Socialbidrag - konsekvenser for permanent opholdstilladelse?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Katrine_34

Socialbidrag - konsekvenser for permanent opholdstilladelse?

Indlæg af Katrine_34 » 18.02.2013 14:02:51

Hej.

Min mand har netop fået en to-årig opholdstilladelse i Sverige. Jeg er netop blevet færdig med min bacheloruddannelse og søger nu job i Malmø. Som studerende kan man ikke blive medlem af en a-kasse i Sverige, og jeg er derfor nødsaget til at søge socialbidrag for os begge indtil jeg finder et job. Jeg ringede til socialforvaltningen, og medarbejderen oplyste mig om, at migrationsverket henter information fra dem i tilfælde af, at min mand vælger at søge om permanent / forlænget opholdstilladelse om to år. Vi ønsker meget at han kan få permanent ophold om to år, og statsborgerskab om fem år. Kan det så have konsekvenser at modtage socialbidrag nu? Medarbejderen på socialforvaltningen kunne ikke sige noget konkret, men var bare så flink at oplyse mig om, at hun havde oplevet, at migrationsverket havde hentet oplysninger i nogle af hendes sager. Er der nogen der har erfaring med dette? Det virker som om der ikke er nogle oficielle regler på området, men at det alligevel godt kan have konsekvenser for min mand i fremtiden.

På forhånd tak :)

De bedste hilsner fra
Katrine

skaanebo

Re: Socialbidrag - konsekvenser for permanent opholdstillade

Indlæg af skaanebo » 18.02.2013 14:17:13

At have modtaget socialhjælp er ingen hindring for hverken at få permanent ophold eller svensk statsborgerskab, som reglerne er i dag. Det har netop ingen betydning, når din partner har ophold efter de svenske regler. Men det kunne have betydning, hvis I opholdt jer i Sverige på baggrund af EU-regler.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.02.2013 14:39:44

I princippet kunne man vel godt forestille sig, at det svenske landsting kunne nå at ændre (stramme) reglerne, i hvert fald før din mand skal søge om svensk statsborgerskab. Men hvis man skal bekymre sig om teoretisk mulige fremtidige lovændringer, så er der rigtig mange ting, man skal bekymre sig om. Så for mig at se er det eneste rimelige at indrette sig efter de regler, der gælder i dag.

Og Sverige har ikke samme tradition som Danmark for at lave hyppige ændringer i sin udlændingelovgivning, der mere eller mindre får tilbagevirkende kraft for dem, der allerede bor i Sverige. Så jeg ville altså ikke være specielt bekymret over, at min ægtefælle modtog svensk socialbidrag i en periode, hvis det er nødvendigt.

Men selvfølgelig er det af andre grunde bedst, hvis du kan finde et job. Måske bare et midlertidigt vikarjob i kantine eller på lager, så I kan klare jer uden socialhjælp, medens du søger efter et ”rigtigt” job. Og skulle jobsøgningen trække ud, vil et sådant job også gøre dig berettiget til dagpenge fra en A-kasse efter 12 måneder, hvis du arbejder i Danmark.

Katrine_34

Indlæg af Katrine_34 » 18.02.2013 17:07:56

Mange tak for jeres, som altid, hurtige og brugbare svar. Det er netop også blot et par måneder det drejer sig om, indtil jeg har fundet et arbejde.

Her kommer lige et par tillægsspørgsmål :) :

Ved I noget om, hvor meget man kan få i socialhjælp? - Jeg synes det var lidt forvirrende inde på Malmø Kommunes hjemmeside. Skal det forstås således at max. beløbet for et par uden børn er 5755 svenske kroner ialt, eller er dette max. beløbet for dækning af huslejen, og så kan man få yderligere max 5320 til 'personliga kostnader'?
Jeg har tallene fra følgende hjemmeside: http://www.malmo.se/Medborgare/Social-- ... stnad.html

Er der et sted, hvor man kan se de officielle regler/kriterier for at kunne opnå permanent opholdstilladelse? Det jeg kunne finde inde på migrationsverkets hjemmeside var kun at man ikke reelt ansøger om permanent opholdstilladelse, men om forlængelse af sin nuværende opholdstilladelse, og så er det sagsbehandleren der laver en vurdering... Men der burde da være nogle officielle regler eller kriterier som sagsbehandleren skal lave denne vurdering ud fra. - Og burde offentligheden ikke have adgang til disse?

I øvrigt en rigtig god hjemmeside, for folk i Malmø Kommune som har spørgsmål omkring muligheder for hjælp ved arbejdsløshed og lav indkomst: http://www.malmo.se/Medborgare/Social-- ... acker.html

De bedste hilsner
fra Katrine

Besvar