SU til ægtemand fra EU

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
StineSN

SU til ægtemand fra EU

Indlæg af StineSN » 31.03.2013 15:00:43

Hej,

Jeg vil høre om der er nogle herinde som har erfaring med at få SU til en ægtefælle fra et EU-land?

Kort om os. Min mand er engelsk og jeg er dansk statsborger. Vi flyttede til Danmark i oktober sidste år. Vi har boet sammen i England de sidste 5 år. Vi blev gift for 3 år siden, og vi har en søn på 1 år. Jeg studerede et år (MCs) i England, hvorefter jeg har arbejdet de sidste 4 år i England.

Jeg har ledt efter job siden vi kom hjem til DK, men har ikke fundet noget. Jeg har derfor tilmeldt mig en kandidatuddannelse, som jeg skal starte på til september.

Min mand har lige afsluttet en 4 måneders løntilskudsstilling ved en møbelpolstrer. Han har derfor pt opholdsgrundlag efter §3 som arbejdstager. Han er tilmeldt en voksenlærlingeuddannelse som møbelpolstrer, som han forhåbentligt skal starte på til august. De første 5 måneder er SU-berettiget, og det er her, vi håber han kan få SU (specielt fordi jeg ikke kan finde arbejde, og vi derfor måske kun har min SU).

Er der nogen herinde som har erfaring med SU til en EU-borger? Vi har, som I kan se, ikke boet i DK i 2 år.

Er der nogen som har forslag til, hvordan vi skal komme videre? Er der evt. nogle som har været i en lignende situation?

Mvh Stine :)

fundiver199

Re: SU til ægtemand fra EU

Indlæg af fundiver199 » 28.06.2013 05:04:13

Der faldt for nylig en dom ved EU-domstolen om SU til vandrende EU-borgere, der gik Danmark imod. Kernen i dommen er, at hvis en EU-borger lever op til kriterierne for at være arbejdstager (10-15 timers ugentligt arbejde til normal løn), så har vedkommende rettigheder som arbejdstager, uanset om den pågældende samtidig er indskrevet ved en uddannelse. Så hvis din mand har et fritidsjob ved siden af studierne, burde det umiddelbart være muligt for ham at få SU pga. den dom.

Besvar