Stort behov for klinik til folk uden papirer

Her kan du dele links til interessante sider eller artikler med andre brugere.

Redaktører: ZB, AUG Board

soreng

Re: Stort behov for klinik til folk uden papirer

Indlæg af soreng » 27.04.2012 09:36:55

MSH skrev: I december 2010 kontaktede min egen praktiserende læge Region Hovedstaden, for at forhøre sig om vi havde ret til behandling i det danske sundhedsvæsen, og her var det klare svar *Nej, kun som 100% selvbetalende'.
Og det er korrekt. Det har man ikke under processuelt ophold. Det fremgår også rimelig tydeligt at den bekræftelse man får af US. Det er kun fødslen som man har ret til at "få" gratis.
MSH skrev:Senere, i foråret 2011 fik jeg ved en personlig samtale med den ledende jordemoder på Hvidovre Hospital det samme at vide, nemlig at vi, fordi min hustru ikke havde et dansk CPR-nummer, ville blive opkrævet fuld betaling for alle udgifter i forbindelse med en fødsel, hvis vi valgte at føde dér.
Hun er helt sikkert en rigtig dygtig jordemoder, men fortolkningen af reglerne vedrørende dette emne har hun ikke haft helt styr på, og hvorfor skulle hun også have det. Det er jo ikke hendes arbejde at vide den slags.
MSH skrev:Så selvom der ligger et praksisnotat dateret fra 1998, og selvom der her i forum har været enkelt historier fremme om andre brugere, der har oplevet ikke at blive opkrævet betaling for fødsel/forundersøgelser, så er dette altså stadig ikke ensbetydende med, at man 'bare' kan føde gratis under processuelt ophold alle steder i DK.
Jo det er det rent faktisk. At man på sin vej rundt i sundhedsvæsnet kan støde ind i folk der ikke er enige, gør ikke at man ikke kan føde uden beregning. Det kan desværre skabe en irriterende pukkel som man lige skal hen over, men man har faktisk retten til at føde gratis, med det praksisnotat i hånden, da der ikke er kommet et nyt praksisnotat siden da, der ændrer praksis.
MSH skrev:Og da vi vist har slået fast en gang for alle at en rejseforsikring IKKE dækker udgifter hverken til lægebesøg, jordemoderundersøgelser, scanninger eller selve fødslen, så tror efterhånden ikke der er grund til at jeg bruger så meget mere energi på dette emne.
Fair nok...Jeg svarer også kun på dette for at folk ikke fejlagtigt skal tro, at de IKKE har ret til at føde gratis under processuelt ophold. At i har fået noget andet at vide tilbage i 2010 og 2011 af forskellige personer er da selvfølglig ærgeligt...Men det ændrer altså ikke på at i havde ret til at føde gratis på ethvert dansk sygehus.
Lægebesøg, jordemoderbesøg, scanninger osv, vil rigtigt nok være for jeres egen regning (forudsat at lægebesøget ikke omhandler din kones graviditet).

Besvar