På forhånd takk for svaret. Vi venter spent
Kan dere hjelpe meg
Kan dere hjelpe meg
Hei jeg vil først takke dere for en flott hjemmeside, vi er et par som er på tur til å flytte fra Norge til Sverige på grunn av en varsel om utvisningsvedtak som mannen min har fått. Har et spørsmål som jeg vil gjerne ha svar på, mulig den er litt dum men jeg spør likevel. Min mann har fått en varsel om utvisningsvedtak fra UDI og jeg vil gjerne vite hva som skal til for at vi skal få slippe utvisningsvedtak i Norge? Er det nok at vi har flyttet til Sverige og min mann har fått oppholdskort der for at han skal få slippe vedtak i Norge også eller skal vi klare å flytte tilbake til Norge og min mann skal få oppholdskort her for å sikre oss fra en utvisningsvedtak? Eller kanskje holder det med at jeg folkeregistrerer meg i Sverige og mannen min sender en søknad om oppholdskort at vi er reddet fra et utvisningsvedtak i Norge? Eller tar jeg helt feil kanskje?
-
fundiver199
Re: Kan dere hjelpe meg
Kære Julia
En norsk udvisningsbeslutning gælder kun i Norge og ikke i andre europæiske lande. Så der er intet i vejen for, at I kan bosætte jer i Sverige. Udvisningsbeslutningen kan herefter ophæves, hvis du har opnået status som vandrende EØS-borger med ret til at tage din mand med tilbage til Norge efter at have boet i Sverige i f.eks. 1 år. Men det vil kræve en sagsbehandling i UDI, som næppe bliver hverken hurtig eller imødekommende.
Endelig gælder det både i Sverige og Norge, at det er en del af EU´s regler om fri bevægelighed, at de personer, der udnytter den, ikke må udgøre en fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden. Og hvis din mand er udvist pga. alvorlig kriminalitet eller terrormistanke, kan det godt være, at man vil vurdere, at han udgør en sådan fare. Hvis han derimod er udvist pga. ulovligt ophold, har dette ingen virkning på din ret til at tage ham med dig, når du udnytter retten til fri bevægelighed i EU/EØS.
En norsk udvisningsbeslutning gælder kun i Norge og ikke i andre europæiske lande. Så der er intet i vejen for, at I kan bosætte jer i Sverige. Udvisningsbeslutningen kan herefter ophæves, hvis du har opnået status som vandrende EØS-borger med ret til at tage din mand med tilbage til Norge efter at have boet i Sverige i f.eks. 1 år. Men det vil kræve en sagsbehandling i UDI, som næppe bliver hverken hurtig eller imødekommende.
Endelig gælder det både i Sverige og Norge, at det er en del af EU´s regler om fri bevægelighed, at de personer, der udnytter den, ikke må udgøre en fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden. Og hvis din mand er udvist pga. alvorlig kriminalitet eller terrormistanke, kan det godt være, at man vil vurdere, at han udgør en sådan fare. Hvis han derimod er udvist pga. ulovligt ophold, har dette ingen virkning på din ret til at tage ham med dig, når du udnytter retten til fri bevægelighed i EU/EØS.
Kjære fundiver 199
min mann er ikke utvist enda, men har fått varsel om utvisningsvedtak som vi skal klage på. Grunnet er brudd på utlendingsloven.
Kan UDI i Norge fatte utvisningsvedtak mot min mann hvis jeg har allerede fått svensk personnummer og mannen min har sendt inn søknaden om oppholdstillatelse til Migrationsverket etter svenske nationale regler?
På forhånd takk
min mann er ikke utvist enda, men har fått varsel om utvisningsvedtak som vi skal klage på. Grunnet er brudd på utlendingsloven.
Kan UDI i Norge fatte utvisningsvedtak mot min mann hvis jeg har allerede fått svensk personnummer og mannen min har sendt inn søknaden om oppholdstillatelse til Migrationsverket etter svenske nationale regler?
På forhånd takk
Ja, Norge kan stadig udvise din mand, hvis din mand på tidspunktet for afgørelsen fortsat bor og opholder sig i Norge.
Hvis din mand derimod folkeregistrerer sig i Sverige, så vil sagen formentlig simpelthen bortfalde i Norge.
Hvis din mand derimod folkeregistrerer sig i Sverige, så vil sagen formentlig simpelthen bortfalde i Norge.
-
fundiver199
Hvis din mand hverken har ret til at være i Norge, fordi han er blevet udvist, eller i Sverige, fordi hans ansøgning om opholdstilladelse ikke er godkendt endnu, så må han finde et helt 3. sted at være som f.eks. hans hjemland.
Situationen kan sammenlignes med, at du er blevet sagt op på dit arbejde. Så har din arbejdsgiver da heller ikke pligt til at forlænge opsigelsesvarslet, bare fordi du har søgt om ansættelse et nyt sted og forventer at blive ansat og skulle starte om 3 måneder og helst ikke vil gå arbejdsløs i mellemtiden.
Hvis I derimod anvender EU-reglerne, så har din mand en opholdsret i Sverige i samme øjeblik, du er bosat i Sverige. Så det kunne være, I skulle overveje den løsning, hvis det er jer meget imod, at din mand rejser til sit hjemland i f.eks. 3 måneder.
Situationen kan sammenlignes med, at du er blevet sagt op på dit arbejde. Så har din arbejdsgiver da heller ikke pligt til at forlænge opsigelsesvarslet, bare fordi du har søgt om ansættelse et nyt sted og forventer at blive ansat og skulle starte om 3 måneder og helst ikke vil gå arbejdsløs i mellemtiden.
Hvis I derimod anvender EU-reglerne, så har din mand en opholdsret i Sverige i samme øjeblik, du er bosat i Sverige. Så det kunne være, I skulle overveje den løsning, hvis det er jer meget imod, at din mand rejser til sit hjemland i f.eks. 3 måneder.
Hei takk for at dere bruker tid på å svare meg. Min mann har ikke fårr utvisningsvedtak enda bare varsel om mulig utvisningsvedtak. Vi skal sende klage så snart som mulig.
Tusen takk for hjelp
Tusen takk for hjelp
Kan jeg stille noen spørsmål til.
Det jeg lurer veldig på er at om EU retten gjelder for mannen min bare så lenge vi er sammen eller etter at mannen min har permanent opphold kan han ikke utvises for brudd på utlendingsloven og slike ting? Hvis han gjør noe dumt og vi er ikke sammen lenger? Vi har det bra, men vi kan ikke vite hva skjer videre.
Mitt andre spørsmål er at hvis jeg og mannen min flytter til Sverige og forholdet vår tar slutt før min mann har fått permanent opphold i Sverige, vil han få et utvisning fra Norge og Sverige eller har han beskyttelse mot utvisning?
Jeg vil også vite om hvis vi velger EU-oppholdskort, kan mannen min søke permanent opphold etter nationale regler etter bare 2 år eller må vi vente i 5 år?
Og min siste spørsmål nå er hvis vi velger nationale regler og min mann får beskjed at oppholdstillatelsen er innvilget, hvor lang tid har vi på å flytte til Sverige? Vi vet ikke hvor lang tid gir svenske myndighetene fra de innvilger oppholdstillatelse til personen skal være i Sverige.
Og om han får en visum først og så må han reise til Sverige og få oppholdstillatelse på migrationsverket i løpet av kort tid, eller får han oppholdstillatelsen i dette landet han har søkt fra?
På forhånd takk
Det jeg lurer veldig på er at om EU retten gjelder for mannen min bare så lenge vi er sammen eller etter at mannen min har permanent opphold kan han ikke utvises for brudd på utlendingsloven og slike ting? Hvis han gjør noe dumt og vi er ikke sammen lenger? Vi har det bra, men vi kan ikke vite hva skjer videre.
Mitt andre spørsmål er at hvis jeg og mannen min flytter til Sverige og forholdet vår tar slutt før min mann har fått permanent opphold i Sverige, vil han få et utvisning fra Norge og Sverige eller har han beskyttelse mot utvisning?
Jeg vil også vite om hvis vi velger EU-oppholdskort, kan mannen min søke permanent opphold etter nationale regler etter bare 2 år eller må vi vente i 5 år?
Og min siste spørsmål nå er hvis vi velger nationale regler og min mann får beskjed at oppholdstillatelsen er innvilget, hvor lang tid har vi på å flytte til Sverige? Vi vet ikke hvor lang tid gir svenske myndighetene fra de innvilger oppholdstillatelse til personen skal være i Sverige.
Og om han får en visum først og så må han reise til Sverige og få oppholdstillatelse på migrationsverket i løpet av kort tid, eller får han oppholdstillatelsen i dette landet han har søkt fra?
På forhånd takk
-
fundiver199
julia33 skrev:Det jeg lurer veldig på er at om EU retten gjelder for mannen min bare så lenge vi er sammen
Så længe I er gift og bor i det samme EU/EØS-land.
julia33 skrev:eller etter at mannen min har permanent opphold kan han ikke utvises for brudd på utlendingsloven og slike ting?
Hvis man har permanent opholdstilladelse, kan man vanskeligt bryde udlændingeloven ved at opholde sig ulovligt i landet. Det siger sig selv. Men i de fleste lande er det sådan, at en permanent opholdstilladelse bortfalder ved længere fravær. I Danmark er det 12 måneder, og i Sverige vistnok lidt længere.
julia33 skrev:Hvis han gjør noe dumt og vi er ikke sammen lenger?
De fleste lande har lovgivning, der gør det muligt at udvise kriminelle udlændinge. Dette gælder uanset, hvem de er gift med, og uanset om deres opholdstilladelse er gjort permanent. Kun statsborgerskab giver en absolut beskyttelse imod udvisning.
julia33 skrev:Mitt andre spørsmål er at hvis jeg og mannen min flytter til Sverige og forholdet vår tar slutt før min mann har fått permanent opphold i Sverige, vil han få et utvisning fra Norge og Sverige eller har han beskyttelse mot utvisning?
Hans evt. udvisning fra Norge påvirkes ikke af, at I bosætter jer i Sverige. Og desuden bortfalder hans norske opholdstilladelse givetvis under alle omstændigheder, hvis du udvandrer og bosætter dig uden for Norges grænser.
Når I har boet i Sverige i mindst 12 måneder og været gift i mindst 3 år, har din mand ret til at blive i Sverige efter EU-reglerne, såfremt i bliver skilt. Han har dermed reelt en slags permanent opholdsret allerede på det tidspunkt, selvom han officielt først får den efter 5 år.
julia33 skrev:Jeg vil også vite om hvis vi velger EU-oppholdskort, kan mannen min søke permanent opphold etter nationale regler etter bare 2 år eller må vi vente i 5 år?
Ja det kan han, og det kan anbefales. Der er ingen fordele ved at vente i de 5 år og søge efter EU-reglerne. Der er kun ulemper.
julia33 skrev:Og min siste spørsmål nå er hvis vi velger nationale regler og min mann får beskjed at oppholdstillatelsen er innvilget, hvor lang tid har vi på å flytte til Sverige? Vi vet ikke hvor lang tid gir svenske myndighetene fra de innvilger oppholdstillatelse til personen skal være i Sverige.
Spørgsmålet forekommer meget hypotetisk, når du ikke engang selv er flyttet til Sverige endnu, hvilket jo er en forudsætning for, at han overhovedet kan søge. Når din mand engang får brevet, hvor han bevilges opholdstilladelse, vil det givetvis stå i brevet, hvor lang tid han har til at indrejse. Og er det virkelig vigtigt for jer at vide det allerede nu? Hvis det er, må du spørge Migrationsverket. I Danmark er fristen 6 måneder, men jeg kender ikke den svenske praksis på området.
Også dette vil stå i det brev, han får fra Migrationsverket, og er det virkelig vigtigt at vide det allerede nu? Det er jo bare et spørgsmål om, hvorvidt han skal hente det ene eller andet på ambassaden.julia33 skrev:Og om han får en visum først og så må han reise til Sverige og få oppholdstillatelse på migrationsverket i løpet av kort tid, eller får han oppholdstillatelsen i dette landet han har søkt fra?
På forhånd takk
Takk for mange svar fundiver199.
Kunne du svare meg på et spørsmål til.
Hvis vi velger EU oppholdskort så har min mann permanent oppholdsrett allerede etter 1 år.
Finnes det noen som helst forutsetninger eller ikke?
Og skal en utvisningsvedtak i Norge påvirke hans oppholdsrett hvis vi skiller oss etter bare 1 år?
Han har grove brudd på utlendingsloven fra før av og saken hans er under behandling nå her i Norge.
Kunne du svare meg på et spørsmål til.
Hvis vi velger EU oppholdskort så har min mann permanent oppholdsrett allerede etter 1 år.
Finnes det noen som helst forutsetninger eller ikke?
Og skal en utvisningsvedtak i Norge påvirke hans oppholdsrett hvis vi skiller oss etter bare 1 år?
Han har grove brudd på utlendingsloven fra før av og saken hans er under behandling nå her i Norge.
Håper at noen kan svare på min siste spørsmål 
Jeg ved ikke, hvor du har dine oplysninger om opholdsret fra.
Ved brug af EU-regler får man et 5-årigt opholdskort, som derefter kan gøres permanent.
Ved brug af nationale svenske regler får man som regel en 2-årig opholdstilladelse, som derefter kan gøres permanent. Dog får man normalt permanent ophold allerede ved første ansøgning, hvis man kan bevise, at man har boet sammen tidligere igennem mindst 2 år et andet sted i verden.
Det eneste, som kan stikke en kæp i hjulet med hensyn til en ansøgning er, hvis man anses for en fare for den sociale orden, sundhed eller sikkerhed. Dvs., hvis man har alvorlig kriminalitet bag sig eller mistænkes for at stå i forbindelse med en terrororganisation, eller hvis man lider af en særlig farlig og smitsom sygdom i stil med ebola. At have overtrådt norsk lovgivning og opholdt sig illegalt i Norge, er ikke til hinder for at få en svensk opholdstilladelse eller et svensk opholdskort.
Hvis I ønsker at indgå skilsmisse skal din ægtefælle have opnået permanet ophold forinden ved brug af nationale regler, ellers bortfalder den oprindelige opholdstilladelse. Ved ansøgning efter EU-regler, skal man have været gift i 3 år og have opholdt sig i Sverige i mindst 1 år, for så mister man ikke sit opholdskort.
Ved brug af EU-regler får man et 5-årigt opholdskort, som derefter kan gøres permanent.
Ved brug af nationale svenske regler får man som regel en 2-årig opholdstilladelse, som derefter kan gøres permanent. Dog får man normalt permanent ophold allerede ved første ansøgning, hvis man kan bevise, at man har boet sammen tidligere igennem mindst 2 år et andet sted i verden.
Det eneste, som kan stikke en kæp i hjulet med hensyn til en ansøgning er, hvis man anses for en fare for den sociale orden, sundhed eller sikkerhed. Dvs., hvis man har alvorlig kriminalitet bag sig eller mistænkes for at stå i forbindelse med en terrororganisation, eller hvis man lider af en særlig farlig og smitsom sygdom i stil med ebola. At have overtrådt norsk lovgivning og opholdt sig illegalt i Norge, er ikke til hinder for at få en svensk opholdstilladelse eller et svensk opholdskort.
Hvis I ønsker at indgå skilsmisse skal din ægtefælle have opnået permanet ophold forinden ved brug af nationale regler, ellers bortfalder den oprindelige opholdstilladelse. Ved ansøgning efter EU-regler, skal man have været gift i 3 år og have opholdt sig i Sverige i mindst 1 år, for så mister man ikke sit opholdskort.
Takk for svar, jeg har sikkert misforstått reglene litt. Det jeg tenkt på var at hvis jeg og mannen min har bodd i Sverige i 1 år og gift i over 3 år, kan mannen min fotrsatt ha opphold i Sverige hvis vi skiller oss?
Og hvilke krav som stilles til han fra Migrationsverket?
Mitt andre spørsmål er hva skjer med mannen min hvis vi skiller oss før vi har bodd 1 år i Sverige? Blir han også innmelgt i sis og utvist fra Norge
På forhånd takk
Mitt andre spørsmål er hva skjer med mannen min hvis vi skiller oss før vi har bodd 1 år i Sverige? Blir han også innmelgt i sis og utvist fra Norge
På forhånd takk
Ja, hvis I gør brug af EU-regler, så kan din mand bevare sin opholdsret i Sverige under forudsætning af, at han kan klare sig selv økonomisk og ikke bliver en byrde for de sociale myndigheder.julia33 skrev:Det jeg tenkt på var at hvis jeg og mannen min har bodd i Sverige i 1 år og gift i over 3 år, kan mannen min fotrsatt ha opphold i Sverige hvis vi skiller oss?
Hvis I derimod har søgt efter nationale svenske regler, og hvis din mand ikke har fået PUT ved sin første ansøgning, så bortfalder den midlertidige 2-årige opholdstilladelse, hvis jeres samliv ophører. Har din mand derimod fået PUT (permanent uppehållstillstånd), så kan I lade jer skille når som helst uden at det påvirker din mands ret til at opholde sig i Sverige.
Jeg kender ikke norsk lovgivning tilstrækkelig godt til at sige, hvordan norske myndigheder vil agere eller træffe afgørelse om. Men hvis I flytter til Sverige, og hvis I ikke har søgt efter nationale svenske regler, hvor din mand formodes at få PUT ved første ansøgning, fordi I har boet sammen tidligere i mindst 2 år, så vil hans opholdsgrundlag jo bortfalde i og med, at I så ikke bor sammen længere. Og så må han i givet fald søge påny på grundlag af fx et nyt forhold til en person, der bor i Sverige, eller han kan søge opholds- og arbejdstilladelse pga. et job, han har i Sverige.julia33 skrev: Mitt andre spørsmål er hva skjer med mannen min hvis vi skiller oss før vi har bodd 1 år i Sverige? Blir han også innmelgt i sis og utvist fra Norge