Er der nogen der har reele erfaringer med nedenstående?...
Vi fik for nylig afslag på FS pga 24-års reglen, da US ikke mente vi kunne undtages fra den latterlige regel. Vi vil så søge om nyt Schengen visum til min kone nu mens vi venter på svar om hun er blevet optaget på en uddannelse her i DK, men er lidt i tvivl om tidsperioder før hun kan få et visum igen.
Min kones visum udløb den 9/1-2013, og hun har så været her på processuelt ophold indtil hun desværre måtte forlade hvad hun troede skulle være hendes nye hjemland, den 12/3-2013, dvs indenfor udrejsefristen.
fundiver har tidligere, og i anden forbindelse, svaret at US lige i dette tilfælde med afslag på FS, regner sig frem til at der skal gå 90 dage fra udrejsedagen , og ikke som i alle andre tilfælde indrejsedagen (180 dage minus ophold på 90 = karens på 90 dage).
Jeg tog så lige fat den meget tunge opgave at læse visumpraksisnotatet igennem (pyha...), og der står faktisk at visum altid skal beregnes fra første indrejsedag, samt at der ikke gives karensperiode for ansøgning om FS (afsnit 11.5.1 - 1 pkt).
Der er endvidere i notatets afsnit 7, herunder 7.3 & 7.6, samt afsnit 8.5.3.3 & 11.1, intet der modsiger at ny visum periode kan beregnes til min kone, fra indrejsedagen på det foregående visum.
Jf afsnit 11.5.1 gives der IKKE karensperioder for ansøgning om FS og det deraf afledte procesuelle ophold, så jeg kan ikke rigtigt finde belæg for at den tidligere nævnte praksis hos US skulle have holdbart grundlag i visumpraksisnotatet... 11.5.1 omtaler karensperioder på 3 og 5 år, og det er vi naturligvis ikke ude i her, men princippet er jo det samme ved mindre perioder administrativt beregnet af US.
Dvs at jeg ikke kan finde noget overhovedet i notatet der skulle give baggrund for at US skulle tolke det på den måde. Vi er enige om at det er dette praksisnotat US skulle administrere efter ikke?
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/7 ... 012013.pdf
Ved opringning til US blev de ret forvirret over mine henvisninger til visumnotatets forskellige afsnit og det ovenstående, og jeg kunne ikke blivet stillet om til en der vidste noget, i det mindste bare noget lidt mere konkret så jeg kunne få svar... Jeg prøvede naturligvis flere gange så jeg fik fat i forskellige medarbejdere
Min kone har jo udtrykkeligt ikke kunne rejse rundt i Schengen i hele perioden med processuelt ophold, og når der ikke gives karens for en ansøgning om FS, og hun naturligvis overholder udrejsefristen, så kan jeg ikke se at der skulle være hindringer for udstedelse af et nyt visa 6 måneder efter sidste indrejsedag.
Er der nogen der har erfaringer med denne problemstilling?