål ang sikkerhedsstillelsen. Hvis man nu har fået familiesammenføring (som vi tror på - eller vælger at tro på - vi får), og min mand får processuelt ophold indtil han fylder 24 år senere i år, hvornår skal garantien så stilles? De 2-3 uger efter sagen er færdigbehandlet, eller når han reelt har fået opholdstilladelse - dvs når han fylder 24 år?

Og han kan vel godt tage dansk A2 imens han er her processuelt?

soreng

Re: Økonomisk sikkerhedsstillelse

Indlæg af soreng » 03.05.2013 09:44:59

Sikkerhedsstillelsen er en forudsætning for at få udstedt opholdstilladelse, så den skal stilles før end at opholdstilladelsen overhovedet kan gives.

Så den skal stillet 2-3 uger efter at us beder om at i stiller den.

Den GRATIS danskundervisning som han vil få mulighed for at deltage i når han har fået sin opholdstilladelse, kan han jo af gode grunde ikke begynde at tage før, så svaret på være nej på det jeg tror du mener , når du spørger om det.

Han har ikke ret eller lov til noget som helst andet end at vente i danmark, når han er på processuelt opholdstilladelse. Han har heller ikke ret til f.eks gratis lægehjælp før hans opholdstilladelse er gyldig (når han fylder 24 år), selv om at i f.eks har fået godkendt jeres ansøgning 2-3 måneder før han fylder 24 år.

Men han må da tilmelde sig alle de dansk kurser han vil, så længe han betaler for dem, eller det er et kursus der vil være gratis for alle. Også selvom at han er på processuelt ophold.

dma003

Indlæg af dma003 » 03.05.2013 10:44:31

Ja, men beder de om den når sagen er færdigbehandlet, og han så stadig er her på processuelt ophold - eller når han fylder 24 år, og han reelt først kan få opholdstilladelse?

Mht dansk-undervisningen, ved vi at den gratis dansk-undervisning han bliver tilbudt først gælder fra han har opholdstilladelse - men vi studerer på egen hånd pt så han kan kommunikere selv hvis han er ude uden mig - og bare for at få tiden til at gå :)

Men tænkte mere om han må tage prøven (A2) inden han reelt har fået opholdstilladelse. Han prøvede A1 på nettet og havde alle rigtige, og da vi prøvede A2 manglede han 3 korrekte svar for at han ville have bestået den. Så med et par måneders yderligere selvstudie og tale dansk, bliver han jo bedre og bedre. Og hvis msn måtte tage prøven inden den økonomiske sikkerhed skal stilles, er det jo meget mindre beløb man skal gemme. Og han ville have lettere ved at søge et job hurtigst muligt - det er lidt trivielt at sidde hjemme...

soreng

Indlæg af soreng » 03.05.2013 10:51:39

dma003 skrev:Ja, men beder de om den når sagen er færdigbehandlet, og han så stadig er her på processuelt ophold - eller når han fylder 24 år, og han reelt først kan få opholdstilladelse?
Det er en forudsætning for opholdstilladelsen, så de beder om den før de udsteder opholdstilladelsen. Hvis du i teorien ikke stiller garantien bliver opholdstilladelsen jo bare ikke udstedt. Han KAN heller ikke få en opholdstilladelse før garantien er stillet, hvis us beder om den, så derfor giver det ikke mening at us først beder om den efter at opholdstilladelsen er blivet givet. Hvorfor skulle det være anderledes for jer end for alle andre der har søgt om fs?
dma003 skrev:Mht dansk-undervisningen, ved vi at den gratis dansk-undervisning han bliver tilbudt først gælder fra han har opholdstilladelse - men vi studerer på egen hånd pt så han kan kommunikere selv hvis han er ude uden mig - og bare for at få tiden til at gå :)

Men tænkte mere om han må tage prøven (A2) inden han reelt har fået opholdstilladelse. Han prøvede A1 på nettet og havde alle rigtige, og da vi prøvede A2 manglede han 3 korrekte svar for at han ville have bestået den. Så med et par måneders yderligere selvstudie og tale dansk, bliver han jo bedre og bedre. Og hvis msn måtte tage prøven inden den økonomiske sikkerhed skal stilles, er det jo meget mindre beløb man skal gemme. Og han ville have lettere ved at søge et job hurtigst muligt - det er lidt trivielt at sidde hjemme...
Det må han vel i teorien godt. Der er jo brugerbetaling på den prøve så vidt jeg husker er der ikke? I så fald er det jo en prøve som alle kan få lov til at tage. Men han får nok en udfordring med at få "knyttet" hans personnummer til prøven, da han jo først får det når han får opholdskortet.

Så jeg vil mene at i teorien må han godt, da han jo bare kan betale. Men i praksis kan det godt blive svært at få en bestået prøve "kædet" sammen med ham, til senere brug. Jeg vill nok bare vente og tage prøven efter at han har fået opholdstilladensen.

dma003

Indlæg af dma003 » 03.05.2013 13:10:56

Ok, tror vi går lidt forbi hinanden mht det første spørgsmål... Men også lige meget :-)

Men ja, du har nok ret i det med prøven - tænkte ikke lige over det med personnr :-) men der er brugerbetaling, ja :) vist på ca 2480,- hvis jeg husker korrekt. Kunne bare være dejligt at bruge ventetiden "fornuftigt" :-)

Men tak for svar :-)

soreng

Indlæg af soreng » 03.05.2013 13:32:59

dma003 skrev:Ok, tror vi går lidt forbi hinanden mht det første spørgsmål... Men også lige meget :-)
de beder om sikkerhedsstillelsen når det er det eneste krav tilbageimellem jer og udstedelse af opholdstilladelsen. Så på den måde kan du godt sige at det er når at ansøgningen er færdigbehandlet, men i praksis er sagen jo først færdigbehandlet når opholdstilladelsen enten er blevet udstedt, eller afvist. Og opholdstilladelsen bliver ikke udstedt før end at der er stillet økonomisk sikkerhed (med mindre der gives dispensation for dette).

Så ALLE der søger fra Danmark af bliver bedt om at stille sikkerheden, mens de er på processuelt ophold. At han er under 24 år har kun indflydelse på hvornår opholdstilladelsen vil være "aktiv" fra.
dma003 skrev:Men ja, du har nok ret i det med prøven - tænkte ikke lige over det med personnr :-) men der er brugerbetaling, ja :) vist på ca 2480,- hvis jeg husker korrekt. Kunne bare være dejligt at bruge ventetiden "fornuftigt" :-)
Det kan i da også sagtens uden at tage prøven. Dansk er et svært sprog, og han vil vel gerne blive bedre til det, end det niveau der kræves for at bestå prøven. ;-) Der er ingen grund til at kede sig, også selvom at man ikke tager en prøve. :-P

dma003

Indlæg af dma003 » 27.06.2013 12:13:40

Efter mail fra US har vi fået bekræftet at man gerne må tage danskprøven mens man er på processuelt ophold - og dermed nedsætte garantien fra starten :)
Man skal i den forbindelse bemærke:
- nægtes opholdstilladelsen, får man selvfølgelig ikke pengene tilbage
- man får først svar på prøven sammen med garanti-brevet
- skal sikkerhedsstillelsen ikke stilles får man heller ikke pengene tilbage
- man skal bruge det ID-nummer man fik af US for at identificere sig med (når nu man ikke har et personnummer).
Blot til info for andre som måske leger med de samme tanker ;)

skorpion

Indlæg af skorpion » 17.07.2013 19:44:43

en god emne. Jeg er i den samme situation. Jeg tror garantien bliver stillet inden den udenlandske ægtefælle fylder 24 og opholdstilladelsen bliver først udgivet når man har fyldt 24 år, jeg tror det er det soreng mener, men svarer lidt kompliceret. Når man er i sådan en situation om os, vil man gerne have en præcis svar ;)

dma003 jeg forstår ikke helt hvad det er du mener. Hvis man har taget danskprøven mens man er på processuelt ophold, har man jo ikke betalt garantien endnu, dermed er der heller ikke noget at betale-tilbage.. Jeg forstår det sådan, at hvis man bestå prøven skal man betale 30.000 i garanti, men hvis man ikke bestå er den midlertidig på 50.000 indtil man har taget prøven igen efter 3 måneder. ??

Jeg forstår heller ikke hvad du mener med: skal sikkerhedsstillelsen ikke stilles får man heller ikke pengene tilbage.
Kan du uddybe det?

Poulsen

Indlæg af Poulsen » 03.02.2014 00:55:32

Sad netop og læste et par gamle indlæg igennem og fandt denne tråd interessant, men synes desværre ikke det første spørgsmål i sin tid blev besvaret, så vil gerne lige tage spørsmålet op igen og tilføje lidt: Hvis man søger når en af parterne er 23,5 år, vil man så få svar og (hvis positivt) blive bedt om at stille økonomisk sikkerhed allerede før man er 24, hvorefter opholdtilladelsen dog stadig træder i kræft i det man så fylder 24? eller skal man ikke forvente at høre noget som helst fra US før ens 24 års fødselsdag? med mindre det er et negativt svar, hvilket de vel gerne udsteder allerede i det de har taget stilling til sagen (også gerne før man fylder 24)?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2014 07:57:28

Man får et svar fra US, når de har taget stilling til, om betingelserne for ægtefællesammenføring bortset fra garantien er opfyldt. Hvis en af ægtefællerne på det tidspunkt er f.eks. 23 år og 8 måneder, og ansøgningen er afleveret her i landet, udstedes der så et nationalt begrænset dansk visum, der gælder frem til 24-års fødselsdagen.

Hvilken frist man får til at stille bankgaranti, ved jeg desværre ikke. Men umiddelbart giver det ingen mening at forlange garantien stillet f.eks. 3 måneder før, opholdstilladelsen overhovedet kan træde i kraft. For uden opholdstilladelse kan ansøgeren jo under ingen omstændigheder modtage sociale ydelser fra kommunen, så hvad i alverden skulle der i givet fald garanteres for?

Varigheden af garantien er også kun 5 år, og det er jo afstemt med, at den skal gælde frem til det tidspunkt, hvor der kan søges om permanent opholdstilladelse. Hvilket ikke ville være tilfældet, hvis garantien allerede var stillet f.eks. 3 måneder før, opholdstilladelsen trådte i kraft.

Poulsen

Indlæg af Poulsen » 03.02.2014 12:00:38

Tusinde tak for svaret, så vil lige bekræfte at jeg har forstået det rigtigt: Hvis man indleverer en ansøgning her i landet idet den ene af parterne er 23 år og 6 måneder, og US har vurderet det til en simpel sag og svaret dermed efter 3 måneder er positivt, vil man få brevet omhandlende det positive svar allerede som 23 årig og 9 måneder og vil derved få udstedt et nationalt begrænset visa til de resterende 3 måneder til opholdtilladelsen kan træde i kræft. Og der udover skulle stille garanti (højst sandsynligt) i det man fylder 24? :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2014 12:30:39

Ja.

Besvar