Forskellige spørgsmål angående ægteskabssammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
thomas_dc

Forskellige spørgsmål angående ægteskabssammenføring

Indlæg af thomas_dc » 13.09.2012 13:10:01

Hej.

Min kæreste og jeg planlægger at gifte os og bosætte os i Danmark efter vi begge har fuldført vores videregående uddannelser om to år.

Jeg har forsøgt at sætte mig ind i reglerne, men jeg har dog nogle få uddybende spørgsmål. Håber at i kan hjælpe mig med måske bare nogle af dem.

Jeg er født og opvokset i Danmark og jeg er 25 år gammel (altså 27, når vi regner med at gifte os) Min kæreste er fra Algeriet og 23 år gammel - altså 25 om to år.

Er der nogen regler i forhold til gæld: Er det et problem, at jeg endnu ikke har betalt mit SU-lån eller evt. et banklån? - Kan jeg evt. låne garantien på 50.000 kr i banken?

Når min fremtidige kone kommer hertil, får hun så automatisk ret/mulighed for at arbejde, studere og modtage SU på lige fod med en dansk statsborger?
Hun uddanner sig inden for marketing og international handel, og vil om to år have en kandidatgrad fra en skole i Algeriet - er sådan en uddannelse fuldt ud gyldig i Danmark?

Jeg kan se at Udlændingestyrelsen har nogle maksimale behandlingstider på 3 måneder for simple sager, 7 måneder for komplicerede sager. Kan vi risikere at vores sag bliver anset som "kompliceret" ?
Er der nogle tidspunkter hvor opholdstilladelsen under behandlingen ikke gives?

Tilknytningskravet bortfalder jo (heldigvis) når jeg bliver 26 år. Vil dette altså betyde at min kæreste ikke behøver at have besøgt landet inden ansøgningen?

Har vi behov for andre dokumenter end ægteskabscertifikatet? (fra Algeriet - jeg går ud fra at det må oversættes til dansk)

Andre gode råd, eller ting vi bør vide?

På forhånd tak!

- Thomas

fundiver199

Re: Forskellige spørgsmål angående ægteskabssammenføring

Indlæg af fundiver199 » 13.09.2012 14:17:02

”Er der nogen regler i forhold til gæld: Er det et problem, at jeg endnu ikke har betalt mit SU-lån eller evt. et bank-lån?”

Det er den danske stat fuldstændig ligeglad med.

”Kan jeg evt. låne garantien på 50.000 kr i banken?”

Ja hvis banken er med på ideen.

”Når min fremtidige kone kommer hertil, får hun så automatisk ret/mulighed for at arbejde, studere og modtage SU på lige fod med en dansk statsborger?”

Når/hvis hun har fået sin opholdstilladelse: Ja.

”Hun uddanner sig inden for marketing og international handel, og vil om to år have en kandidatgrad fra en skole i Al-geriet - er sådan en uddannelse fuldt ud gyldig i Danmark?”

Det kan man ikke svare generelt på. I må selv undersøge, hvordan lige netop den uddannelse anerkendes i Danmark.

”Jeg kan se at Udlændingestyrelsen har nogle maksimale behandlingstider på 3 måneder for simple sager, 7 måneder for komplicerede sager. Kan vi risikere at vores sag bliver anset som "kompliceret"?”

Med ”kompliceret” menes, at der er noget, som kræver indhentning af yderligere oplysninger og/eller principielle vurderinger af f.eks. internationale konventioner. Kort sagt en sag, hvor de ikke bare kan gå listen igennem og sige ”check”, ”check”, ”check”, indtil de er færdige.

”Er der nogle tidspunkter hvor opholdstilladelsen under behandlingen ikke gives?”

Du mener processuelt ophold? Processuelt ophold gives ikke, hvis ansøgningen må afvises, fordi der er grundlæggende mangler ved den, eller fordi ansøgeren opholdt sig ulovligt i Danmark, da der blev søgt, f.eks. på et udløbet visum. Processuelt ophold gives endvidere ikke, hvis der er bestemte grunde til at antage, at ansøgningen primært er afleveret netop med det formål at få et processuelt ophold. Altså hvis ansøger godt selv ved – eller burde vide – at ansøgningen er udsigtsløs. Det vil typisk være, hvis man har søgt før og fået afslag, og så søger igen uden at have gjort noget ved det, der var årsag til afslaget.

”Tilknytningskravet bortfalder jo (heldigvis) når jeg bliver 26 år. Vil dette altså betyde at min kæreste ikke behøver at have besøgt landet inden ansøgningen?”

Ja det er korrekt.

”Har vi behov for andre dokumenter end ægteskabscertifikatet? (fra Algeriet - jeg går ud fra at det må oversættes til dansk)”

I ansøgningspakken er der en lang checkliste over, hvad der skal vedlægges.

”Andre gode råd, eller ting vi bør vide?”

Ikke andet end, at det er en god ide at sætte sig grundigt ind i reglerne ved at læse vejledningen på Nyidanmark og/eller ÆUG´s egen vejledning under ”rådgivning”. Men det lyder som om, du allerede er godt på vej i den rigtige retning.

thomas_dc

Indlæg af thomas_dc » 13.09.2012 14:32:57

Tusind tak for hjælpen!

Det var godt at få afklaret.

Mvh Thomas

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.09.2012 17:28:39

Hvis din forlovede forventer at have en kandidatuddannelse om to år, så må hun jo på nuværende tidspunkt have en bachelorgrad i hus.

For at finde ud af, hvordan den bliver vurderet i DK kan hun sende den til vurdering. Du kan læse her, hvordan og hvorledes:
http://www.iu.dk/anerkendelse

Jeg kan oplyse dig om, at min mands 4+2-årige jurauddannelse fra Tyrkiet IKKE blev anerkendt som ligestillet med en dansk kandidatgrad. Hans tyrkiske phd-grad blev til gengæld anerkendt som svarende til en dansk phd-grad.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar