Hjælp til familiesammenføring i Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Hjælp til familiesammenføring i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 11.10.2012 08:56:32

For at sammenfatte Skaanebos indlæg, gør I som følger:

1) Du flytter til Sverige og accepterer den ulempe, der er ved at pendle mellem Sverige og Næstved i en periode. Alternativt må I udsætte det hele, til du er begyndt at arbejde i Kbh.
2) Du får et svensk personnummer.
3) Din kone søger FS efter svenske regler ved at anvende den elektroniske ansøgningsblanket.
4) Din kone og børnene rejser til Sverige, når ansøgningen er godkendt efter cirka 3 måneder.

Hvad angår dine børn, har de vel søgt om dansk statsborgerskab sammen med dig? Og ellers var det da nok noget, I skulle se at få gjort ASAP, hvis det da stadig kan nås. Prøv evt. at opsøge en gratis retshjælp for råd-givning herom, da reglerne for naturalisation ikke lige er ÆUG´s spidskompetence. Alternativt kan børnene blive svenskere, når/hvis din kone bliver det, og det er måske bedre, hvis I forestiller jer, at det er der, jeres og deres fremtid ligger. Du kan også som dansker blive svensker efter 3 år i Sverige, og så kan børnene bli-ve det sammen med dig, og din kone 2 år senere.

Hvis børnene ikke er danske statsborgere, når I flytter dem til Sverige, skal I selvfølgelig også søge om fami-liesammenføring af dem, men det burde jo være helt ukompliceret og lige ud af landevejen, når de søger samtidig med deres biologiske mor.

Det må stærkt frarådes at have proforma-adresse i Sverige, da der er meget intensiv kontrol hermed fra de svenske myndigheders side, og du skaber et rigtigt dårligt forhold til de svenske myndigheder, hvis du star-ter dit nye liv i Sverige med at overtræde loven. Sverige har en meget imødekommende indvandrings- og in-tegrationspolitik, og det mindste, man kan gøre til gengæld, er vel ærlig talt at overholde landets love.

Hvis du arbejder i Næstved, må du forvente, at Skatteverket ønsker at se dokumentation for din pendling, før de udsteder et svensk personnummer til dig. De ansatte på Skatteverket er ikke født i går, og lige som alle andre kan de godt se det mærkelige i, at man bosætter sig i Malmø, hvis man arbejder i Næstved. Og derfor vil de bede dig dokumentere, at det virkelig er rigtigt, at du har indrettet dig på den måde.

At du så godt en gang imellem kan overnatte i Næstved hos venner og familie, er en anden sag.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.10.2012 09:06:04

Soner skrev:Vi er slægtninge og min kone har selfølgelig fået forbud mod at komme ind i DK.
Der er tre forskellige ting, man kan få i en situation som jeres:

1) Afslag på ansøgninger om visum

2) Visumkarantæne i 5 år

3) Indrejseforbud med indberetning til SIS

Hvis en ansøgning om FS er afvist med henvisning til reglerne om formodet proforma ægteskab eller formodet tvangsægteskab, siger den danske visumpraksis, at udgangspunktet er, at man ikke kan få visum.

Men det er ikke det samme som, at man har fået "forbud mod at komme ind i Danmark" eller indrejseforbud, som er det mere korrekte navn for det.

En person, der ikke kan få visum til familie- og turistbesøg kan godt få visum til andre former for rejser f.eks. forretningsrejser. Og vedkommende kan også godt få en opholdstilladelse. Hvis din kone f.eks. har point nok til et greencard, ville hun godt kunne få et sådant.

Hvis hun i forbindelse med hele forløbet har opholdt sig i Danmark i lange perioder uden at have lov til det, fordi I ikke ville acceptere de afslag, hun fik fra de danske myndigheder, har hun derimod sandsynligvis fået enten en 5-årig visumkarantæne, hvis hun udrejste frivilligt og på eget initiativ, eller et indrejseforbud og en indberetning i SIS, hvis de danske myndigheder var nødt til at udsende hende med tvang.

Begge dele vil betyde, at Sverige ikke har lov til at udstede et visum til hende. Og en indberetning til SIS vil desuden betyde, at Sverige vil undersøge, hvad baggrunden er for denne, hvis hun søger opholdstilladelse.

Andre har dog i en lignende situation fået FS i Sverige efter deres nationale regler, så en indberetning til SIS er ikke = automatisk afslag. Og i den sag, jeg kender til, førte det heller ikke til forlænget sagsbehandlingstid.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.10.2012 13:45:02

fundiver199 skrev:
Alternativt kan børnene blive svenskere, når/hvis din kone bliver det, og det er måske bedre, hvis I forestiller jer, at det er der, jeres og deres fremtid ligger. Du kan også som dansker blive svensker efter 3 år i Sverige, og så kan børnene bli-ve det sammen med dig, og din kone 2 år senere.
Jeg vil lige korrigere en misforståelse. Det er kun statsborgere, som er født danskere, som efter 3 år i Sverige kan skifte statsborgerskab og blive svenskere. Hvis man er blevet dansker ved naturalisation, kan man ikke søge om svensk statsborgerskab efter 3 år i Sverige. Så gælder de almindelige 5 år, ligesom for alle andre nationaliteter end for nordiske statsborgere. Medmindre man altså er gift eller sambo med en svensk statsborger i Sverige, for så gælder de 3 år uanset hvilket statsborgerskab man har.

Soner

Indlæg af Soner » 11.10.2012 21:11:57

I er godt nok hurtige med svarene. Mange tak for det.

Vores børn er tyrkiske statsborger da jeg selv var tyrkisk statsborger på det tidspunkt. Jeg kunne så heller ikke søge om dansk-statsborgerskab til børnene samtidig med mig selv, fordi de ikke boede i DK mere og at de ikke har cpr. register. Den lille har aldrig været i DK bare for at have det hele med. Det har jeg fået bekræftet endnu engang idag med posten. I det brev fra justitsministeriet hvor min statsborgerretsbevis er vedlagt. imorgen skal jeg så på kommunen og bestille dansk pas langt om længe. Jeg kan vel ikke få person ID uden en pas? Det er en af de ting jeg fortryder mest jeg ikke har fået gjort i min unge dage men sket er sket.

Mht. visum har vi fået at vide at hun højst sandsynligt vil få afslag på visum vis vi søgte. Hun har nok ikke fået forbud nu når vi snakker om det. Om det er indberettet til alle andre schengenlande, at hende der vil DK ikke give visum/FS til efter de danke love og at DK ikke anbefaler det til andre pga. hun er slægning med hendes mand. Det ved jeg ikke om der er noget der hedder sådan. Jeg kender ikke til SIS. Der er formodning om tvangsægteskab og det på det baggrund vi har fået afslag på FS.

Hun har nok heller ikke indrejseforbud fordi vi sagtens kunne fortsætte fra nu af til al evighed med at sende ansøgninger og klage bagefter over svaret. Så jeg beklager måden jeg udtrykte mig på men jeg var ikke klar over forskellen.

Hun har indrejst/udrejst lige efter bogen. ingen dato overskridelser.

1: Med de oplysninger der er beskrevet, kan man så nogenlunde være sikker på at de ikke undersøger visum besøget? Vi har ikke søgt visum i DK efter afslagene fra US. Kun den ene gang hun kom til DK.

2: Vis de gør det kan de se noget, som vil have konsekvenser for os? Gad vide om de ikke bare ser at hun har forladt DK til tiden? De kan vel ikke se umiddelbart at hun har fået afslag fra US og INM. pga. tvangsægteskab?

3: Hvad kan i anbefale os vis man skulle tage højde for at hun ikke har mod på at vente yderliger 3-4 måneder på at få svar fra FS efter svenske regler? Kan i se noget ben i at vi søger visum først? Eller er det klogeste at vente på FS og droppe visummet? Fordi så må vi gøre det. Det er der ikke noget at gøre ved. Vis jeg finder en 2 rums lejlighed og det hele ser sådan ud som det er beskrevet, kan i se nogen hindringer nogen steder?

4: Hvad er det med rejseforsikring? KBH´s kommune vil ikke udstede det, har jeg læst i en af jeres forums. Hvor eller hvilke firma skal jeg benytte mig af? Jeg skal jo pendle frem og tilbage og i det hele taget, er det mig der skal forsikres? Nogen har vist fået problemer med at få udstedt person ID fra skat i sverige pga. dette. Min kone skal også have en form får forsikring. Kan vi ikke tegne en fra Tyrkiet ligesom sidst vi gjorde det dengang hun skulle komme til DK på visum?

5: Vedr. Person ID. Er det ikke bevis nok at man har et månedskort over brogen med tog? Så snart jeg får DK-pas, lejekontrakt, lønsedler, årsopgørelse, kontrakt fra arbejde og et togrejsekort, er det så ikke godt nok til skat i malmö til at få udstedt person ID i løbet af en uge eller to.? Skal jeg have bon med fra det lokale brugsen ved adressen i malmö for at styrke det? Små halvandet time til Ringsted men hvordan skal jeg ellers bevise at det er sådan jeg har lagt mit liv? Mangler jeg noget andet på listen?

6: Spørger de nogen steder om vi er slægtninge ved de svenske regler? Jeg kan ikke få øje på det nogen steder.

Mange tak på forhånd.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.10.2012 08:44:50

1) Men ”de” går jeg ud fra, at du mener Sverige. Afhængig af din kones nationalitet skal en ansøgning om visum måske sendes i schengenhøring, og her kunne man evt. forestille sig, at Danmark så ville sige, at visum ikke bør udstedes. Men hvis du er flyttet til Sverige, har din kone krav på indrejse og ophold efter EU-reglerne, og det vil så overrule en evt. dansk indsigelse. I værste fald kan det betyde, at Sverige må udstede et nationalt begrænset visum, så din kone ikke kan mellemlande i andre schengenlande med må flyve direkte til Sverige

2) Se ovenstående svar.

3) Hvis det er vigtigt, at hun kommer hurtigt til Sverige, skal I anvende EU-reglerne og ikke de svenske nationale regler.

4) Dokumentation for heldækkende sygesikring er kun nødvendigt, hvis man anvender EU-reglerne. Kravet kan kun opfyldes ved at få udstedt det blå EU-sygesikringsbevis fra Danmark, man kan ikke anvende private forsikringer.

5) Hvad Skatteverket beder dig om, kommer an på en konkret vurdering af, hvor sandsynligt de mener, at det er, at du faktisk bor der, hvor du siger. Hvis der både er meget lang afstand mellem arbejde og bolig, og boligen er et lille møbleret værelse, vil der givetvis ringe nogle alarmklokker. Det kan godt være, at I ikke lige nu har planer om at flytte videre til Danmark, men derfor er der da heller ingen grund til at ødelægge eller vanskeliggøre muligheden for at gøre det, hvis I ombestemmer jer. Og US er helt sikkert meget grundige i deres vurderinger og vil altid se dokumentation for indkøb fra den lokale butik, og at det er betalt med dit kreditkort, hvis de skal godkende et ophold på et lejet værelse 100 km fra din arbejdsplads. Så lad nu for pokker bare være med at have pro-formaadresse, fordi det synes som en nem og bekvem løsning. Det svarer til at tisse i bukserne. Det varmer måske meget godt lige her og nu, men det bliver hurtigt koldt.

6) Nej hverken efter svenske regler eller EU-regler.

Soner

Indlæg af Soner » 12.10.2012 19:35:14

Jeg har simpelt ikke råd nok til bruge EU-reglerne. Man skal have 6000 Svenske kroner tilbage efter regningerne er betalt. Så har jeg kun 10 tilbage til lejlighed og det hele. Plus 2 unger så ved jeg ikke hvor meget der så skal være tilbage til at leve for. Jeg vil under ingen omstændigheder have proforma adresse nogen steder og har altid gjort som loven siger. Derfor skrev jeg jo selv i ansøgningen dengang vi søgte visum til DK at vi er slægtninge. De fleste siger ikke en skid om det og bliver belønnet med ophold til familien. Man føler sig lidt dum når man ser det i sin omkreds men man er jo lovlydig. Jeg har tænkt mig at pendle halvandet time hver vej. Det har jeg erfaring med fra dengang jeg gik i skole i Odense. Så langt er du nu heller ikke til malmö. Håber ikke det går ud over ventetiden og udstedelsen af personID pga. det virker suspekt. Det kan tage 3 måneder har jeg hørt og hvad årsagen kan være til det, ved jeg ikke men håber ikke det er noget med afstanden mellem adressen og arbejdet.

Under spørgsål 1 sagde du at I værste fald kan det betyde, at Sverige må udstede et nationalt begrænset visum, så min kone ikke kan mellemlande i andre schengenlande men må flyve direkte til Sverige. Er det, det værste tilfælde der kan ske uanset hvilken regel man har benyttet? Eller mente du kun EU reglerne? Isåfald er der større konsekvenser med svenske regler og visum for vores vedkommene. I må undkylde jeg spørger meget i detaljer. Vis det var op til mig vil jeg hellere vente til vi har fået opholdtilladelse til min kone og børn men hun vil gerne komme til Sverige og samle kræfterne psykisk i visum perioden og derefter rejse tilbage og søge ophold. Jeg står i et dilemma som jeg ikke kan finde rundt i. På den anden side er der ikke nogen grund til at gøre det mere vanskeligt end det forvejen er, ved at søge visum, nu når der ingen der spøger hvor langt tid vi har kendt og boet sammen med hindanen og om vi er slægtninge. Bare vi har ingået ægteskab har en rimelig bolig og har arbejde skulle det være lige til højre benet ifølge de svenske regler. Tror jeg! Tager jeg felt fejl i det? Er det ikke det klogeste umiddelbart at vi benytter de svenske regler pga. mangel på intjening, undværre hindanden lidt længere tid så de kommer op til mig på FS?

Besvar