Familiesammenføring eller Flytte til Sverige

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Larisa90

Familiesammenføring eller Flytte til Sverige

Indlæg af Larisa90 » 24.10.2012 10:47:23

Hej, har permanent opholdstilladelse i DK og jeg har fået et barn d. 07.09.12 med min kone som er 23 år. Hun kommer fra Bosnien og har ikke har opholdstilladelse i DK. Barnet er blevet født i Bosnien, men vi er kommet til DK nu. Mit første spørgsmål er; kan jeg lave familiesammenførning til min kone og mit barn allerede nu da hun kun er 23 år hvis ikke kan mit barn får opholdstilladelse i DK så det har ret til sygeforsikring indtill vi finder ud af noget og kan barnet rejse hvert 3. måned til Bosnien med min kone da kun kan kun opholde sig 3 måneder og jeg vil ikke skille dem ad lige da barnet er nyfødt.

Mit andet spørgsmål er; kan vi flytte til sverige med min danske opholdstilladelse hvis jeg finder et job. Jeg har også Kroatisk statsborgerskab og de kommer i EU i Juli 2013.

På forhånd tak for jeres hjælp.

fundiver199

Re: Familiesammenføring eller Flytte til Sverige

Indlæg af fundiver199 » 24.10.2012 12:01:12

1) Din kone kan søge om FS i Danmark, når hun er fyldt 23½ år. Så gælder opholdstilladelsen fra 24 års fødselsdagen. Og hvis hun søger, medens hun er i Danmark på gyldigt visum, kan hun vente på såkaldt processuelt ophold. Så hvis hun når at fylde 23½, før visum udløber, kan I da overveje at søge under dette visumophold. Og ellers var det måske en ide, at hun rejste hjem, før hun har brugt alle sine 90 visumdage op, og så kommer tilbage igen, så snart hun er fyldt 23½. Hvis hun gemmer f.eks. 20 visumdage, kan hun indrejse på dem, så snart hun er fyldt 23½ år, så hun ikke be-høver vente til 6 måneder efter sin første indrejse. Det vil f.eks. være smart, hvis indrejsen var 10. september 2012, og din kone fylder 23½ år 20. december 2012 dvs. lige efter, at visum udløber. Så bør hun rejse hjem 20. november 2012 og komme tilbage igen med sine sidste 20 dage 20. decem-ber 2012, så I kan søge FS 21. december 2012.

2) Dit barn kan sagtens få opholdstilladelse uafhængigt af din kone, hvis I foretrækker, at barnet bor hos dig.

3) Hvis barnet får opholdstilladelse, må det gerne være bortrejst fra Danmark i op til netop 3 måneder ad gangen.

4) Din danske opholdstilladelse giver dig ingen særlige rettigheder til at bosætte dig i Sverige. Derimod vil du formentlig få sådan en ret, når Kroatien bliver medlem af EU i juli 2013, med mindre der er aftalt en eller anden overgangsordning, hvilket jeg ikke ved noget om.

5) Afhængig af udsigterne til, at kroatiske statsborgere får fri bevægelighed i EU, kan du evt. overveje at blive dansk statsborger, hvis der er andet end 24-års reglen, som forhindrer jer i at blive FS i Danmark. Som dansk statsborger kan du med sikkerhed flytte til Sverige.

Besvar