nygift hvad nu? fs eller visum?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nordfyn

nygift hvad nu? fs eller visum?

Indlæg af Nordfyn » 02.04.2013 21:04:32

Har lige været i kina for at gifte mig. hvad nu? kan vi søge om visum nu og søge familiesammenføring i danmark eller er det bedre hun venter i kina og vi søger fs derfra?
hun har en datter på 5 hun skal have med, ex manden vil gerne skrive under på hun kan tage datteren med. de har nok fælles forældre myndighed. hun er nervøs for at manden ændre mening hvis venter for længe og vi vil gerne være sammen inden det bliver vinter igen. nyde sommeren sammen og pigen kan starte i skole her og ikke i kina.
skal en familiesammenført have en retur billet eller er enkelt billet ok?
skal de have en rejseforsikring som ved visum? penge på kontoen osv.?
jeg ved det ikke, er helt blank nu.
der er mange papirer vi skal igennem. har endnu ikke sat mig helt ind i dem.
nogle skal jeg indsende til kommunen osv. hun skal udfylde nogle for sig selv og datter + dokumenter. hvad kan gå galt, er det lige til?
hun skal have en tilladelsen fra ex manden at datteren må tager med, den skal notariseret legaliseret og oversat. hvordan laver man sådan en?
sagsbehandlings tid på fs op til 5 måneder i enkle tilfælde? (lang tid) vi har ikke problemer med tilknytnings krav, 24 års regel osv.kan jeg få et lille skub? en vejviser eller et råd?
på forhånd tak for et godt forum, nyttig læsning, men nogle gange roder det hele bare rundt i hovedet :) jetlag :P

soreng

Re: nygift hvad nu? fs eller visum?

Indlæg af soreng » 03.04.2013 12:20:09

Nordfyn skrev:Har lige været i kina for at gifte mig. hvad nu? kan vi søge om visum nu og søge familiesammenføring i danmark eller er det bedre hun venter i kina og vi søger fs derfra?
Det er jo smag og behag. Begge dele har fordele og ulemper. Hvis hun ikke har været i Danmark før, skal hun jo under alle omstændigheder have været her een gang før i kan søge, og i kan derfor lige så godt søge fra Danmark. Men ellers er det helt op til temperament hvad der er bedst...Udfaldet bliver det sammen. ;-)
Nordfyn skrev:hun har en datter på 5 hun skal have med, ex manden vil gerne skrive under på hun kan tage datteren med. de har nok fælles forældre myndighed. hun er nervøs for at manden ændre mening hvis venter for længe og vi vil gerne være sammen inden det bliver vinter igen. nyde sommeren sammen og pigen kan starte i skole her og ikke i kina.
Den del ville jeg så nok lige få en advokat ind over, for at være sikker på at i får lavet en aftale som us vil accepterer. us vil være HELT sikker på at datteren må flytte til Danmark, får de giver opholdstilladelsen.

Nordfyn skrev:skal en familiesammenført have en retur billet eller er enkelt billet ok?
hvis hun er fs (altså at i har søge fra Kina, og hun har ventet der), så er en enkelt billet nok. Kommer hun på turistvisum, skal hun jo kunne vise hvordan hun vil tage hjem, så der skal i nok have en returbillet (eller som det mindste en reservation).
Nordfyn skrev:skal de have en rejseforsikring som ved visum? penge på kontoen osv.?
Hvis de har fået opholdstilladelse er de under det danske sundhedssystem, så nej. Men jeg er ikke helt sikker på om du mener opholdstilladelse eller visum.
Nordfyn skrev:der er mange papirer vi skal igennem. har endnu ikke sat mig helt ind i dem.
nogle skal jeg indsende til kommunen osv. hun skal udfylde nogle for sig selv og datter + dokumenter. hvad kan gå galt, er det lige til?
Det der er størst risiko for går galt er mht hendes datter og hendes far. Få 100% styr på de papirer...Resten er rimeligt ligetil. Der skal nogle oversættelser til osv, men ikke noget slemt.
Nordfyn skrev:hun skal have en tilladelsen fra ex manden at datteren må tager med, den skal notariseret legaliseret og oversat. hvordan laver man sådan en?
Det kan de danske ambassade i Kina svare dig på hvordan man gør i Kina.
http://kina.um.dk/en/travel-and-residen ... documents/
Nordfyn skrev:sagsbehandlings tid på fs op til 5 måneder i enkle tilfælde? (lang tid) vi har ikke problemer med tilknytnings krav, 24 års regel osv.kan jeg få et lille skub? en vejviser eller et råd?
på forhånd tak for et godt forum, nyttig læsning, men nogle gange roder det hele bare rundt i hovedet :) jetlag :P
I skal nok regne med at jeres sag ryger i kompliceret bunken pga hendes datter. Nyttig læsning er at sætte sig ind i reglerne her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm

Og eventuelt læse vejledningen her:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... mmenforing

DBS

Indlæg af DBS » 03.04.2013 18:53:53

soreng skrev:
Nordfyn skrev:hun har en datter på 5 hun skal have med, ex manden vil gerne skrive under på hun kan tage datteren med. de har nok fælles forældre myndighed. hun er nervøs for at manden ændre mening hvis venter for længe og vi vil gerne være sammen inden det bliver vinter igen. nyde sommeren sammen og pigen kan starte i skole her og ikke i kina.
Den del ville jeg så nok lige få en advokat ind over, for at være sikker på at i får lavet en aftale som us vil accepterer. us vil være HELT sikker på at datteren må flytte til Danmark, får de giver opholdstilladelsen.
Min konen lavede et simplet dokument hos en notar, hvor i der stod at manden tillod sønnen at rejse med moderen til DK, for at bosætte sig sammen med hende, og mig. Dette blev så oversatte, og med apostille. Der kom igen kommentar for US overhovedet.

Men forresten et rigtigt flot dokument da det var lavet med segl og snor :D

mvh DBS

Nordfyn

Indlæg af Nordfyn » 25.05.2013 23:24:20

Before a Chinese document can be submitted to the Danish authorities, it has to be notarized by a Notary Public and then legalized by the Chinese Foreign Ministry and the Danish Embassy.
nu bliver jeg alligevel lidt nervøs:
hun har fået skrevet et dokument på at hun må medbringe datteren til at bosætte sig i danmark. så det er ikke kun en ferie hun tager på. hun kommer ikke tilbage. det er skrevet hos en notar oversat til engelsk og stemplet af kinesiske udenrigs ministeriet. det er indgivet sammen med visum ansøgningen nu og vi venter på visum. men det er ikke "legalized by the danish embasy" det koster nemlig også penge, og tiden de skal bruge på det er lang. måske 60 dage. hun har spurgt dernede om det er nødvendigt at blive legaliseret af danske ambasade. de ved det ikke, eller mener det er godt nok det vi har nu.
jeg har ringet til nyidanmark og spurgt og læst, jeg kan ikke finde det krav nogen steder.
de siger at det er godt nok der er skrevet et dokument af begge forældre ved en notar, oversat til engelsk og legaliseret af kinesisk UM.
jeg håber ikke det er nødvendigt med mere nu.
hvis der skulle mangle noget håber jeg det kan gøres over post eller få et familiemedlem til at gøre det så man ikke skal rejse tilbage for det.
men læser også nu at de er lidt strikse i kina, det skal afleveres personligt. nogen der har erfaring med det? legalisering af danske ambassade? eller hvad myndighederne herhjemme kræver?

Besvar