Forsørgelseskrav vs. sociale ydelser

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forsørgelseskrav vs. sociale ydelser

Indlæg af mh1 » 15.03.2010 19:27:20

@ Kayjay, mht at få møbler mv opbevaret, så har jeg fået proppet mine møbler fra en 3-værelses lejlighed ind i et rum(hos Boxit), som jeg betaler knap 900 kr om måneden for - det er formodentlig noget mindre, end du skal betale i husleje?
Jeg er i øvrigt helt enig med dem, der løfter pegefingeren og sad jeg som sagsbehandler på din sag ville jeg vurdere, at du ved at beholde din lejlighed, og endvidere arbejde i DK tydeligt tilkendegiver, at du IKKE har haft til hensigt at etablere dig i Sverige. Det er ikke alene den tid, man er i et andet land, men også den måde, man er der på, som US vil se på.
En registrering ved folkeregisteret er ikke noget endegyldigt bevis, fordi det er pærelet at registrere sig - netop her i æug har jeg læst et indlæg fra en, som i forbindelse med sin ansøgning om familiesammenføring fik oplyst af US at hun boede sammen med en jævnaldrende mand, og at de derfor anså hendes ægteskab for proforma - hun havde absolut intet kendskab til dette, det viste sig at være en, der bare havde tilmeldt sig folkeregisteret på hende adresse.
mh
Rådgiver for ÆUG

KayJay

Indlæg af KayJay » 16.03.2010 16:01:22

Nu har jeg snakket med boligselskabet igen, og underligt nok fik jeg denne gang at vide at selv om man normalt ikke kan fremleje sin lejlighed kan de alligevel godt give tilladelse hvis man har en god grund, bl.a. at man er bortrejst p.g.a. arbejde. Man skal bare indhente tilladelsen og er derefter frit stillet til at fremleje. Det glemte den sidste medarbejder, jeg talte med, at informere mig om.

Jeg ved ikke hvor meget man skal dokumentere, da jeg er begyndt at blive lidt paranoid, men hvis jeg finder en lejer, vi underskriver en fremejekontrakt og hvis jeg evt. fremviser bankudtog med indbetaling af deres leje til mig (jeg skal stadig selv indbetale den normale husleje til boligselskabet), så må det vel være nok? Jeg skal ikke dokumentere at de har reelt ophold og har opsagt deres tidligere lejlighed og flyttet adresse osv osv?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.03.2010 18:18:10

At finde en rigtig ægte fremlejer er nok nemmere end at finde en proforma, alt andet lige!
At blande andre ind i omgåelser af regler er hverken lovligt eller loyalt, og alt, hvad der ligner omgåelse kan medføre at du ikke får det resultat, du gerne vil: at kunne flytte tilbage til DK med din ægtefælle.
mh
Rådgiver for ÆUG

KayJay

Indlæg af KayJay » 16.03.2010 19:22:40

Jeg prøver ikke omgå, men at sikre mig at US ikke tror at jeg prøver. Det er derfor jeg vil sikre mig at jeg kan dokumentere som de forventer.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 16.03.2010 19:52:17

Og så skal du også sørge for at dokumentere hvor du har boet i DK, leje af værelse eller lign, de dage du arbejder i Danmark, samt sende en udskrift fra folkereg om hvem som har fremlejet den lejlighed.
Dine lejer skal selvfølgelig være reg på adressen med sit cpr nr altså en reelt flytning, ellers er fremlejekontrakten jo ikke det papir værd, den er skrevet på.

KayJay

Indlæg af KayJay » 16.03.2010 20:33:39

OK, tak. Jeg havde en der var interesseret i en lejlighed i Aalborg pga. af studier men beholder sin adresse i Hjørring. Jeg spurgte nemlig for at sikre mig at jeg gør det rigtigt.

Dvs. at jeg ikke kan leje ud til nogen med mindre de flytter helt, altså flytter adresse, ikke bare postadresse men folkeregisteradresse.
Kan jeg i det hele taget få en udskrift fra folkeregistret på en anden person?

Hvad hvis jeg bor hos familie og ikke betaler leje, når jeg overnatter i DK? Det må man heller ikke? Det lyder lidt tåbeligt at man både skal opgive sin lejlighed og samtidig leje sig ind hos nogen. Den leje jeg kan få ind ved fremleje kan lige dække 4 dage på et hotelværelse.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 16.03.2010 20:48:06

Ja man kan få en udskrift på hvem som er folkereg på adressen og hvad jeg bla vedlagde vores ansøgning i sin tid til US.

Resten overlader jeg til eksperterne herind, men dyrt og besværligt er det at etablere sig reelt i et andet land :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.03.2010 21:47:38

KayJay skrev:Dvs. at jeg ikke kan leje ud til nogen med mindre de flytter helt, altså flytter adresse, ikke bare postadresse men folkeregisteradresse.
Ja du bør så absolut sikre dig, at den, du lejer ud til, også flytter sin folkeregisteradresse. Ligefrem kontrollere det er måske ikke nødvendigt, men du bør klart og tydeligt gøre vedkommende opmærksom på, at det er en betingelse for at leje boligen, at han/hun skal have folkeregisteradresse der.
KayJay skrev:Hvad hvis jeg bor hos familie og ikke betaler leje, når jeg overnatter i DK? Det må man heller ikke?
Jo det må du godt. Det er der absolut ingen problemer i, for så er der jo netop ingen tvivl om, hvor du har bopæl, nemlig i den lejlighed, du har lejet i Sverige. Og så er det blot et spørgsmål om v.h.a. færgebilletter at kunne dokumentere, hvor mange nætter du har overnattet i din svenske bolig.

Besvar