Seneste udvikling i farcen om sygeforsikring i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Seneste udvikling i farcen om sygeforsikring i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 27.10.2013 21:06:55

Jeg har for ganske nylig set et brev fra Migrationsverket, som tyder på, at de har ændret deres praksis for så vidt angår kravet om sygesikring, således at private forsikringer nu netop er en mulighed. Men til gengæld er jeg ikke sikker på, om det blå EU-sygesikringskort stadig accepteres. Det fremgik i hvert fald ikke af det pågældende brev som en måde at opfylde kravet på.

Når praksis hos de svenske myndigheder hele tiden ændres, og i øvrigt aldrig har givet nogen form for mening, kan du ikke forlange, at ÆUG´s rådgivere hele tiden skal være opdateret med myndighedernes seneste luner.

Så du må selv undersøge sagen ved.......trommehvirvel..... at spørge Migrationsverket.

Og herefter kan du skrive et indlæg om, hvilket svar du får, så andre af forums brugere kan drage nytte af informationen. Lige som naseer i sin tid gjorde med dette indlæg. Så skal jeg eller en anden moderator nok gøre dit indlæg til en ny "sticky" tråd.

Nightland

Indlæg af Nightland » 27.10.2013 22:37:03

skaanebo skrev:Privat forsikring accepteres slet ikke!
Kan du uddybe dette noget bombastiske udsagn?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.10.2013 04:40:38

Der er vel ikke så meget at uddybe. Det var sådan, det var indtil for kort tid siden.

Nightland

Indlæg af Nightland » 28.10.2013 11:53:27

Jeg fornemmer meget let, de svenske myndigheders krav om sygesikring vitterligt er meget lunefuldt omskiftelige.
Min hustru og jeg har været yderst frustrerede, da vi i forvirring over sygeforsikringskrav har søgt utallige gange at kontakte dem (per telefon, mail m.v.) uden det store udbytte.

Til sidst har vi dog modtaget denne mail, som vel siger noget om de nyeste sygeforsikringskrav:
"För att uppfylla kraven för av Migrationsverket efterfrågad sjukförsäkring skall någon av följande allternativ vad avser heltäckande och i Sverige giltig sjukförsäkring inges:

1) Ett intyg om att sökanden omfattas av socialförsäkringssystemet i det förra hemlandet. Detta skall vara styrkt genom intyg i form av blanketterna S1, S2,S3 eller DA1.

2) En privat heltäckande sjukförsäkring (reseförsäkring godtas ej) giltig i Sverige.
Försäkringen skall vara heltäckande. Det innebär att den skall täcka kostnaderna för akut så väl som annan sjukvård samt sjukhusvistelse, medicinering, rehabilitering, tandvård och eventuell hemtransport av medicinska skäl. Försäkringen skall vara giltig under hela vistelsetiden i Sverige. Om försäkringen inte kan tecknas för hela perioden skall det klart framgå att försäkringen kan förnyas.

Som framgår av ovan går det bra att teckna en privat sjukförsäkring hos valfritt försäkringsbolag. Försäkringen skall omfatta kraven ovan under punkten Privat heltäckande sjukförsäkring."

Vi prøver os i forhold til punkt 2), men har desværre overskredet en af Migrationsverket udstedt deadline for denne forsikrings erhvervelse pga. vi ikke har kunnet få fat i folk på min hustrus sag.

Hvor skrappe er Migrationsverket egentligt med overholdelse af deres deadlines?

Nightland

Indlæg af Nightland » 28.10.2013 11:56:53

Og jeg melder naturligvis her, hvilket svar vi får fra Migrationsverkets side, når de giver os et sådant.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.10.2013 12:20:22

Nightland skrev:Hvor skrappe er Migrationsverket egentligt med overholdelse af deres deadlines?
Opholdskortet er alene en bekræftelse på den opholdsret, man har i forvejen. Så reelt betyder sådanne "deadlines" meget lidt rent juridisk. Man kan når som helst bestyrke sin opholdsret. Og gør man det, skal den bekræftes ved udstedelse af opholdskort.

Fristen er nok mest sat for at få jer til at reagere, så de ikke skal have sagen stående åben i deres system i måske årevis. Og hvis I ikke reagerer, bliver næste skridt vel, at der på et eller andet tidspunkt tages foranstaltninger til udsendelse af din ægtefælle.

Men indtil videre har Sverige dog været mere end almindeligt tilbageholdende med at udsende personer, der angiver at have EU-opholdsret. Måske pga. svenskernes generelle humanisme, og måske fordi de et eller andet sted godt ved, at de ikke har den bedste sag overfor EU-domstolen og EU-kommissionen, hvis de begynder at gøre det.

Torben_P

Indlæg af Torben_P » 29.10.2013 05:31:50

Hej forum
Min kinesiske kone og jeg ( jeg er Dansk ) har søgt opholdskort igår her i Sverige, og fået kvitteringer på at hun opholder sig legalt i Sverige i behandlingdtiden, sagsbehanderleren omtalte netop en sygeforsikring ( European health insurance ) til min kone, jeg har søgt på nettet men kan kun finde det blå sygesikringskort og det dækker ikke en udenlandsk statsborger. skal jeg tegne en forsikring til hende via et forsikringsselskab som fks. gauda?
hvis der er nogen der har nogen ider ville jeg være glad da jeg er lidt på bar bund :(

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.10.2013 07:10:35

Hvis du er arbejdstager i Sverige/DK, kan hun godt få der blå kort.

Frey

Indlæg af Frey » 29.10.2013 18:14:20

Jeg vil lige give et lille input i forhold til hele problemstillingen med det blå sygesikringskort.

Jeg er dansk statsborger og arbejder pt i Danmark. Min kone er ikke EU-borger og opholder sig lige nu på turistvisum her i DK. Vi er fornylig blevet gift og planlægger inden længe at flytte til Sverige og søge opholdskort efter EU-reglerne.

Jeg har i den forbindelse været nede på borgerservice i min kommune og bedt om det Blå sygesikringsbevis til min kone, hvortil de svarede, at de ikke kunne udstede det til hende, da hun ikke har opholdstilladelse her i landet og dermed ikke CPR-nr eller opholdsret.

Efterfølgende har jeg spurgt til råds hos Europa Råd og Vink. Deres svar er følgende:

"Kære Frej,

din kone har ikke ret til dansk sygesikring hvis hun ikke bor i Danmark. Der skal normalt udstedes en S1 form for at registreres i et andet EU land.
Dine familiemedlemmer, fra lande uden for EU, skal anmode om opholdstilladelse hos myndighederne i det nye land (Migrationsverket i Sverige) senest 3 måneder efter deres ankomst. For at gøre dette har de brug for:
et gyldigt pas
dit bevis for registrering som EU-borger eller andet bevis på, at du er bosiddende i landet
bevis for familieforholdet (vielsesattest eller lignende).

Hvis du har økonomiske midler til at forsørge jer begge skal du udelukkende bevise at du har sygesikring til begge.
Dette er EU bestemmelserne fastsat i Direktiv 2004/38 om den frie bevægelighed.

I tilfælde af du stadig er dækket af det danske sundhedsvæsen, skal du søge om et bevis på, at du er dækket af sygesikringen — en S1-blanket (tidligere E 121) — hos sundhedsvæsenet i det land, hvis sygesikring du er dækket af, Danmark.

Dette dokument viser, at du og din familie har ret til fuld sygesikring i det land, du bor i. Du skal derfor sende det til Sveriges sundhedsvæsen.
Du og din familie er så kun fuldt dækket af sygesikringen i det land, hvor I bor, altså i Sverige.

Hvis Danmark ikke vil udstede blanketten kan du spørge SOLVIT for hjælp. SOLVIT er et netværk som behandler gratis problemer på tværs af grænserne som skyldes at en offentlig myndighed i et andet EU land ikke anvender lovgivningen om det Indre Marked rigtigt.

http://ec.europa.eu/solvit/site/index_da.htm

Der har desværre været problemer med Sverige, hvor Skattekontoret ikke har udstedt personnummer hvis ikke man var i besiddelse af S1 blanket.

Vi håber denne information kan være behjælpeligt. Skulle du have yderligere spørgsmål, er du velkommen til at henvende dig til vores service igen.

Med venlig hilsen,

Dit Europa Råd og Vink

Se Dit Europa – Råd med henblik på fremsendelse af en ny forespørgsel, men undlad venligst at besvare denne e-mail.

Din oprindelige forespørgsel lød:
Jeg er dansk statsborger og mine kone er fra et land uden for EU.
Mine kone er pt på turistvisum i Danmark, hvor vi er blevet gift og nu planlægger vi at flytte til Sverige og benytte EU-reglerne om fri bevægelighed så hun kan få opholdskort i Sverige. Jeg regner med enten at arbejde i Danmark og være grænsegænger eller at finde et job i Sverige.
Vi har efter vi blev gift her i Danmark været på borgerservice i min kommune og bedt dem om det blå EU-sygesikringskort til min Kone, da jeg har læst de svenske myndigheder skal bruge det, for at udstedet svensk personnummer til min kone.
Som jeg har forstået det har min partner, når vi er gift, ret til at få udstedt det blå sygesikringskort, men jeg fik at vide på borgerservice, at de hun ikke kunne få det, da hun ikke har et dansk cpr-nummer eller opholdstilladelse her i landet.
Mit spørgsmål er nu, hvem har ret?
Derudover, hvis jeg tager fejl mht til EU-sygesikringskortet, hvordan får min kone så opholdskort i Sverige?

Vil du gerne fortælle Dit Europa – Råd , om du er tilfreds med dette svar? Klik her.

Med venlig hilsen

Dit Europa - Råd"

Så som jeg læser det har man altså ret til at få udstedt en S1-blanket hos sin fraflytter kommune. Med den i hånden burde man altså være dækket ind iforhold til sygeforsikring ifølge det brev som Nightland har modtaget fra migrationsverket.

Jeg undrer mig dog lidt over at de skriver "din kone har ikke ret til dansk sygesikring hvis hun ikke bor i Danmark", når jeg netop spørger til hendes ret til EU-sygesikringsbevis.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.10.2013 07:02:35

Tilbage i starten af 2012 var problemet, at Forsäkringskassen ikke ville påtegne E106-blanketter med henvisning til den nordiske konvention. Jeg har ikke hørt om denne S1-blanket tidligere. Men hvis du er grænsegænger og arbejder i Danmark, så synes jeg da bestemt, at du skal prøve at skaffe S1-blanketten og se, om ikke det løser problemet.

Og meld så endelig tilbage her i forum, hvordan det går, så vi måske omsider kan give andre medlemmer og brugere noget kvalificeret vejledning om dette emne og bringe den flerårige forvirring til ophør.

ElJefeDanes
Geografisk sted: København / Spanien / Sverige

Indlæg af ElJefeDanes » 03.11.2013 21:29:56

Vi har efter meget møje og besvær fået Københavns Kommune til at udstede et blåt EU kort til min kone.

Det tog adskillige besøg på folkeregisteret (Borgerservice), samt på Skatteverket i Malmø før det lykkes.

Basalt set skulle vi "bare" være folkebogført på Skatteverket, samt have et Svensk personnummer til mig, og herefter med "personbevis" udskriften i hånden kunne vi få udstedt kortet til min kone fra kommunen.

Vi er bosat i Malmø, jeg arbejder i København, og min kone er ikke EU borger.

Vores anstrengelser skyldes hovedsageligt Skatteverket, hvor vi efter råd fra den første medarbejder vi mødte, søgte om et cpr nr til os begge samtidig. Det tog så 7 uger før vi, efter adskillige rykkere både per tlf og ved personligt fremmøde, endelig fik at vide hvem vores sagsbehandler var. En hurtig opringning til hende opklarede dog sagen hurtigt, og vi annullerede min kones cpr ansøgning så min ansøgning kunne behandles. Samme dag blev jeg endelig tildelt cpr nr...

Efter et par dage fik jeg tilsendt selve udskriften, og kunne nu endelig gå til min gamle bopælskommune. Farcen stopper dog ikke her... for til at starte med fik jeg hos kommunen besked på at Sverige endnu ikke havde trukket os over i deres system, og det skulle ske før de kunne udstede kortet til min kone. "Det kan da nemt tage op til et par måneder..." fik jeg besked på fra medarbejderen, som om at det da er almen viden og noget man bare må acceptere.

Det fik jeg så fortalt dem på en pæn måde ikke var acceptabelt, idet vi skal bruge kortet til min kones ansøgning om opholdskort, og siden jeg havde "personbevis" udskriften med fik jeg overtalt samme medarbejder til lige at gå ind og spørge i sygesikringsafd. Det hjalp åbenbart, og til min egen store overraskelse fik jeg et midlertidigt dokument med som var gyldigt indtil kortet ankommer på vores Svenske adresse.

Noka

Indlæg af Noka » 03.12.2013 15:05:23

Hej folk
Jeg har svært ved at få bestilt blå-sygesikringskortet til min kone fordi vi er bosat i sverige og jeg arbejder i Norge.
Hvor skal jeg søge om den blå kort? I Norge eller i DK?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.12.2013 15:29:53

I dit arbejdsland, Norge.

Noka

Indlæg af Noka » 03.12.2013 15:33:19

Hej
Jeg har lige snakket med dem og blev afvist via tlf.
De mener ikke at hun har krav på det i det hun ikke bosat i norge
Mvh
Noka

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.12.2013 15:52:41

Men det har hun altså ret til under forudsætning af, at hun ikke arbejder i bopælslandet Sverige.

Søg og bed om en skriftlig begrundelse, hvis de afslår igen.

Besvar