Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af krikris » 14.06.2011 19:05:00

@Helate; Det er klogt at være ude i god tid :wink: Det lyder lidt dumt at kaste mange tusinde kroner ud på at søge om FS via danske regler for efter kort tid at flytte til Sverige for at gøre brug af EU retten.

Det er nok bedre at du flytter til Sverige og får alt på plads med lejlighed etc. I gifter jer lige når hendes kontrakt er ved at udløbe, og at i inden hendes au pair visum udløber tager til Migrationsverket, og søger opholdskort til din kommende kone.

Første opholdskort gælder 5 år i Sverige. Når i så vælger at flytte tilbage til DK skal din kone søge om opholdskort i DK som igen vil være på 5 år. Efter det søges der så om det permanente opholdskort i Danmark

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.06.2011 19:33:46

Som mange andre tror du tilsyneladende, at når I har giftet jer, så vil der uden for kirken stå 12 kampklædte betjente klar for at eskortere din kone til lufthavnen, fordi en au-pair ikke må være gift. Men sådan er det altså ikke. Hvad der sker er i stedet følgende:

1) På et eller andet tidspunkt finder US ud af, at I er blevet gift, og at din kone derfor ikke længere kan være au-pair. Det kan være, at det tager et par uger, eller det kan være, at det tager ½ år. Jeg ved det ikke, og det varierer sikkert også fra sag og sag og afhænger bla. af, hvor hurtige værtsfamilien er til at kontakte US.

2) Herefter får din kone et brev om, at hendes opholdstilladelse som au-pair er inddraget, og hun får fastsat en udrejsefrist.

Inden udrejsefristen er udløbet, skal I være flyttet til Sverige. Så naturligvis er det bedst, lejekontrakten er underskrevet og flytningen nært forestående, før I gifter jer. Eller at du er flyttet allerede.

Helate

Indlæg af Helate » 14.06.2011 22:42:08

Super...tak for gode svar...og ja jeg er nok typen der forestiller mig det værste med kampklædte betjente. Jeg vil sikkert bede om flere input om et halvt års tid, når det også er mere sikkert at vi passer sammen...vores forhold er stadig kun nogen måneder gammelt. Men igen stort tak.

Helate

Indlæg af Helate » 14.06.2011 22:44:43

PS: det med at få det på plads i Sverige skal nu nok gå, da jeg kan få støtte af min nuværende arbejdsgiver garanteret også i forbindelse med at finde en bolig derovre + alt andet praktisk. Det er jo så blot et spørgsmål om timingen og det er den del der er noget mere klar for mig nu, grundet jeres gode svar

MSH

Indlæg af MSH » 15.06.2011 20:50:40

@Helate:

Tillykke med brullupsplanerne. Og...

HUSK NU ÆGTEPAGTEN!

MVH,

MSH.

Helate

Indlæg af Helate » 15.06.2011 22:13:54

MSH: Det med ægtepagten var det helt seriøst eller lidt i spøg? Det skal siges at jeg har et udemærket job og go løn, men ikke en KÆMPE formue - så ægtepagten er vel ikke vigtigere end hvis det var en dansk kvinde jeg giftede mig med?

andreasthage

Indlæg af andreasthage » 16.06.2011 08:48:33

Hej Skaanebo og andre.
Nu har jeg fået mit CPR nummer mundligt fra Skatteverket, fysisk skulle det komme med posten i dag. Men da jeg talte med hende fra Skatteverket nævnte at ved ansøgningen om opholdskort til min kone skulle jeg også have mit personbevis. Ved i hvad forskellen er på et personbevis og personnummer? Hun vil så sende det så jeg har det i morgen, men jeg havde håbet at kunne tage på Migrationsverket i dag.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.06.2011 10:27:32

@ Helate - det med ægtepagten er nok ment seriøst. ALLE advokater med speciale i familieret, og også os almindelige jurister med samme, vil på det varmeste anbefale at man laver ægtepagt. Jeg vil tilføje ISÆR når man indgår ægteskab med en udlænding, som man kun har kendt kort tid. Lige præcis DIT ægteskab er naturligvis livsvarigt, men statistikken over skilsmisser viser at blandede ægtepar er overrepræsenteret.

Og mens det UNDER ægteskabet er trekvart ligegyldigt, hvilken formueordning man har, så er det absolut ikke ligegyldigt, den dag partneren beder om en underskrift på separationsansøgningen. Som i øvrigt meget ofte kommer, når man lige har arvet/vundet i lotto eller på anden vis pludselig er blevet velhavende (erfaring fra mit job som jurist).

Og så er der jo så lige det, at når DU har domicil i Sverige, når I bliver viet, så får du svensk formueordning, som ikke er helt lige som dansk - og måske ad åre bliver meget anderledes, selv om der for tiden arbejdes på at harmonisere disse regler for hele EU. Og selv om du flytter tilbage til Danmark, så fortsætter du efter dansk ret med at have svensk formueordning, så længe ægteskabet varer.

Efter svensk lov kan der kun laves ægtepagt om fuldstændigt særeje, dog således at man kan aftale fuldstændigt særeje over en del af sin formue, f.eks. en andelsbolig, som man ejer ved indgåelsen af ægteskabet, eller senere køber uden at den anden ægtefælle er med til at betale indskud eller skrive med under på lån.

Den tilkommendes reaktion på ønsket om at oprette ægtepagt kan være en indikation for om man bør aflyse bryllupsplanerne - negativ reaktion = tegn på fremtidige alvorlige problemer.
mh
Rådgiver for ÆUG

MSH

Indlæg af MSH » 16.06.2011 14:09:47

@Helate:

Fuldstændigt seriøst ment.

Jeg kan kun tilslutte mig mh's fine redegørelse 110 %.

Tabet af halvdelen af ens samlede formue kan vise sig at være endog rigtig svært at overkomme senere i livet, og uanset hvor speciel og særlig ens ludfattige ægtefælle måtte være, så er det simpelthen for dumt at sidde og ærgre sig BAGEFTER, oven i det i forvejen ubehagelige scenarium en skilsmisse er...

Herudover er der så hele den principielle diskussion omkring det at kvinder stadig i dag kan gifte sig med en mand i en kort årrække for derefter med loven på sin side kan forlade ægteskabet med en større formue de ikke selv har skabt. Men sålænge mænd frivilligt afleverer halvdelen med et smil fordi de ikke tror de har brug for en ægtepagt, så ændrer tingene sig jo ikke.

MVH,

MSH.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 16.06.2011 15:07:55

Helt enig med MSH men det gælder nu også at mænd kan gifte sig med kvinder af samme årsag :)

Jeg har er gift for anden gang, og har endnu engang lavet ægtepagt med særeje....har aldrig været god til at gifte mig til penge, men f..... god til at tjene penge.

Det ville da har sat mig den grad tilbage til start hvis jeg skulle have afleveret halvdelen af værdien af mit firma til min exmand :wink:

Helate

Indlæg af Helate » 18.06.2011 23:36:08

Tak for svar om ægtepagt :-D

Endnu et spørgsmål: Hvis vi nu bliver gift i DK, rejser til sverige (hvor alt i forvejen er gjort klart) og min kone så får sit opholdskort i sverige - kan vi så frit rejse til filipinerne et par uger og så derefter hjem igen til sverige? Hun vil jo selvfølgelig gerne have en ceromoni med hendes familie i filipinerne, men jeg er i tvivl om hvornår vi reelt kan tage til filipinerne (ja og vende tilbage uden problemer forstås :-D)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.06.2011 06:10:14

Din kone kan rejse ud, men ikke rejse IND i Schengen igen uden visum, før hun faktisk har fået sit opholdskort.

Hun kan muligvis søge om at få en tilbagerejsetilladelse til Sverige inden da.
mh
Rådgiver for ÆUG

MSH

Indlæg af MSH » 19.06.2011 21:05:17

@mh:

Nej, Sverige udsteder IKKE tilbagerejsetilladelser eller kategori D Schengen visa til ægtefæller til EU-borgere inden et opholdskort er udstedt (jeg har lige selv stået i situationen og talt med Migrationsverket).

Den eneste løsning hvis man SKAL ud af EU inden opholdskortet er udstedt er at ansøge om et nyt indrejsevisum til ægtefæller til EU-borgere ved en svensk repræsentation i tredjelandet.

MVH,

MSH.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.06.2011 05:49:58

Helate skrev:Hvis vi nu bliver gift i DK, rejser til sverige (hvor alt i forvejen er gjort klart) og min kone så får sit opholdskort i sverige - kan vi så frit rejse til filipinerne et par uger og så derefter hjem igen til sverige?
Stavnsbåndet blev ophævet for et par hundrede år siden, og Berlinmuren forsvandt i 1990. Så også udlændinge må naturligvis gerne rejse på ferie til andre lande. Dog må din kone højest være væk i 6 måneder pr. år, hvis hun vil beholde sin adresse i Sverige og undgå at søge om nyt visum og opholdskort, når hun rejser tilbage til Sverige.

Desuden kan det tage op til 6 måneder at få udstedt et opholdskort, og indtil hun har fået det, skal hun bruge et nyt visum for at komme ind i Sverige igen, hvis hun er rejst ud. Helt som MSH allerede har forklaret det. Det visum skal så til gengæld udstedes gratis og efter en særlig hasteprocedure, hvilket EU-kommissionen senest har beskrevet som, at det kun i helt usædvanlige tilfælde må tage mere end 15 dage.

sarweine

Indlæg af sarweine » 21.06.2011 13:53:54

Thomas T skrev:
"De glemte dog nogle vigtige dokumenter, som vi faktisk havde med, nemlig mit danske sundhedskort, samt mine seneste 3 lønsedler og mit ansættelsesbrev. Jeg vidste ikke at de skulle bruge dette, og de spurgte ikke selv efter det, men eftersom jeg er selvforsørgende, skal de bruge det for at kunne give min kone svensk personnummer."

Hvad gør man, hvis man ikke har et sundhedskort? Jeg har været væk fra DK i mere end 6 mdr og har dermed ikke en folkeregisteradresse i DK i øjeblikket.

Besvar