Gift i Irak

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hanna90

Gift i Irak

Indlæg af Hanna90 » 12.03.2013 20:03:50

Hej

For ca. 1 år og 6 måneder blev jeg gift i Irak, og boede i Irak sammen med min mand, men vi havde mange problemer. I 1/4-2012 kom jeg tilbage til Danmark, for at føde. Nu har jeg forladt min mand i ca. 1 år. Jeg tør ikke at rejse tilbage til ham. Jeg (vi) har besluttet os for at blive skilt, og vi har ikke haft kontakt til hinanden mere en 7 måneder. Jeg er også gift i de danske myndigheder. Jeg har snakket med ham, og han siger at jeg skal rejse til Irak og så kan vi blive skilt! Han bor i Irak, men jeg stoler ikke på ham.

Mit spørgsmål er:

Hvordan kan jeg blive skilt i Danmark?
Hvordan kan jeg blive skilt i Irak?
Hvem skal jeg snakke med?
Kan han tage min søn efter vi er blevet skilt? (Mig og min søn, vi har dansk statsborgerskab. Min søn er ikke skrevet ind i de irakiske myndigheder.)
kan jeg få hjælp som en enlig forsøger før jeg er blevet skilt?

Hilsen Hanna

'

fundiver199

Re: Gift i Irak

Indlæg af fundiver199 » 13.03.2013 07:28:47

1) Læs her: http://www.familiestyrelsen.dk/

2) Det ønsker du jo alligevel ikke, så lad være med at bruge tid på at undersøge det

3) Se svaret på 1)

4) En dansk ret skal tage stilling til spørgsmålet om forældremyndighed og, hvor barnet skal være

5) Ja når I er blevet separeret

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gift i Irak

Indlæg af mh1 » 13.03.2013 08:05:31

Du må være forberedt på at det tager tid at få skilsmisse, men det lader sig gøre.

Du skal begynde med at gå til din statsforvaltning. Adresser finder du her:
http://statsforvaltning.dk/site.aspx?p=4557
gå til det lille kort ude til højre og klik på det område, du bor i.

Du kan læse alt om fremgangsmåden ved at klikke på 'Skilsmisse' i feltet på forsiden. På siden er der også mulighed for at udfylde en separationsanmodning on-line.

Statsforvaltningen skal sende din anmodning om separation til din mand i Irak, og skal dels give ham tid til at få den, dels til at svare. Den proces kan tage nogen tid, fordi han vil blive indkaldt til den danske repræsentation for at modtage brevet.

Hvis han ikke vil acceptere, eller bare ikke svarer, vil du få besked. Derpå skal du helst straks meddele statsforvaltningen at du ønsker sagen videresendt til domstolen.

Hvis du har en tilstrækkelig beskeden indtægt (294.00 årligt eller mindre) kan du samtidig søge om at få 'fri proces', hvilket vil sige at staten betaler din advokat, så det stort set er gratis for dig at blive separeret. Når du har været separeret et år, kan du søge om at blive skilt. Du kan også få fri proces til den del.

Du finder oplysning om fri proces her: http://www.civilstyrelsen.dk/fri_proces ... elser.aspx

I princippet bør du få din skilsmisse registreret i Irak. I praksis er det ligegyldigt, medmindre du har planer om i fremtiden at rejse derned eller bosætte dig der.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar