Regeringsbeslutning - forsørgelseskrav i Sverige indføres!
Regeringsbeslutning - forsørgelseskrav i Sverige indføres!
Den borgerlige svenske regering har efter længere tids debat besluttet, at man vil indføre forsørgelseskrav ved familiesammenføring - fra hvilken dato fremgår desværre ikke, men læs mere her hos flygtningeombudsmanden
http://merit.blogg.se/1202376356_statsm ... ch_mi.html
http://merit.blogg.se/1202376356_statsm ... ch_mi.html
hej skaanebo
Har lige læst det link du har henvist til. Forstaar det ikk helt, jeg mener der er da allerede forsörgelskrav, i hvert fald hvis man söger efter eu-reglerne. Menes der saa at det no ogsaa kommer til at gælde hvis man söger efter de svenske nationale regler? Eller er der tale om en bankgaranti?
Jeg har også læst linket og forstår heller ikke hvad der menes. Der står at regeringen har besluttet at indføre forsørgelseskrav, men der står også at der er indgivet et forslag. Hvad menes der egentlig? Er det vedtaget eller ikke? Jeg er ved at give op. Jeg har efterhånden meget svært ved at klare den modgang vi bliver udsat for den ene gang efter den anden. Så vidt jeg kan vurdere er der ikke mere forskel på EU-regler og de svenske nationale regler.
Vid en pressträff på förmiddagen idag, den 7 februari, meddelade statsminister Fredrik Reinfeldt och migrationsminister Tobias Billlström att regeringen beslutat att ett försörjningskrav vid anhöriginvandring ska införas. En särskild utredare får i uppdrag att lämna förslag som innebär att ett försörjningskrav som villkor för anhöriginvandring införs. Försörjningskravet ska gälla för alla anhöriga, även för kärnfamiljer.
Hilsen en meget ulykkelig pige
Vid en pressträff på förmiddagen idag, den 7 februari, meddelade statsminister Fredrik Reinfeldt och migrationsminister Tobias Billlström att regeringen beslutat att ett försörjningskrav vid anhöriginvandring ska införas. En särskild utredare får i uppdrag att lämna förslag som innebär att ett försörjningskrav som villkor för anhöriginvandring införs. Försörjningskravet ska gälla för alla anhöriga, även för kärnfamiljer.
Hilsen en meget ulykkelig pige
Altså, den politiske kultur i Sverige er noget anderledes end i Danmark - I Sverige skal der først være konsensus i regeringen om, hvad man i det hele taget ønsker, og her har man så efter ca. et års tid og en offentlig debat nået frem til, at man fra regeringens side faktisk ønsker at indføre et krav om selvforsørgelse ved familiesammenføring. Man indfører altså ikke nogle drastiske ændringer uden videre, sådan som den danske regering gjorde, da den kom til magten i nov. 2001, men har ønsket en offentlig debat, inden evt. ændringer træder i kraft. Nu skal regeringens beslutning så udmøntes i et konkret forslag til, hvordan reglerne så kan se ud, inden forslaget så skal debatteres i Riksdagen og dernæst vedtages.
Da der endnu ikke er noget konkret forslag på bordet, men alene en tilkendegivelse om regeringens holdning til sagen, så er det svært at sige, hvordan de nationale svenske regler og EU-reglerne vil adskille sig i fremtiden. Men pilen peger altså helt klart i retning af, at det fremover bliver svært for arbejdsløse, studerende og pensionister at opnå familiesammenføring i Sverige.
Da der endnu ikke er noget konkret forslag på bordet, men alene en tilkendegivelse om regeringens holdning til sagen, så er det svært at sige, hvordan de nationale svenske regler og EU-reglerne vil adskille sig i fremtiden. Men pilen peger altså helt klart i retning af, at det fremover bliver svært for arbejdsløse, studerende og pensionister at opnå familiesammenføring i Sverige.
Kære Skaanebo
Tusind tak for det hurtige svar. Jeg går fuldstændig i panik fordi jeg ikke ved hvilken indflydelse det vil få på vores sag. Vi vil selvfølgelig klare os selv i Sverige og ønsker ingen hjælp af det offentlige. Jeg er efterhånden temmelig paranoia, men dit svar giver mig det indtryk at det vil tage ihvertfald nogle måneder inden loven træder i kraft. Det jeg er mest bange for er, at det job jeg får i Sverige ikke vil kunne opfylde et sådant krav (f.eks. 6000 skr. i overskud om måneden). Vi vil hellere koge suppe på en pind, end at bede det offentlige om hjælp
Endnu engang tak. Hullet i haven er dækket til igen.
Kærlig hilsen Monies
Tusind tak for det hurtige svar. Jeg går fuldstændig i panik fordi jeg ikke ved hvilken indflydelse det vil få på vores sag. Vi vil selvfølgelig klare os selv i Sverige og ønsker ingen hjælp af det offentlige. Jeg er efterhånden temmelig paranoia, men dit svar giver mig det indtryk at det vil tage ihvertfald nogle måneder inden loven træder i kraft. Det jeg er mest bange for er, at det job jeg får i Sverige ikke vil kunne opfylde et sådant krav (f.eks. 6000 skr. i overskud om måneden). Vi vil hellere koge suppe på en pind, end at bede det offentlige om hjælp
Endnu engang tak. Hullet i haven er dækket til igen.
Kærlig hilsen Monies
Migrationsministeren har et debatindlæg i Sydsvenska Dagbladet i dag med overskriften 'skärp kraven för anhöriginvandring'
http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellaf ... 302681.ece
http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellaf ... 302681.ece
Regeringen skriver 25 februar
Utredningen om försörjningskrav vid anhöriginvandring ska redovisas senast den 1 oktober 2008. Det blir lagmannen Erik Lempert, Uppsala Tingsrätt, som ska lämna förslag på hur ett försörjningskrav vid anhöriginvandring kan utformas. Erik Lempert har tidigare varit expeditionschef på Kulturdepartementet och har lett Asylprocessutredningen, Utredningen om förföljelse på grund av kön eller sexuell läggning och Skyddsgrundsutredningen. Han har också varit ordförande i den regionala etikprövningsnämnden i Uppsala och regeringens utredare av Lagen om etikprövning.
Utredningen om försörjningskrav vid anhöriginvandring ska redovisas senast den 1 oktober 2008. Det blir lagmannen Erik Lempert, Uppsala Tingsrätt, som ska lämna förslag på hur ett försörjningskrav vid anhöriginvandring kan utformas. Erik Lempert har tidigare varit expeditionschef på Kulturdepartementet och har lett Asylprocessutredningen, Utredningen om förföljelse på grund av kön eller sexuell läggning och Skyddsgrundsutredningen. Han har också varit ordförande i den regionala etikprövningsnämnden i Uppsala och regeringens utredare av Lagen om etikprövning.