Nye regler for familiesammenføring er trådt i kraft

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Egdk

Re: Nye regler for familiesammenføring på vej

Indlæg af Egdk » 12.11.2010 09:05:10

fundiver199 skrev:Jeg er selvfølgelig helt enig med skaanebo i alt det, han skriver. Det positive ved det her lovforslag er, at ÆUG pludselig har fået en masse kontakt med journalister, og vi gør virkelig alt, hvad vi kan, for at få dem til at afsløre, at "kejseren ikke har noget på".

Der er flere ting, vi har sagt, som har vagt mediernes interesse, og som forhåbentlig vil munde ud i nogle lidt øjenåbnende historier. Men lad os nu se :D
Lidt har han vel på? Det er vel kun danske statsborgere der kan gøre brug af EU-retten (sådan forstår jeg det i hvert fald, når jeg læser på Ny i Danmark om EU-retten)? Hvilket jo så betyder, at dem uden dansk statsborgerskab ikke har andre muligheder end at flytte til ægtefællens hjemland.

Hvis jeg har forstået det rigtig mht. at man skal være statsborger i et EU-land for at kunne gøre brug af EU-retten, så føler jeg virkelig, at jeg "tager en for holdet" når jeg gør brug af EU-retten - desværre bare det forkerte hold :( Tænk på alle dem som har boet i Danmark i mange år, men som aldrig er blevet statsborgere, de må ikke engang være med i kampen...

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 12.11.2010 09:27:50

Egdk skrev:Lidt har han vel på? Det er vel kun danske statsborgere der kan gøre brug af EU-retten (sådan forstår jeg det i hvert fald, når jeg læser på Ny i Danmark om EU-retten)? Hvilket jo så betyder, at dem uden dansk statsborgerskab ikke har andre muligheder end at flytte til ægtefællens hjemland.
Nej, det er ikke kun danske statsborgere, der kan gøre brug af EU-retten, men ALLE der er statsborgere i et EU-land, Island, Norge og Schweiz.

Men det er korrekt forstået, at er man ikke statsborger i et af disse 30 lande, så kan man heller ikke udnytte EU-retten til familiesammenføring. Dermed er disse personer nødt til enten at opgive kærligheden, eller rejse til det land, hvor kæresten/ægtefællen bor.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.11.2010 09:45:28

Når de danske forbehold i EU en dag afskaffes, sådan som VK-regeringen jo selv arbejder for, så kan statsborgere fra et land uden for EU og EØS også gøre brug af EU-retten, hvis de har permanent ophold i Danmark.

Præcis ligesom det gælder i alle de andre lande med undtagelse af Danmark og Storbritannien. Her kan fx en marokkaner i Spanien, der har permanent ophold i Spanien, også gøre brug af den frie bevægelighed og fx flytte til Sverige med sin familie.

Maja1987

Indlæg af Maja1987 » 12.11.2010 11:39:48

Min far hørte i nyhederne at en Han engel et eller andet havde agt at de nye regler tidligt ville træde i kræft per. 1 januar. Kan det være rigtigt?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.11.2010 12:56:57

@egdk

Man kan jo gå efter at opnå dansk statsborgerskab, hvis man ikke har det. Men du har ret i, at børn af flygt-ninge og indvandrere, som ikke har dansk statsborgerskab, bliver hårdest ramt af stramningen. Og det er gi-vetvis ikke noget, VKO er spor kede af. Det er jo primært den gruppe, som man gerne har villet ramme he-le tiden. Og at man overhovedet laver lovgivning, der også gælder for danske statsborgere, det skyldes vel mest, at en stor del af disse ”2. generationsindvandrere” er danske statsborgere.

Når jeg skriver, at ”kejseren ikke har noget tøj på”, så var det ikke en hentydning til, at reglerne ikke får nogen effekt, men at man sådan mere generelt fører befolkningen bag lyset. Man siger, at man fører ”fast og fair politik”, men samlet set er udlændingepolitikken hverken fast eller fair. Den samlede indvandring til Danmark har aldrig være større end i årene 2007-2009, så den er ikke fast. Og da man diskriminerer imod danskere og 2. generationsindvandrere med udenlandske ægtefæller og fører befolkningen bag lyset, så er politikken heller ikke fair.

@Maja1987

Det ved jeg ikke noget om

BlackDragon

Indlæg af BlackDragon » 12.11.2010 15:55:07

Jeg vil mene, at man som dansk statsborger har en grundlovssikret ret til at gifte sig med, hvem man vil uden nogen krav om at man skal kunne snakke dansk eller indblanding fra regeringen osv. Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide, om der er nogen mulighed for at lægge sag an mod den danske stat for brud på den individuelle frihed eller lignende? Vil det i så fald være helt generelt, eller vil man skulle stå med en konkret sag før man kan lægge sag an?

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 12.11.2010 16:14:16

BlackDragon,

Man kan føre en principiel sag med udgangspunkt i et konkret eksempel. Hvis du således påtænker at gå til domstolene, skal du bruge din egen familiesammenføringssag som eksempel. Du kan ikke uden nogen konkret sag hive staten i retten.

BlackDragon

Indlæg af BlackDragon » 12.11.2010 16:38:33

Det tænkte jeg egentlig nok, men jeg har ikke tænkt mig at prøve at søge efter de danske regler fordi jeg mener de strider mod grundloven, men jeg vil da håbe, at nogen vil tage reglerne op ved en EU-domstol engang eller i det mindste forsøge at finde ud af om det overhovedet er lovligt:)

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 12.11.2010 18:42:26

EF-Domstolen kan ikke gøre noget ved det. Den forvalter nemlig kun EU-ret og intet andet.

Men Menneskerettighedsdomstolen kan måske gøre noget. det kræver dog at man har været alle de juridiske instanser igennem, som findes i det land, som sagen drejer sig om. I Danmark vil det sige byret, landsret og Højesteret.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.11.2010 13:00:15

Menneskerettighedsdomstolen har desværre i et antal sager sagt, at man ikke har en generel ret til selv at vælge, hvilket land man vil leve sit familieliv i, heller ikke selvom man ønsker at leve det i det land, hvor man er statsborger og er født og vokset op.

Men omvendt skal der formentlig være en form for proportionalitet i de afgørelser, som staterne træffer, og det kunne være meget interessant at få et overblik over præmisserne i de afgørelser, som domstolen har truffet. Så hvis nogen har tid og energi til at kaste sig over det, så vil de gøre den fælles sag en stor tjeneste.

ÆUG har nedsat en arbejdsgruppe, som bl.a. skal arbejde med dette emne, og man kan melde sig til denne gruppe ved at sende mig en PM.

EU har desværre ingen kompetence til at blande sig i, om medlemsstaterne overholder menneskerettighederne, så længe der er tale om rent interne forhold. Derimod skal medlemsstaterne overholde EU´s charter om grundlæggende rettigheder, som er en udvidelse af den europæiske menneskerettighedskonvention, når de anvender og implementerer EU-lovgivning.

Tulle
Geografisk sted: Herlev DK
Kontakt:

Indlæg af Tulle » 14.11.2010 19:26:33

Der er en ting jeg ikke kan forstå.....

Min mand og jeg fik FS i september og i det brev vi fik fra US står der alle de point regler og vi er omfattet af dem...
Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan vi kan være omfattet af point reglerne når de ikke er færdigbehandlet og egenlig ikke er vedtaget endnu.

Er det mig der ikke fatter en skid ???? har det point system været der hele tiden ?

Trine

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.11.2010 21:39:33

Der er også et pointsystem for at få tidsubegrænset opholdstilladelse efter mindst 4 år i Danmark, og mon ikke det er det, som der står fortalt om i din mands brev.

Tulle
Geografisk sted: Herlev DK
Kontakt:

Indlæg af Tulle » 15.11.2010 13:01:08

Ahh jo... jeg har lige fået det ind med en ske :-)))) fatter intet af hele det her system, men lære det vel nok efterhånden som man kommer til det :-/

RJD

Indlæg af RJD » 15.11.2010 21:25:46

Er det rigtig læst, at vi alle skal op og stille dobbelt garanti? også allerede modtaget FS'er ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.11.2010 04:39:28

Nej det vil kun gælde for nye ansøgninger, der afleveres efter en eller anden skæringsdato.

Besvar