Brev fra US

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

carlos

Re: Brev fra US

Indlæg af carlos » 08.12.2011 13:17:46

Please hjælp :(

Det er således At vi har afleveret en ansøgning til US om FS efter EU..

Kort resume..

Jeg flyttede til Helsingborg i november 2010, for at få min kone til Sverige, det lykkedes så i slutningen af februar 2011..Min kontrakt var en fremleje, og på daværende tidspunkt var det på ingen måde planen at komme tilbage til dk..Men så i maj 2011, fik vi en lejlighed i Landskrona direkte fra ejendomskontoret altså førstehåndskontrakt..Fint fint, og omkring ca samme tidspunkt blev jeg informeret om denne ret, altså at vi efter reelt ophold kunne søge i DK..SÅÅÅ gik vi for alvor igang med at samle på ALT, det endte med 270 sider ansøgning..

Vi søgte først i slutningen af oktober, så der var gået et pænt stykke tid også i LAndskrona hvor der samlet grundigt dokumentation.

Men der bliver nu spurgt om mere dokumentation for perioden i Helsingborg, Og vi har ikke meget dokumentation, udover en smulle kviteringer, et pendlerkort fra scandline til færgen, og ikke andet.. :( :(

men fra 5 og til dd er der jo gået mange måneder med grundigt dokumentation, hvorfor spørger de dog efter dette, jeg tænker at det er et kæmpe minus for vores ansøgning..

Nogle der kan trøste??? :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.12.2011 16:36:29

Mon ikke du har fået et standardbrev, som halvdelen af alle andre der søger efter EU-reglerne? Selv om der er kommet ny regering, så har de muligvis endnu ikke fået sat et lavere tal på dem, der skal gennem stikprøvekontrol.

Jeg gætter på, at der ikke KRÆVES, men spørges, og til slut som 'trussel' står at hvis ikke de får denne yderligere dokumentation, så vil sagen blive afgjort på det foreliggende grundlag.

'Det foreliggende grundlag' er formodentlig alt rigeligt, så der er sådan set ingen grund til panik. Send det lidt, du yderligere har, med en bemærkning om, at da du på det tidspunkt ikke havde planer om at forlade Sverige, har du ikke indsamlet mere dokumentation for dit ophold. Og slap af. Der er, efter hvad du oplyser, ingen minusser.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.12.2011 16:50:05

Måske skal man se sådan på det, at US bare ikke vurderer, at sagen er fuldt oplyst, og derfor beder de dig om at indsende mere dokumentation. Men det, at sagen ikke er fuldt oplyst, betyder ikke nødvendigvis, at der hersker tror tvivl om, hvad afgørelsen skal være.

Man skal nok være enten jurist eller offentlig ansat sagsbehandler for at forstå dette, men det handler om, at en sag skal være fuldt oplyst, før en myndighed må træffe afgørelse i den. Og myndigheden må derfor ikke bare sige, at "ah men ud fra det, vi har fået oplyst, så lader det til....." Hvis der er informationer, der kan tænkes at have betydning for sagen, så skal de fremskaffes, også selvom det måske ikke virker sandsynligt, at de vil føre til et andet udfald.

Og så må jeg opklare en gammel misforståelse i forum, som jeg selv har bidraget kraftigt til. Der er således ikke tale om nogen "stikprøvekontrol" men en konkret vurdering fra sag til sag, om den er fuldt oplyst allerede ved det, der er bilagt sammen med ansøgningen.

carlos

Indlæg af carlos » 08.12.2011 18:01:17

ok tak for det..

min bilagsliste, som ER afleveret:

Begges Pass
vielsesattest
kones opholdskort i sverige
konto udskrift svensk konto, fra 1.maj til 20 oktober 2011
konto udskrift dansk konto, hvor der kan ses mange inkøb i landskrona
Forsikring, indbo og ulykke for os begge.
husleje kvitteringer fra maj til november 2011
kvittering for vand og varme fra samme periode
Penderkort fra maj til november 2011
svensk jojo kort (til brug i skåne)
tilknytning til læge for os begge
personbeviser for os begge
særligt sundhedskort for mig
En del kvitteringer for at vi har lejet film i landskrona, (kvitto er med mit navn, samt medlemskort)
en del kvitteringer for lån af bøger på bibliotek og medlemskort (igen med navn på)
mobil udskrifter, både for min telefon og konens telefon
Bredbånd oprettelse hos telenor med binding
kvittering på at der 2 gange er leveret pakker personligt på vores adresse, med navn på.
betaling af internet
medlemskort hos svenska spel
betaling af svenska spel abonnement med navn på
SFI tilmelding (min hustru)..
Lejekontrakt (førstehånd) fra maj 2011 og til videre.
Femlejekontrakt for før maj, som også var ubegrænset.

OG alt er betalt med kort.

Altså det her er bare hvad jeg lige husker..

Helt ærligt kan de virkelig tillade sig at give afslag??

det de hovedsageligt lægger vægt på i det her modtagende brev er, at de vil have kvitteringer, bonner osv fra før maj..

Hvad skal de med det? når de sidste ca 6 måneder er fuldt oplyst så det gør ondt.

Altså må de godt give afslag af denne grund?? nemlig at perioden før de sidste 6 måneder ikke er oplyst, jamen vi havde jo ingen planer om at flytte til dk på daværende tidspunkt.

closed1

Indlæg af closed1 » 08.12.2011 19:53:50

Jeg tror slet ikke i skal være nervøse , det er kun standart breve og måske en gammel ånd i us der skal skræmme personer væk der søger fs.
Tag det nu roligt og se hvad der sker ( ja det kan jeg sagtens sige , venter selv på afgørelse) Måske går det bare glat igennem , held og lykke :D

carlos

Indlæg af carlos » 09.12.2011 12:26:16

jamen tak for det :)

nu for de tilsendt mere dokumentation, som vi har samlet yderligere imens vi har ventet på afgørelsen..Og et fint brev..

carlos

Indlæg af carlos » 09.12.2011 13:07:57

Skriver lige igen, da vi er gået helt i baglås efter det her brev..

Nu kom jeg i tanke om at hvis de binder sig ved dokumentation fra før maj 2011, så kan vi jo umuligt få denne FS..Fordi jeg kan jo ikke spole tiden tilbage :(

Det skal siges at nu har vi over 7 måneders dokumentation, som er afleveret..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.12.2011 13:58:26

Hvis det uden for enhver tvivl er dokumenteret, at man f.eks. boede i Sverige fra maj 2011 til november 2011, hvorefter man flyttede til Danmark, så kan det jo ikke have nogen form for betydning for sagen, at man ikke også kan bevise 100%, at man boede i Sverige fra februar 2011 til april 2011.

Og lad os nu få proportionerne på plads i det her. I hele 2011 har ÆUG`s rådgivning indtil videre fået henvendelser fra tre (3) medlemmer, der har fået afslag på FS efter EU-reglerne. Den ene klagesag har medlemmet vundet, den anden er stadig under behandling, og den tredie er helt ny og blev påklaget i denne uge.

Så lad nu være med at tage en masse sorger for forskud. Skulle I mod forventning få afslag, så må I tage den derfra, og så kan ÆUG`s rådgivning hjælpe jer med at kigge på sagen.

Pandaball

Indlæg af Pandaball » 02.01.2012 00:05:29

Hej Alle sammen

Jeg har også afleveret min ansøgning EU /FA1.
Jeg kan forstå at på nogen, at de mens de venter på svar fra US er flyttet tilbage. Men er det ikke bedst at vente til at man har fået positivt svar fra US inden mand flytter tilbage... Eller har det ingen betydning for deres vurdering i helhed?

Vi regner dog ikke med at flytte tilbage til DK, før vi har fået et positivt svar. Men jeg vil høre engang.
Min datter som er vores fælles barn og er Dansk statsborger. Hun flyttede med til SE. Vil der være mærkeligt, at hun flyttede tilbage til DK alene og bor sammen med sin farmor? Hun er nemlig blevet ved den alder at hun skal starte i vuggestue. Vi har søgt om vuggestueplads i SE, men har ikke fået et endnu. Men på den anden side, vil jeg gerne have at hun lærer Dansk i stedet for Svensk :D
Men vil dette have nogen betydning for vurderingen? Eller har det intet med at gøre om jeg reelt og faktisk bor/boede i SE

På forhånd tak

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.01.2012 06:15:45

Det vil da bestemt være med til at skabe "støj på linien" om, hvor du har haft dit liv, hvis din datter bor hos din farmor og går i dansk vuggestue, medens du selv bor i Sverige. Så det vil jeg da ikke anbefale. Så er det bedre, at hele familien flytter til Danmark med det samme, hvis I allerede har haft et liv i Sverige i en passende periode.

Udfaldet af jeres ansøgning afhænger næppe af, om I flytter, før eller efter I har fået et svar. Men det er da tryggest at blive i Sverige, til I har fået et svar, så I ikke risikerer at blive sat helt tilbage til start, hvis det bliver et afslag. Og så er det jo op til jer, hvordan I vil prioritere den tryghed imod de fordele, som der kan være ved at flytte hurtigt.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.01.2012 12:13:37

Mht. om din datter skulle gå hen og få lært en smule baby-svensk oven i det dansk, du lærer hende, så er det kun en absolut fordel i forhold til senere indlæring af fremmedsprog. Jo tidligere et barn udsættes for andre sprog, des lettere får det ved at lære nye sprog.

Vi blev passet hjemme, min mor er svensktalende og talte svensk med/til os, indtil jeg (den yngste) var et par år gammel, mens min far talte dansk. Både min storebror og jeg har haft ret let ved at lære såvel dansk som indtil flere fremmedsprog, inkl. hhv. arabisk og tyrkisk.

Min fætters børn lærte finsk og portugisisk hjemme, svensk i vuggestuen, og de er også flydende i mange sprog.
mh
Rådgiver for ÆUG

carlos

Indlæg af carlos » 15.01.2012 14:48:28

hej til alle igen :D

Mens vi stadig venter på US afgørelse kom jeg i tanke om noget (er nemlig optimist :lol: )

Som tidligere nævnt bad us om mere dokumentation, som vi ikke havde :( ..men jeg skrev et fint brev, samt sendte yderligere dokumentation som blev samlet mens us behandlede sagen..
Men vi har stadig ikke fået svar, dvs vi har igen mere dokumentation samlet (vi bor jo sverige, så det meget normalt :shock: )..

vil det skabe meget forvirring at jeg sendte mere dokumentation ind, som kan blive lagt på vores sagsnummer, bare for at vise vi simpelthen bor i sverige?? fordi indtil videre har de 7 måneders dokumentation, men vi kan da sagtens sende mere nu hvor tiden går mens de behandler

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.01.2012 19:27:26

Som jeg forstår det, har du jo boet i Sverige ganske længe, så umiddelbart kan jeg ikke rigtig se, hvad formålet skulle være med at sende endnu flere kasseboner mm. Jeg tror dog ikke, at det kan skade noget, og US vil formentlig være forpligtet til at lade dine bilag indgå i deres sagsbehandling.

Så jeg vil sige, at det er op til dig, om du gider have ulejlighed med det. Hvis jeg allerede havde sendt en masse ting, ville jeg nok personligt bare gemme min yderligere dokumentation for det tilfældes skyld, at der skulle blive behov for en klagesag eller at indgive en ny ansøgning. Hvilket, så længe I stadig bor i Sverige, nærmest må siges at være to sider af samme sag.

Der er, så vidt jeg ved, ingen grænser for, hvor mange du kan bede US om at tage stilling til, om du har haft et "faktisk og reelt ophold" i Sverige, så længe du stadig bor der. Så det er bare at aflevere ansøgning efter ansøgning efter ansøgning...... indtil de til sidst bliver trætte af dig og giver din kone et tilsagn om dansk opholdskort, hvis I flytter til Danmark. Der kan også klages over et afslag, men med de sagsbehandlingstider, som de pt. har i Ministeriet for klagesager, er det formentlig hurtigere bare at søge igen og vedlægge dokumentation for den tid, der er gået siden sidste ansøgning.

carlos

Indlæg af carlos » 16.01.2012 08:07:42

hmm ja det har du ret i..det er nu heller ikke fordi jeg i forvejen har meget tid til at begynde at rode med dokumenter osv til us IGEN..Det var nu mere for at være yderligere sikker på min sag, (selvom jeg altid har været det)..Men tak for det, jeg venter og venter, og må se hvad tiden bringer...

carlos

Indlæg af carlos » 03.04.2012 19:35:14

Så er jeg her igen, de herre og damer :D

Så har vi endelig fået endnu et brev fra US..

Overskrift: anmodning om forevisning af pas..
da du ikke i forbindelse med ansøgningen har identificeret dig, skal vi bede om at du møder op inden 14 dage med dit pas...

hmm UNDERLIGT, da jeg og min hustru mødte personligt op ved ansøgningen, pyt pyt, vi må bare tage endnu en tur derind..

MEN hvad venter os mon? nogle bud??

kan vel kun være positivt tænker jeg :D

Besvar