Boligkrav når man begge bor i udlandet

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bmogensen

Boligkrav når man begge bor i udlandet

Indlæg af bmogensen » 27.01.2008 12:42:38

Hej,

Min Japanske hustru og jeg er bosat i Japan, men vil gerne flytte til Danmark og familiesammenføres i Juni.

Jeg har ingen bolig i Danmark, og vil gerne spørge om nogen har erfaring med at indgive begge parter at ansøgningsskemaet i udlandet uden at have bopæl i Danmark?

Har man en hvis tid til at finde noget at bo i, eller opfylder jeg bare ikke boligkravet hvilket betyder jeg skal flytte tilbage først og finde noget at bo i?

Jeg spurgte den danske ambassade i Tokyo om det kunne lade sig gøre at indgive begge parter af ansøgningsskemaet herude, så min hustru havde visum før vi tog til Danmark, og det mente de sagtens det kunne.

Jeg er bare blevet i tvivl om boligkravet.... :?
VH Benjamin

bmogensen

Indlæg af bmogensen » 27.01.2008 12:52:07

Jeg så lige den her på nyidanmark.dk:

Hvis personen i Danmark for nylig er vendt tilbage efter at have boet i udlandet i en længere periode, kan det dog være svært med det samme at skaffe sig en bolig, der opfylder kravene. I disse tilfælde kan Udlændingeservice udskyde tidspunktet for, hvornår referencen skal kunne opfylde boligkravet, med op til 6 måneder efter, at den udenlandske ægtefælle/partner har fået opholdstilladelse. Hvis referencen ikke opfylder boligkravet inden for denne frist, kan Udlændingeservice inddrage den udenlandske ægtefælle/partners opholdstilladelse.

Nogen der har haft *held* med den situation?

På forhånd tak![/i]
VH Benjamin

Naf9
Geografisk sted: Finland
Kontakt:

Indlæg af Naf9 » 27.01.2008 19:36:07

Ja, her på forum har der da været nogen. Vi er selv midt i det, og har lige fået brev om at alt er ok, så skal vi bare have klistermærket fra ambassaden til passet og har så 5 måneder tilbage til at finde bolig (brevet fra US var over tre uger undervejs).

Det er dog ikke rigtig en løsning, der er inkorporeret i ansøgninsgskemaet, så du må selv skrive ved bolig, at du ikke har bolig i Danmark endnu.

Held og lykke

Akinyi.co.ke
Geografisk sted: Vestamager/Kenya/tidligere Malmø

Indlæg af Akinyi.co.ke » 29.01.2008 13:23:03

Hejsa,

Min mand opnåede opholdstilladelse i december og vi bor pt. stadig i Malmø. Vi har fået 6 mdr fra udstedelsen af tilladelsen i december, til at finde en passende bolig.

Vi vedlagte et print af den tekst, som bmogensen har lagt ind her, som reference. Du kan finde den på www.nyidanmark.dk under spørgsmål/svar.

Min mand skulle tage til den danske ambassade i Stockholm (han tog dog i stedet ind til Udlændingeservice i KBH) for at få opholdstilladelsen indsat i passet, så i kan helt sikkert ordne det hele fra Tokyo. På den måde behøver din kone ikke et visum først, men kan rejse på opholdstilladelsen.

Min mand fik tilladelsen, så snart kommunen havde modtaget brev fra min bank ang. garantien.

Mvh Vinnie

Nariakira
Kontakt:

Boligkrav naar begge bor i udlandet

Indlæg af Nariakira » 30.01.2008 10:10:00

Hej med jer,

Jeg staar i naesten samme situation som Benjamin. Min kone (som dog er mexicansk) og jeg bor ogsaa i Japan og er begyndt at foretage de indledende knaeboejninger til at flytte til DK. Vi har ogsaa vaeret lidt bekymret over boligkravet, saa det er en lettelse at hoere at der er lempelser.

Jeg kan i oevrigt fortaelle at jeg har korresponderet med US og de har oplyst at man kan indlevere ansoegningen paa Ambassaden i Tokyo eller konsulatet i Osaka, saa det skulle ikke vaere noget problem.

Benjamin, du er velkommen til at kontakte mig paa nariakira@gmail.com, det kunne jo vaere vi kunne udveksle erfaringer.

Mange hilsener
Janick

mwb

Indlæg af mwb » 20.03.2008 19:09:40

Hej bmogensen

Jeg vil gerne høre om du har haft nogen form for problemer med familiesammenføringen eftersom du er bosat i Japan og søger om FS derfra.

Jeg er i den situation at jeg har opholdt mig sammen med min kommende kone i Peru igennem de sidste 7-8 md. Vi skal giftes den 27. og vil derefter søge om FS. Min kommende kone har aldrig været i DK.

Vi er nervøse for afslag og vil lige høre hvordan det er gået med jeres sag.

M.v.h. MWB

bmogensen

Indlæg af bmogensen » 08.04.2008 10:00:56

mwb skrev:Hej bmogensen

Jeg vil gerne høre om du har haft nogen form for problemer med familiesammenføringen eftersom du er bosat i Japan og søger om FS derfra.

Jeg er i den situation at jeg har opholdt mig sammen med min kommende kone i Peru igennem de sidste 7-8 md. Vi skal giftes den 27. og vil derefter søge om FS. Min kommende kone har aldrig været i DK.

Vi er nervøse for afslag og vil lige høre hvordan det er gået med jeres sag.

M.v.h. MWB
Hej MWB,
Vi har indleveret begge parter på ambassaden i Tokyo, fik en tilbagemelding efter tre uger at vi manglede at udfylde samlivserklæring og erklæring om at jeg vil forsøge min hustru, begge dele, havde jeg forstået var kun nødvendige hvis vi IKKE var gift. Men efter det blev sendt til ambassaden og videre til DK, har vi ikke hørt noget.

Nu vil jeg så prøve at ringe til US, for at høre hvordan det står til. Så jeg kan desværre ikke give dig en komplet tilbagemelding endnu.

Bare husk at udfyld alt! Selvom nogle af formularene muligvis ikke er krævet i visse tilfælde...
VH Benjamin

Besvar