Hej alle,
Jeg har svært ved at forstå reglerne vedr. familiesammenføring og håber, at nogle har gode råd.
Min mand er fra Cuba og jeg har amerikansk statsborgerskab, men er født og opvokset i DK og har permanent opholdstilladelse. Jeg kan ikke finde ud af, om jeg med permanent opholdstilladelse sidestilles med en dansker i ansøgning om familiesammenføring, eller om jeg kan se frem til også at skulle opfylde de yderligere krav, der er til udlændinge, som ønsker sammenføring (bla. krav om fuldtidsbeskæftigelse i 3 af de sidste 5 år)?
Er der nogle, som har erfaringer eller gode råd?
Familiesammenføring Cuba/DK med amerikansk statsborger
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Familiesammenføring Cuba/DK med amerikansk statsborger
Udlændingeloven § 9:
Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til
1) en udlænding over 24 år, som samlever på fælles bopæl i ægteskab eller i fast samlivsforhold af længere varighed med en i Danmark fastboende person over 24 år, der
a) har dansk indfødsret,
b) har statsborgerskab i et af de andre nordiske lande,
c) har opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8 eller
d) har haft tidsubegrænset opholdstilladelse her i landet i mere end de sidste 3 år,
Læs selv videre: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=142876
Du skal, som en dansk statsborger også skal, som udgangspunkt opfylde kravene til ikke at have modtaget kontanthjælp indenfor de seneste 3 år og til sikkerhedsstillelse, boligkravet mv.
Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til
1) en udlænding over 24 år, som samlever på fælles bopæl i ægteskab eller i fast samlivsforhold af længere varighed med en i Danmark fastboende person over 24 år, der
a) har dansk indfødsret,
b) har statsborgerskab i et af de andre nordiske lande,
c) har opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8 eller
Læs selv videre: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=142876
Du skal, som en dansk statsborger også skal, som udgangspunkt opfylde kravene til ikke at have modtaget kontanthjælp indenfor de seneste 3 år og til sikkerhedsstillelse, boligkravet mv.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Re: Familiesammenføring Cuba/DK med amerikansk statsborger
TAK mh.
Jeg er helt med på, at jeg skal opfylde kravene til ikke at have modtaget kontanthjælp indenfor de seneste 3 år og til sikkerhedsstillelse, boligkravet mv. Og det er heller ikke noget problem. Men der var bare en, som fortalte mig, at jeg som udlænding skal have haft fuldtidsarbejde i 3 ud af de sidste 5 år - hvilket gjorde mig lidt panikslagen, da jeg i lange periode har arbejdet som freelancer. Nuvel, jeg tror ikke, at der bliver problemer. Det er vidunderligt - og tak for hjælpen.
Jeg er helt med på, at jeg skal opfylde kravene til ikke at have modtaget kontanthjælp indenfor de seneste 3 år og til sikkerhedsstillelse, boligkravet mv. Og det er heller ikke noget problem. Men der var bare en, som fortalte mig, at jeg som udlænding skal have haft fuldtidsarbejde i 3 ud af de sidste 5 år - hvilket gjorde mig lidt panikslagen, da jeg i lange periode har arbejdet som freelancer. Nuvel, jeg tror ikke, at der bliver problemer. Det er vidunderligt - og tak for hjælpen.