Nye familiesammenføringsregler er forsinkede

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Lars1

Re: Nye familiesammenføringsregler er forsinkede

Indlæg af Lars1 » 09.01.2012 11:05:58

Hvor finder man lovforslaget i sin fulde længde?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.01.2012 11:15:11

@Helate

Ja det er korrekt forstået. Hvis man sørger for at trække tiden ud så længe, at der står 1. juli på kalenderen, så vil ansøgningen blive færdigbehandlet efter de nye regler. Dette er selvfølgelig ikke 100% i ens egne hænder, da man jo kun har 3 måneder til at bestå indvandringsprøven og herefter 14 dage (så vidt jeg ved) til at stille garanti. Så hvis man søger lige nu, må man vel håbe på, at US ikke er meget hurtige til at behandle ansøgningen. For hvis der skal gå knap 6 måneder med processen, så forudsætter det jo, at US bruger op imod de 3 måneder, der er deres servicemål.

Jeg må indrømme, at jeg synes fremgangsmåden virker noget rodet rent administrativt set, og der kan jo også nå at ske justeringer heri, før lovforslaget vedtages. Personligt kan jeg ikke forstå, hvorfor man ikke lader lovforslaget få virkning, lige så snart det er vedtaget. Hvis lovforslaget f.eks. bliver vedtaget 15. marts, hvilket ikke er urealistisk, så skal US sidde på hænderne i 3½ måned, før de må give opholdstilladelser efter de nye regler. Og det virker da ærlig talt helt skørt, så det vil ÆUG selvfølgelig påpege i vores høringssvar.

@Lars1

På høringsportalen. Men det er ikke lagt ud endnu, så du må lige vente, til det kommer på senere i dag eller måske i morgen. ÆUG har fået det tilsendt som pdf-fil, og hvis det virkelig haster for dig med at se det, kan du sende mig en PM, hvor du skriver din mailadresse, så skal jeg nok videresende det til dig.

https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoerin ... Soeg.aspx/

Helate

Indlæg af Helate » 09.01.2012 11:20:52

OK, men så hvis man indgiver ansøgningen 1. april er der jo kun 3 måneder til 1. juli og så er man umiddelbart "homesafe" da man så blot trækker det med prøven (ja plus at US nok ikke behandler ens ansøgning omgående)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.01.2012 13:04:15

Præcist. Og hvis ens ægtefælle er i Danmark på et visum, der udløber om 14 dage, så kan man måske også "komme til" at glemme at vedlægge nogle af de papirer, som US skal bruge, sådan at US skal bruge tid på at indhente yderligere oplysninger i sagen, før de kan træffe afgørelse. Så går tiden jo også med det....

larschr5

Indlæg af larschr5 » 09.01.2012 14:01:41

Ifølge de papirer jeg netop har modtaget mellem jul og nytår, er fristen for stillelse af garanti 3 uger. Dvs. at man har 3 uger til at indlevere papirerne til ens egen kommune. Kommunen har efterfølgende 3 uger til at informere US om at garantien er stillet og er i orden.

FinnDK

Indlæg af FinnDK » 09.01.2012 15:04:56

@fundiver199

Jeg skal ansøge før den 6. feb.2012, da min kones visum udløber.

Da jeg vil anmode om dispensation (pga. mit handicap og kronisk sygdom) påtænker jeg at oprette et sags id uden at betale gebyr og indsende vores ansøgning om familiesammenføring !!

Er det en mulighed, ved evt. afslag kan vi vel ansøge igen med gebyrindbetaling ....

Bemærk: Hvis man selv mener, at man er undtaget fra gebyr og derfor indgiver sin ansøgning/anmodning om genoptagelse/klage uden at betale gebyr, men myndighederne ikke finder, at der er grundlag for at fravige kravet om gebyrbetaling, vil ansøgningen/anmodningen om genoptagelse/klagen blive afvist. Det betyder, at man skal starte processen forfra og oprette et nyt sagsbestillings-id, betale gebyr og indgive en ny ansøgning/anmodning om genoptagelse/klage.

Hvis man har betalt gebyr, men myndighederne finder, at der er grundlag for at fravige kravet om gebyrbetaling, vil det indbetalte gebyr blive tilbagebetalt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.01.2012 16:28:00

Ja ved evt. afvisning kan I søge igen. Men hvis din kones visum i mellemtiden er udløbet, har hun så opholdt sig ulovligt i Danmark og får derfor 3-5 års visumkarantæne. Og en ny ansøgning vil kun kunne indgives i hendes hjemland. Desuden er dispensationer pga. handicap og kronisk sygdom sjældne og gives kun, hvis sundhedsvæsenet i din kones land er betydeligt ringere end det danske. Så det er lidt af noget chancerytteri at lade være med at betale ansøgningsgebyret på baggrund af en forventning om at få dispensation pga. dine helbredsforhold.

Jeg må sige, at jeg ville gå meget langt for at skaffe de 8.000 DKK, og får I dispensation, får I dem jo så igen. Så det er kun et par måneder, at du - om man så må sige - skal låne de penge til den danske stat.

FinnDK

Indlæg af FinnDK » 09.01.2012 16:51:47

@fundiver199

Okay ja, den så jeg ikke lige, kan godt betale gebyret, men hvis du mener der ikke kan gives dispensation, så vil vi jo få alslag under alle omstændigher og hun skal rejse hjem.

Og kan så først komme tilbage efter 3 mdr.
Så alternativet er hun tar hjem som planlagt den 6. feb. og kommer tilbage på et nyt visum efter 3 mdr. og herefter kan vi søge om familiesammenføring efter 1. juli 2012.

nb. bare fjollet at det er sådan, når vi jo ved loven ændres.

Besvar