Hvad skal vedhæftes onlineansøgningen?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dentar

Hvad skal vedhæftes onlineansøgningen?

Indlæg af Dentar » 29.10.2012 20:20:23

Hej,

Vi kommer tættere på det nervepirrende øjeblik, hvor vi skal til at afsende en ansøgning om fs i Sverige gennem online formen.

Jeg vil bare lige høre om der er nogen der kan sige noget om de ting der skal vedhæftes ansøgningen og hvad der skal medbringes til interviewet.

Det skal lige siges at min partner er Sydafrikansk statsborger og vi blev gift i Sydafrika.

Der skal selvfølgelig en kopi af passet med, det er intet problem.

Derudover skal der bruges en vielsesattest. Her er vi noget usikre. Min partner har et abridged marriage certificate, altså generelt til nationalt brug. Det er på Engelsk. Vil det mon være godt nok?
Jeg har selv et unabridged marriage certificate med apostille, som jeg brugte til at registrere ægteskabet i Danmark. Jeg ved ikke om det vil være bedre at bruge dette. Der er dog nogle fejl på det, da det er håndskrevet, og personen der skrev det har underskrevet med en dato engang i December og skrevet at jeg kommer fra landet Egedal.

Min partner har forsøgt at få fat på et nyt unabridged certificate, men åbenbart har den lokale Home Affairs ikke kunne komme i kontakt med hovedkontoret de sidste 3 måneder, og ingen ser ud til at have tænkt sig, at prøve at finde ud af hvorfor. Så det har ikke været muligt at få et nyt.

Derudover mener jeg at det gerne vil have at man vedhæfter et personbevis fra Sverige, jeg er dog ikke helt sikker. Skal dette også være på engelsk og legaliseret?

Er der evt. noget andet som skal tilføjes?

Udover de originale dokumenter, hvad kunne det være en idé at tage med til interviewet?

Til sidst lige noget helt andet. Vi fik jo vores ægteskab registreret i Danmark. Er det ikke muligt at få en dansk vielsesattest? Jeg spurgte ved borgerservice, men de var for det meste bare forvirrede og kunne ikke svare på det.

Tusind tak. Det føles lige pludselig som om der er så mange ting man skal tage hensyn til og mange ting som ikke er klart forklaret. Det er svært ikke at blive helt nervøs over det.

Mvh
- Daniel

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvad skal vedhæftes onlineansøgningen?

Indlæg af mh1 » 30.10.2012 07:23:58

Du kan KUN få en vielsesattest der, hvor du blev viet.

I DK kan du få udstedt en civilstandsattest, som viser at du er gift. Men dine folkeregisteroplysninger kommer jo automatisk med dig til Sverige (særlig ordning mellem nordiske lande), så du har fsv. ikke brug for den.

Dit svenske personbevis skal IKKE oversættes, det skal jo vises til svenske myndigheder. Jeg er ret så sikker på at din ægtefælle fint kan bruge den 'abridged' vielsesattest, netop fordi du jo allerede når du er flyttet til Sverige vil være folkeregistreret der som gift.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar