Afslag på forlængelse af 90 dages visum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
petjor

Afslag på forlængelse af 90 dages visum

Indlæg af petjor » 19.12.2012 11:07:14

Kære Forum,
Min Ghanesiske kone og jeg fødte 22.10.2012 tvillinger på Hillerød Hospital.
De er pragtfulde, men kræver omsorg og opmærksomhed 24/7. Vi har 2 børn på 8 og 10 år.
Min svigermor er på besøg hos os på 90 dages Schengen visum og er en uvurderlig hjælp med tvillingerne. Det var planen at min kone skulle starte integrationsprogram med kommunen - intensiv sprogundervisning osv fra 1.1.2013. Jeg laver konsulentopgaver i Afrika for Udenrigsministeriet med flere og skal derfor rejse en del de nærmeste måneder. Vi søgte derfor forlængelse af svigermors visum for at hun fortsat kan hjælpe til med tvillingerne, men har netop fået afslag med henvisning til "at der ikke foreligger tungvejende forretningsmæssige eller personlige grunde". Vi synes grundene er tungtvejene, men er ikke jurister!?
Kommunens familierådgivning synes det er en rigtig god ide at svigermor er her for at hjælpe. Hvis svigermor rejser nu, kan jeg nok ikke løse konsulentopgaverne, og så hænger vores økonomi slet ikke sammen. Og min kone kan ikke starte integrationsprogrammet.
Er der nogen mulighed for at få ændret afgørelsen? I tide?
På forhånd mange tak for gode råd
Peter & Sika

soreng

Re: Afslag på forlængelse af 90 dages visum

Indlæg af soreng » 19.12.2012 12:31:35

petjor skrev:Vi søgte derfor forlængelse af svigermors visum for at hun fortsat kan hjælpe til med tvillingerne, men har netop fået afslag med henvisning til "at der ikke foreligger tungvejende forretningsmæssige eller personlige grunde". Vi synes grundene er tungtvejene, men er ikke jurister!?
At det er hårdt at få børn, og at svigermors hjælp er en dejlig aflastning, er altså ikke tungtvejende grunde. Tungtvejende grunde kunne f.eks være hvis du pludselig døde, og din svigermor derfor lige måtte blive et par uger eller en måned ekstra for at hjælpe din kone igennem den første svære tid.
petjor skrev:Kommunens familierådgivning synes det er en rigtig god ide at svigermor er her for at hjælpe. Hvis svigermor rejser nu, kan jeg nok ikke løse konsulentopgaverne, og så hænger vores økonomi slet ikke sammen. Og min kone kan ikke starte integrationsprogrammet.
Det ville da også være en rigtig god ide....Men at noget er en god ide gør det altså ikke til en tungtvejende personlig grund. :-)

Man kan argumentere for at i vel godt var klar over at din kone skulle føde tvillinger, og at i godt vidste at i havde 2 børn i forvejen på 8 og 10 år, så intet af dette her kommer som en overraskelse. Så at du har påtaget dig konsulentopgaver med så meget rejseaktivitet på dette tidspunkt er vel mere bare mere dårlig planlægning fra din side af, end en krise i familien (ja undskyld hvis det lyder lidt hårdt). ;-)

Hvorfor skulle din kone ikke kunne starte integrationsprogrammet hvis du ikke kan tage afsted. Der er vel netop i det tilfælde at hun rent faktisk vil kunne starte på integrationsprogrammet, da du så vil være hjemme? Eller er der noget jeg helt misforstår?

fundiver199

Re: Afslag på forlængelse af 90 dages visum

Indlæg af fundiver199 » 20.12.2012 07:18:08

Nej der kan næppe bevilges visum i yderligere 90 dage med en begrundelse som denne. Afgørelsen er truffet helt efter "bogen" og vil næppe kunne ændres ved at klage. Så I bør bare acceptere den, og svigermor bør rejse hjem, så hun ikke får 3-5 års visumkarantæne.

Besvar