Kan vi få dispensation fra A1 prøven?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Naritar

Kan vi få dispensation fra A1 prøven?

Indlæg af Naritar » 09.03.2013 14:17:33

Hej,

Jeg er blevet gift med dejlig pige fra Thailand, vi er blevet FS.
Vi har fået min kones datter til DK, der er søgt FS til datteren, men sagen er endnu ikke afgjort.

Her er tidsforløbet:
Jan. 2012 kommer hun til Danmark
Apr. 2012 vi bliver gift, og søger FS
Jun. 2012 konen bliver gravid
Aug. 2012 FS efter nye regler (15. maj 2012)
Okt. 2012 hendes datter kommer til Danmark
Jan. 2013 vi får en datter
Feb. 2013 den store datter starter i børnehave med fiktivt personnummer (ved hjælp fra sundhedsplejersken)

Pga. graviditet er min kone endnu ikke startet på sprog undervisning, vi kan få pasning til den lille datter i slutningen af Aug, 2013, og derfor kan min kone først starte med sprog undervisning i slutningen af Aug. 2013.
Som jeg forstår det, skal min kone bestå A1 prøven senest 01. Sep. 2013, med mulighed for en ny prøve 3 måneder senere.
Så det er begrænset hvor længe min kone kan gå til sprog undervisning, inden hun skal til A1 prøven.
Nu hvor det store datter er startet i børnehave, går der ikke længe inden datteren begynder at påvirke moderen i positiv retning med det danske sprog.
Og efter at vi har set et eksempel på A1 prøven, tror vi at hun kan bestå, hun har allerede lært noget dansk.

Men ved en nærlæsning af reglerne, ser jeg at vi måske kan få en dispensation for A1 prøven, pga. det fælles barn.

Fra: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... _dansk.htm
- - - cut - - -
Dispensation
Kravet om bestået prøve i dansk på A1-niveau eller højere niveau kan fraviges, hvis ganske særlige grunde taler imod, at kravet stilles. Det kan fx være, hvis den herboende ægtefælle:
•Har hjemmeboende mindreårige børn med selvstændig tilknytning til Danmark eller har samvær med mindreårige særbørn. Læs mere om mindreårige børn
- - - cut - - -

Fra: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... -boern.htm
- - - cut - - -
Mindreårige børn
Hvis den herboende ægtefælle har hjemmeboende, mindreårige børn (børn under 18 år), kan dette føre til, at Udlændingestyrelsen fraviger en eller flere af betingelserne for ægtefællesammenføring.
De hjemmeboende, mindreårige børn kan både være parrets fælles børn eller den herboende ægtefælles særbørn (særbørn er børn, man har med en anden person end éns nuværende ægtefælle, fx børn fra et tidligere ægteskab).
- - - cut - - -

Mine spørgsmål er:
1. Er der en chance for at vi kan få en dispensation fra A1 prøven?
2. Hvis ja, hvad så med den økonomisk sikkerhedsstillelse, vil den blive frigivet?

Mvh Naritar

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kan vi få dispensation fra A1 prøven?

Indlæg af mh1 » 09.03.2013 15:17:53

Næppe - i hvert fald forsvindende lille!

Dit/jeres hjemmeboende mindreårige barn har endnu ikke en selvstændig tilknytning til DK.
"Efter fast praksis vil børnene have opnået selvstændig tilknytning til Danmark efter 6-7 år her i landet, hvor børnene har gået i dansk institution/skole."

Og - hvis det var så let, var der jo nærmest ingen, der skulle bestå sprogprøven.

MEN du har jo ikke læst ordentligt på lektien: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=145602
Bekendtgørelse om danskprøve på A1-niveau og danskprøve på A2-niveau for familiesammenførte udlændinge
som der er link til her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Lovstof/ ... d_love.htm

"§ 11. Fristerne efter §§ 9 og 10 kan suspenderes, hvis prøvedeltageren har lovligt forfald.
Stk. 2. Lovligt forfald kan f.eks. foreligge ved dokumentation for:
1) barsel,
2) prøvedeltagerens eller prøvedeltagerens mindreårige barns sygdom og
3) ekstraordinære uforudsete transportproblemer.
Stk. 3. Det påhviler prøvedeltageren at rette henvendelse til Udlændingestyrelsen, hvis prøvedeltageren ønsker, at fristerne efter §§ 9 eller 10 suspenderes. Når årsagen til forfaldet ikke længere foreligger, træffer Udlændingestyrelsen afgørelse om, hvorvidt fristen kan suspenderes, og fastsætter eventuelt en ny frist til at bestå A1- eller A2-prøven. Prøvedeltageren skal aflægge og bestå prøven senest ved udløbet af den frist, som Udlændingestyrelsen måtte have fastsat efter 2. pkt."
mh
Rådgiver for ÆUG

Naritar

Re: Kan vi få dispensation fra A1 prøven?

Indlæg af Naritar » 10.03.2013 18:16:06

Takker for svar,

Dit forslag er jo næsten lige så godt.
Det giver min kone tid til at modtage sprog undervisning, og hvis hun hænger i, kan hun måske nå at lære så meget, at hun kan springe A1 prøven over og tage A2 prøven, og dermed spare et prøvegebyr, og en tur til Glostrup.

Og nej, jeg har ikke læst alle reglerne, jeg synes de er svære at forstå.

Mvh Naritar

Besvar