Jeg gjorde som RasmusRS og skrev til Borgernes Vejviserservice og fik samme svar - bare på dansk, som jeg poster her. Der er altså ingen tvivl om at vi er blevet fejlinformeret, og det i et temmelig vigtigt spørgsmål...
Spørgsmål af
29/05/2009
Spørgsmål
62445: Jeg er gift med en amerikansk statsborger, og efter jeg har opholdt mig i Sverige i en tid og hun der har sluttet sig til mig, rejste vi sammen til Danmark og søgte opholdskort til hende efter EU-reglerne. Så vidt jeg var informeret, ville min kone som ankommet i følge med mig, have ret til at tage arbejde i Danmark fra det øjeblik, vi havde ansøgt om opholdskort. Imidlertid lød beskeden fra Udlændingeservice, at hun ikke ville kunne søge arbejde i Danmark før hun havde et opholdskort i hænderne, hvilket kunne tage op til 3 måneder.
Mit spørgsmål er her: oplyser UdlændingeService mig korrekt og i overensstemmelse med EU-retten i dette spørgsmål, eller har min kone faktisk ret til at tage arbejde i Danmark, selvom hendes opholdkort endnu ikke er udfærdiget?
Svar
De danske myndigheder bryder EU loven eftersom, i overenstemmelse med artikel 23 af EU Direktivet 2004/38 om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område, har
“en Unionsborgeres familiemedlem, som har ret til ophold eller ret til tidsubegrænset ophold i en Medlemsstat, uanset nationalitet, (...) ret til dér at påtage sig lønnet arbejde eller nedsætte sig som selvstændige.”
Medlemstaterne har pligt til at udstede et opholdskort til familiemedlemmer til EU-borgeren som ikke er borgere i den Stat, når det planlagte ophold varer mere end 3 måneder.
Reglerne om udstedelse af opholdskort for familiemedlemmer til en EU borger som bor i et Medlemstat findes i Direktivet 2004/38:
Artikel 10 (Udstedelse af opholdskort) af Direktivet fastsӕtter at:
’Retten til ophold for unionsborgeres familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, fastslås ved udstedelse af et dokument "opholdskort for familiemedlem til en unionsborger"
senest seks måneder efter indgivelse af ansøgning. Der udstedes straks kvittering for indgivelse af ansøgning om opholdskort.”
Opholdskortet er gyldig i fem år efter udstedelsen eller for unionsborgerens påtænkte opholdsperiode, hvis denne periode er mindre end fem år.
Det vil sige at ifølge EU-lovgivningen skal familiemedlemmer fra lande uden for EU ikke længere have en opholdstilladelse af nogen art som bevis for, at de har ret til at opholde sig i værtslandet. De har denne ret, fordi de opfylder betingelserne, og ikke fordi værtslandet "tillod" dem at bosætte sig der.
For at få udstedt et opholdskort kan værtslandet kun kræve, at du foreviser et gyldigt pas samt et dokument, der attesterer, at der består en familiemæssig tilknytning; bevis for registrering, eller hvis der ikke findes nogen registreringsordning, enhver anden dokumentation for ophold i værtslandet for den EU-borger, som du ledsager eller slutter dig til, og hvor det er relevant, dokumentation for, at du er i direkte familie med og forsørges af EU borgeren.
Besiddelse af et opholdskort kan under ingen omstændigheder stilles som betingelse for udøvelse af en rettighed eller gennemførelse af en administrativ handling, idet du med en hvilken som helst anden type dokumentation kan godtgøre at være omfattet af de pågældende rettigheder.
Det vigtigste er, at du har denne rettighed, og ikke, at du har et officielt dokument, der beviser det.
Det vil sige at opholdskortet kun er et bevis over din kone’s rettigheder til at opholde sig og arbejde i Danmark, men at hun allerede har denne rettighed og at hun allerede kan arbejde i Danmark.
Som bevis for berettigelse til at arbejde skal arbejdsgiver derfor nøjes med den ansøgningsindgivelse fra de lokale myndigheder, som bliver udstedet når din kone søger om opholdskort.
Med opholdsretten følger, at din kone skal behandles på samme måde som værtslandets egne statsborgere på alle de områder, der er omfattet af EU-lovgivningen, medmindre der foreligger en udtrykkelig undtagelse fra dette princip.
Du kan finde hele Direktivets tekst:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:DA:PDF
Flere oplysninger:
http://ec.europa.eu/employment_social/f ... ily_en.htm
Husk altid at forbuddet mod forskelsbehandling på grundlag af nationalitet indebærer, at familiemedlemmer til unionsborgere, der er bosat i en medlemsstat på grundlag af Direktiv 2004/38, i værtsmedlemsstaten behandles på samme måde som medlemsstatens egne statsborgere på de områder, der er omfattet af traktaten, dog med forbehold for særlige bestemmelser, der udtrykkeligt er fastsat i traktaten og den afledte ret (Art. 24).
Denne ligebehandling gælder også familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, men som har ret til ophold eller ret til tidsubegrænset ophold.
I Oktober 2008 er Integrationsloven i Danmark blevet ӕndret efter Metock-dommen fra EU Domstolen. Som en konsekvens af Metock-dommen behøver familiemedlemmet, herunder den udenlandske ægtefælle ikke have haft et forudgående, lovligt ophold i det EU/EØS-land eller Schweiz, hvor den danske statsborger hidtil har udnyttet retten til ophold.
Lӕs mere om det:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... retten.htm
Du kan få hjӕlp ved at kontakte SOLVIT servicen i Danmark:
http://ec.europa.eu/solvit/site/centres ... tm#denmark
eller borgerservice borger.dk:
Tlf.nr. 1881 MO-FRI 9-16
Mail: 1881@borger.dk
I tilfӕlde af problemer med de Danske Myndigheder kan du kontakte den Nationale Ombudsmand:
www.ombudsmanden.dk
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
Telefon: 33 13 25 12
Fax : 33 13 07 17
Bemærk: Der kan stilles et nyt spørgsmål via webstedet for Borgernes Vejviserservice eller ved at kontakte EUROPE DIRECT.