Tilbagerejsetilladelse..

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Minoli84

Tilbagerejsetilladelse..

Indlæg af Minoli84 » 13.12.2012 15:25:22

Hej..

Min mand har fået opholdstilladelse, men mangler stadig at få sit opholdskort selvom det er blevet bestil d. 30. okt. 2012.

Vi skal rejse på juleferie til Sri Lanka, som er min mands hjemland. Derfor har vi fået lavet en tilbagerejsetilladelse, som er lavet på politistationen.

Vi har hentet passet idag, og det ligner de andre visumsticker, som han har haft før til Danmark, bare uden hans billede, og så er det skrevet i hånden.

Det er lavet som det skal, det er jeg helt med på. Men vi går og er meget nervøse for, hvordan de vil se på det i lufthavnen på Sri Lanka, da de højest sandsynligt vil udspørge os om alverdens ting og stillle spørgsmålstegn ved visumet.
Vi er før blevet udspurgt om alt, som i princippet ikke kommer dem ved.

Jeg ved godt, at vi har alt det på rene herfra, men vi har også en del erfaring med, hvordan de opføre sig lufthavnen, og jeg er bange for, hvis de kan finde på at sige, at han ikke må komme med hjem til Danmark, selvom jeg godt er klar over at tilbagrejsetilladelsen skal bruges ved indrejse i Danmark.

Er der et nummer eller andet vi kan ringe på, hvis vi skulle ende med at få problemer?

Er der andre der har erfaring med ovenstående?

På forhånd tak for hjælpen!

fundiver199

Re: Tilbagerejsetilladelse..

Indlæg af fundiver199 » 13.12.2012 16:09:54

Måske findes der et forum specielt for personer med interesse for Sri Lanka, hvor nogen kan svare på den slags landespecifikke spørgsmål? Jeg har aldrig været på Sri Lanka og ved derfor ikke noget om, hvilke problemer en statsborger fra Sri Lanka måtte kunne opleve med myndighederne i sit eget land.

Jeg ved dog, at det ikke er noget, der kommer danske myndigheder ved, bare fordi han har fået en opholdstilladelse i Danmark. Det svarer til, at der heller ikke findes noget nummer i Sri Lanka, du kan ringe til, hvis du som dansk statsborger oplever problemer i paskontrollen i Kastrup Lufthavn, når du er på vej til Sri Lanka.

Endelig kan jeg tilbyde det helt generelle råd, at man skal kende sine rettigheder og optræde med autoritet, hvis man løber ind i problemer som dem, du frygter. En dialog med en pasbetjent eller en ansat i indcheckningen kunne f.eks. forløbe som sådan:

”Mam… bla bla bla…. problem problem problem….. nonsence nonsence nonsence…. can not……”
”Do my husband have a valid plane ticket?” – Yes mam!
“Do my husband have a valid passport?” – Yes mam!
“Do my husband have a valid visa for his final destination? – Yes mam!
“Then he fullfill all the requirements for traveling. Please let us pass now, so we can catch our flight in time.”
“But mam…. Bla bla bla…..”
“Who is the one in charge of this operation? I like to talk to the manager/supervisor/boss now. What is your name? I want to file a formal complaint about your behavior”
“Ah ok I see now, that the visa is valid. Have a happy trip!”

Når myndighedspersoner i fattige lande “opfinder” problemer, er det som oftest et forsøg på afpresning. Dvs. den pågældende håber på, at man selv vil foreslå, om ”problemet” måske kan ”løses”, hvis man betaler lidt for det. Og hvis den slags er almindeligt i Sri Lanka, og du ikke føler dig klædt på til at håndtere det på en fornuftig måde, kan man spørge sig selv, om du overhovedet bør rejse dertil.

Men grundlæggende er det din mands problem, og det er hans hjemland, hvorfor han burde have optimale forudsætninger for at vide, hvordan en afpresningssituation skal håndteres. Så et eller andet sted er det nok noget, du bør overlade det til ham at tage sig af, i stedet for at bekymre dig om det og tage det på dig.

Besvar