Problemer med personnummer i Sverige
Re: Problemer med personnummer i Sverige
Der er så bare det lille problem, at Migrationsverket også kräver E106 eller S1 
Jeg var på Migrationsverket idag 27.02.2012 og afleverede ansøgning om opholdskort men der blev ikke nævnt noget om blanket E106? Der var en dame som kiggede mine dokumenter igennem:
Ansøgningen 145011- engelsk vers
Kopi af begge pas
Kopi af registrering af mit svensk personnr
Kopi af vielsesattest
Kopi af ansættelseskontrakt
kopi af 3 sidste lønseddel
Kopi af lejekontrakt
Jeg skulle yderligere udfylde 3 ekstra blanketter 239011, 161011, 223021 og aflever det i postkassen. Jeg forstår intet nu? Håber ikke det var glemsomhed eller med vilje at sagsbehandleren har ikke har nævnt E106, hvis det nu skulle med alligevel.
Ansøgningen 145011- engelsk vers
Kopi af begge pas
Kopi af registrering af mit svensk personnr
Kopi af vielsesattest
Kopi af ansættelseskontrakt
kopi af 3 sidste lønseddel
Kopi af lejekontrakt
Jeg skulle yderligere udfylde 3 ekstra blanketter 239011, 161011, 223021 og aflever det i postkassen. Jeg forstår intet nu? Håber ikke det var glemsomhed eller med vilje at sagsbehandleren har ikke har nævnt E106, hvis det nu skulle med alligevel.
-
fundiver199
Jamen problemstillingen er naturligvis fuldstændig den samme, uanset hvilken svensk myndighed der stiller dette krav. Kravet kan ikke opfyldes på grund af den nordiske konvention. Og derfor må du skrive følgende i et brev til Migrationsverket:GitteK skrev:Der er så bare det lille problem, at Migrationsverket også kräver E106 eller S1
"Jeg kan desværre ikke vedlægge S- eller E-intyg, da min ægtefælle (den danske statsborgers navn) er flyttet til Sverige fra et andet nordisk land (Danmark), og S- eller E-intyg finder ikke anvendelse mellem de nordiske lande pga. den nordiske konvention. Kombinationen af den nordiske konvention og EU´s opholdsdirektiv betyder, at jeg har opholdsret i Sverige, og at denne ret ikke kan gøres betinget af, at jeg fremviser et S- eller E-intyg. Et sådant S- eller E-intyg ville kunne kræves, hvis (den danske statsborgers navn) var flyttet til Sverige fra et EU-land, som ikke er et nordisk land, men ikke når hun er flyttet til Sverige fra et EU-land, som samtidig er et nordisk land."
Migrationsverket bad heller ikke os om E106 eller andet. Det kom først i et brev 3 måneder senere. Som situationen er lige nu kan man måske ligeså godt få udstedt det EU sygesikringsbevis til ægtefællen, således at man har det klar, når og hvis Skatteverket eller Migrationsverket beder om det. Med de nuværende ventetider har man en vis interesse i at få tingene til at gå så hurtigt som muligt.
Jeg er ansat i kommunen og har i dag talt med lederen af den afdeling, som håndterer forhold omkring sygesikring m.m.
Hun fortæller, at Indenrigsministeriet har rettet henvendelse til Sverige omkring kravet om E106 m.m. Hun har i dag faxet et kopi af det brev, som vi fik fra Migrationsverket til Indenrigsministeriet, da de har efterlyst eksempler på de breve, som Skatteverket og Migrationsverket sender ud. Jeg håber, at det løses på det politiske plan.
For at løse det for det enkelte ægtepar her og nu - vil jeg foreslå, at man glemmer alt om E106 og S1 og istedet får udstedt EU sygesikringskortet til ægtefællen og afleverer dette til henholdsvis Skatteverk og Migrationsverket. I følge nedenstående kan man også få udstedt Det særlige sundhedskort til ægtefællen - men jeg er lidt i tvivl om dette. Under alle omstændigheder må EU-kortet være nok.
Jeg afleverede følgende for at få kortet udstedt til min ægtefælle: (til min arbejdskommune)
Hans fødselsdag (der laves herefter et identifikationsnr.)
Familiebevis fra Skatteverket i Sverige (dokumentation for at ægteskabet er registreret)
Min sidste lønseddel (dokumentation for at jeg arbejder i DK)
Ægteskabet skal desuden være registreret i DK (gøres i fraflytningskommunen)
Hvis det er et problem at få udstedt kortet til ægtefællen - så henvist eventuelt til nedenstående:
Hvad gælder for familiemedlemmer, der bor i et andet EU-land, men er i familie med en person, der er socialt sikret i Danmark? (Uddrag fra "Nye EF-regler om koordinering af EU-landenes sociale sikringsordninger" fra den 1. maj 2010)
Sædvanligvis kan en ægtefælle til en person, der arbejder i Danmark og dennes børn under 18 år anerkendes som medforsikrede familiemedlemmer. Nogle EU-lande medforsikrer også studerende op til en vis alder fx 25 eller 27 år. Hvis du skal studere i fx Tyskland i mere end 1 år, kan du sygesikres i Tyskland til udgift for Danmark, indtil du fylder 25 år, hvis en af dine forældre er sikret i Danmark.
Du har ret til alle offentlige sundhedsydelser i såvel bopælslandet som i Danmark.
Det nye er, at du har ret til et særligt sundhedskort (tidligere kalde sygesikringsbevis), som bevis for din ret til ydelser i Danmark. Du skal medbringe kortet, når du søger læge, tandlæge m.m. i Danmark.
Det nye er også, at du fremover skal have EU-sygesikringskortet fra Danmark. Med det kort har du ret til sygehjælp, der bliver nødvendig under ophold i andre EU-lande end dit bopælsland og Danmark.
OBS: Disse regler gælder ikke, hvis du fx er sygesikret i bopælslandet, fordi du arbejder.
------------------------------------------
Det er som sagt kun et forslag for at løse det akutte problem, da det er fortvivlende at ens ægtefælle ikke kan få sit opholdskort eller personnummer. Jeg er helt enig med Fundriver i, at man samtidig skal gøre opmærksom på det groteske i hele sagen i forhold til den nordiske konvention
Jeg er ansat i kommunen og har i dag talt med lederen af den afdeling, som håndterer forhold omkring sygesikring m.m.
Hun fortæller, at Indenrigsministeriet har rettet henvendelse til Sverige omkring kravet om E106 m.m. Hun har i dag faxet et kopi af det brev, som vi fik fra Migrationsverket til Indenrigsministeriet, da de har efterlyst eksempler på de breve, som Skatteverket og Migrationsverket sender ud. Jeg håber, at det løses på det politiske plan.
For at løse det for det enkelte ægtepar her og nu - vil jeg foreslå, at man glemmer alt om E106 og S1 og istedet får udstedt EU sygesikringskortet til ægtefællen og afleverer dette til henholdsvis Skatteverk og Migrationsverket. I følge nedenstående kan man også få udstedt Det særlige sundhedskort til ægtefællen - men jeg er lidt i tvivl om dette. Under alle omstændigheder må EU-kortet være nok.
Jeg afleverede følgende for at få kortet udstedt til min ægtefælle: (til min arbejdskommune)
Familiebevis fra Skatteverket i Sverige (dokumentation for at ægteskabet er registreret)
Ægteskabet skal desuden være registreret i DK (gøres i fraflytningskommunen)
Hvis det er et problem at få udstedt kortet til ægtefællen - så henvist eventuelt til nedenstående:
Hvad gælder for familiemedlemmer, der bor i et andet EU-land, men er i familie med en person, der er socialt sikret i Danmark? (Uddrag fra "Nye EF-regler om koordinering af EU-landenes sociale sikringsordninger" fra den 1. maj 2010)
Sædvanligvis kan en ægtefælle til en person, der arbejder i Danmark og dennes børn under 18 år anerkendes som medforsikrede familiemedlemmer. Nogle EU-lande medforsikrer også studerende op til en vis alder fx 25 eller 27 år. Hvis du skal studere i fx Tyskland i mere end 1 år, kan du sygesikres i Tyskland til udgift for Danmark, indtil du fylder 25 år, hvis en af dine forældre er sikret i Danmark.
Du har ret til alle offentlige sundhedsydelser i såvel bopælslandet som i Danmark.
Det nye er, at du har ret til et særligt sundhedskort (tidligere kalde sygesikringsbevis), som bevis for din ret til ydelser i Danmark. Du skal medbringe kortet, når du søger læge, tandlæge m.m. i Danmark.
Det nye er også, at du fremover skal have EU-sygesikringskortet fra Danmark. Med det kort har du ret til sygehjælp, der bliver nødvendig under ophold i andre EU-lande end dit bopælsland og Danmark.
OBS: Disse regler gælder ikke, hvis du fx er sygesikret i bopælslandet, fordi du arbejder.
------------------------------------------
Det er som sagt kun et forslag for at løse det akutte problem, da det er fortvivlende at ens ægtefælle ikke kan få sit opholdskort eller personnummer. Jeg er helt enig med Fundriver i, at man samtidig skal gøre opmærksom på det groteske i hele sagen i forhold til den nordiske konvention
-
fundiver199
Det er dog noget absurd rod det her. Hvis jeg forstår det rigtigt, så vil de svenske myndigheder med sundhedskortet teoretisk set kunne sende en regning til Danmark. Men den vil ikke blive betalt pga. den nordiske konvention. Så den eneste forskel på blanket E106 og sundhedskortet er - så vidt jeg kan se - at det ikke kræver Forsäkringskassens medvirkende at få udstedt sundhedskortet, og dermed kan man så komme rundt om den blokering, hvis den danske kommune er villige til at udstede sundhedskortet.
@Gittek
Er du ikke sød at skive til vores rådgivningsmail og give kontaktoplysninger på den person i Indenrigsministeriet, som du har talt med og videresende evt. email-korrespondence? ÆUG har flere eksempler på disse breve, som givetvis vil kunne hjælpe Indenrigsministeriet. Og det er da skønt, at sagen nu omsider er blevet løftet op på det plan, hvor den hører hjemme.
raadgivning@aegteskabudengraenser.dk
@Gittek
Er du ikke sød at skive til vores rådgivningsmail og give kontaktoplysninger på den person i Indenrigsministeriet, som du har talt med og videresende evt. email-korrespondence? ÆUG har flere eksempler på disse breve, som givetvis vil kunne hjælpe Indenrigsministeriet. Og det er da skønt, at sagen nu omsider er blevet løftet op på det plan, hvor den hører hjemme.
raadgivning@aegteskabudengraenser.dk
Sund fornuft er vist generelt en mangelvare i hele denne historie
Men ja, den eneste forskel er, man nu slipper for at skulle ind over Försäkringskassen i SE, da sygesikringskortet udstedes af kommunen i DK uden at andre myndigheder skal involveres.
Slut resultatetet er det samme som med E106; der kan sendes regning - men det göres der ikke på grund af den nordiske konvention og hvis der gjorde - blev den ikke betalt
Jeg mailer til adressen senere i aften.
En god aften til jer alle
Men ja, den eneste forskel er, man nu slipper for at skulle ind over Försäkringskassen i SE, da sygesikringskortet udstedes af kommunen i DK uden at andre myndigheder skal involveres.
Slut resultatetet er det samme som med E106; der kan sendes regning - men det göres der ikke på grund af den nordiske konvention og hvis der gjorde - blev den ikke betalt
Jeg mailer til adressen senere i aften.
En god aften til jer alle
-
fundiver199
Ja sund fornuft er så absolut en alvorlig mangelvare i denne historie. ÆUG´s involvering i den startede med, at vi så en mailkorrespondence, hvor en sagsbehandler på Skatteverket i Malmø havde rodet sig ud i nogle gevaldige søforklaringer i en korrespondence med en dansk statsborger.
Og min første tanke var - for nu at sige det rent ud - at hun da var noget nær den største tumpe, jeg nogensinde var stødt på i den offentlige forvaltning. Men som sagen har udviklet sig, er det lige før, jeg føler en vis sympati for hende. For hvordan skal man dog bære sig ad med at forklare noget for folk, som ikke kan forklares, fordi det vitterlig ikke giver nogen form for mening.
Og når sagen nu også har bredt sig til Migrationsverket, og i øvrigt ikke er blevet løst i løbet af 3 måneder, begynder jeg efterhånden at hælde til den teori, som andre har fremsat, og som går ud på, at der i et eller andet omfang stikker noget politisk under. Eller i hvert fald ligger fejlen helt klart højere oppe i "systemet" end bare en afdeling af Skatteverket i Malmø.
Og min første tanke var - for nu at sige det rent ud - at hun da var noget nær den største tumpe, jeg nogensinde var stødt på i den offentlige forvaltning. Men som sagen har udviklet sig, er det lige før, jeg føler en vis sympati for hende. For hvordan skal man dog bære sig ad med at forklare noget for folk, som ikke kan forklares, fordi det vitterlig ikke giver nogen form for mening.
Og når sagen nu også har bredt sig til Migrationsverket, og i øvrigt ikke er blevet løst i løbet af 3 måneder, begynder jeg efterhånden at hælde til den teori, som andre har fremsat, og som går ud på, at der i et eller andet omfang stikker noget politisk under. Eller i hvert fald ligger fejlen helt klart højere oppe i "systemet" end bare en afdeling af Skatteverket i Malmø.
Det er såmænd bare typisk svensk autoritetstro. Man gør alt efter lovens bogstav og lader intet til medarbejdernes egen fortolkningsevne. At en højere myndighedsperson så har fortolket reglerne forkert, ja det vil man nødigt erkende. Ren Kafka, men sådan kan Sverige desværre også være til tider. Desuden skal man ikke undervurdere, at svenske myndigheder helst ikke ser deres magtbeføjelser undermineret af det store stygge EU-væsen. Det kan fx også være derfor, at myndighedspersoner ligefrem opfordrer ansøgere til nu at søge efter de nationale svenske regler, selv om de faktisk er berettiget til at søge efter EU-regler. For sådan gør man nu engang i Sverige.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Jeg kan oplyse, at problemet ikke kun findes i Malmö og nærmeste omegn. Hele vejen op langs den norsk-svenske grænse har norske borgere og deres familiemedlemmer samme problem.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Man kan endda diskutere, om der er tale om en forkert fortolkning. Som jeg læser Skatteverkets stillingstagende, er der måske bare tale om en simpel forglemmelse, idet den jurist, som har skrevet det, ganske enkelt har glemt at tænke over, hvordan man skal forholde sig til det specialtilfælde, som medfølgende familiemedlemmer til unionsborgere, der flytter fra nordiske lande, jo er.
Der er jo således taget hensyn til den nordiske konvention i teksten ved at beskrive en stribe tilfælde, hvor denne konvention betyder, at der ikke skal stilles krav om S- eller E-intyg. Man har bare i notatet glemt at forholde sig til den situation, som berører mange af ÆUG´s medlemmer.
http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... 202011.pdf
Der er jo således taget hensyn til den nordiske konvention i teksten ved at beskrive en stribe tilfælde, hvor denne konvention betyder, at der ikke skal stilles krav om S- eller E-intyg. Man har bare i notatet glemt at forholde sig til den situation, som berører mange af ÆUG´s medlemmer.
http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... 202011.pdf
Puha da... Måske skal man bare slå sig ned i en anden kommune end Malmø indtil der er kommet orden i Skatteverkets rod! 
-
fundiver199
Det er det samme i hele Sverige, vi hører også om problemet langs hele den svensk/norske grænse. Så det er ikke "bare" en inkompetent medarbejder på Skatteverket i Malmø men en formentlig centralt beordnet aktion i hele Sverige, som er vendt imod den danske og norske regerings "massedeportationer" af egne statsborgere med udenlandske ægtefæller til Sverige.
Sveriges motiv er givetvis, at de ønsker, at danske og norske statsborgere med udenlandske ægtefæller skal præsentere deres krav på opholdsret efter EU-regler over for deres egen stat i stedet for at præsentere det over for den svenske stat. Og det kan man jo sådan set godt forstå. Det er jo den danske og norske stat, der opfører sig urimeligt ved at stille langt strengere krav ved FS til sine egne stationære statsborgere end til vandrende unionsborgere.
Men læs Majbritts indlæg som et eksempel på, at disse svenske problemer ikke behøver at være "Verdens ende". Man må nok bare indstille sig på enten at følge svenskernes ønske om at flytte videre til Danmark, eller alternativt søge opholdstilladelse efter deres nationale regler.
Sveriges motiv er givetvis, at de ønsker, at danske og norske statsborgere med udenlandske ægtefæller skal præsentere deres krav på opholdsret efter EU-regler over for deres egen stat i stedet for at præsentere det over for den svenske stat. Og det kan man jo sådan set godt forstå. Det er jo den danske og norske stat, der opfører sig urimeligt ved at stille langt strengere krav ved FS til sine egne stationære statsborgere end til vandrende unionsborgere.
Men læs Majbritts indlæg som et eksempel på, at disse svenske problemer ikke behøver at være "Verdens ende". Man må nok bare indstille sig på enten at følge svenskernes ønske om at flytte videre til Danmark, eller alternativt søge opholdstilladelse efter deres nationale regler.
GitteK har tidligere skrevet
Citat:
"Jeg afleverede følgende for at få kortet udstedt til min ægtefælle: (til min arbejdskommune)
Ægteskabet skal desuden være registreret i DK (gøres i fraflytningskommunen)"
Det har jeg selvfølgelig tænkt mig at forsøge med; men hvad gør jeg med ungerne - de skal vel også have et EU sygesikringskort. Hvad skal der til af dokumentation for dem?
Hilsen
J@z
Citat:
"Jeg afleverede følgende for at få kortet udstedt til min ægtefælle: (til min arbejdskommune)
Ægteskabet skal desuden være registreret i DK (gøres i fraflytningskommunen)"
Det har jeg selvfølgelig tænkt mig at forsøge med; men hvad gør jeg med ungerne - de skal vel også have et EU sygesikringskort. Hvad skal der til af dokumentation for dem?
Hilsen
J@z