Lang ventetid på forlængelse af opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

gulabese
Geografisk sted: Danmark/Tyrkiet

Re: Lang ventetid på forlængelse af opholdstilladelse

Indlæg af gulabese » 18.10.2011 20:11:39

Man får ikke længere et kvitteringsbrev tilsendt ved forlængelse, det var i hvert fald den besked jeg fik for flere måneder siden... vi nærmer os hastigt en ventetid på 7 måneder nu..Håber bare forlængelsen kommer inden den 1/12, da vi skal flytte der...havde jo regnet med at alt var i orden inden vi skulle flytte.. går ud fra at US så skal se en kopi af den nye lejekontrakt og så kommer det vel bare til at tage endnu længere tid :shock:

Hver gang jeg ringer så siger de bare at de har travlt og at sagen er under behandling, og at min mand jo opholder sig lovligt her....og han kan jo bare få en tilbagerejsetilladelse hvis han skal ud at rejse.. Ja, det har de da ret i, men i sommers da vi var på sommerferie, så var det lige før at min mand ikke var kommet med hjem fra Istanbul, da de aldrig før havde set en tilbagerejsetilladelse..De blev bare ved med at sige at det ikke var et rigtigt visum og det var lavet helt forkert :? ..Han fik dog lov til sidst at komme ud af landet..men det er ikke noget som vi har lyst til at skulle igennem igen..så ja, vi vil da meget gerne snart have den forlængelse...

ABJ

Indlæg af ABJ » 19.10.2011 10:52:52

Hejsa.
Vi indgav ansøgning om forlængelse 13. marts 2011, og den er endnu ikke i hus. På trods af at vi har søgt tilbagerejsetilladelse hele to gange - først i sommerferien og så her i oktober. Så var det da næsten lige så hurtigt at lave den forlængelse, vores sag er ligetil. Og til trods for at jeg har ringet og rykket to gange (anden gang fik jeg at vide, at der endnu ikke var nogen egentlig behandling af sagen i gang) - og klaget over, at de skriver 3 måneder på hjemmesiden og at servicen ikke er blevet bedre til trods for, at vi nu betaler gebyr for US's ydelser...
På politistationen her i Aarhus sagde de, at de erfarer at det tager ca. 10 måneder for forlængelser!!!

Jeg kan lige tilføje, at min mand blev tilbageholdt i immigrationen i Holland på vej til Indonesien, fordi der var noget håndskrevet i den der tilbagerejsetilladelse. Han var lige ved ikke at nå sit fly videre. Mor her var helt oppe at ringe. Pinligt at US ikke laver dokumenter/stickers af international standard - eller også er de hollandske myndigheder bare strikse (det er bare lidt mærkeligt, at det var på vej ud af Schengen, at de satte spørgsmålstegn ved hans papirer :? .

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.10.2011 14:48:10

Jeg kan oplyse, at ÆUG er inviteret til dialogmøde med US i starten af november. Og der har vi bedt om, at et punkt på dagsordenen bliver en redegørelse for, hvorfor sagsbehandlingstiderne på dette område er så lange, og om US har en plan for at gøre noget ved det. Jeg er enig i, at det ikke er i orden, og at det må kunne gøres bedre.

gulabese

Indlæg af gulabese » 19.10.2011 15:05:22

ja, det kunne da være rigtigt dejligt, at få en forklaring på hvorfor det skal tage så laaaaaaaaaaaaaaand tid at få en forlængelse... :shock:
Vores sag er også lige til, men det er åbenbart lige meget...det går i hvert fald ikke hurtigere af den grund :? ...
Når jeg ringer derind, så bliver der bare sagt at der er 5 måneders behandlingstid, men det passer jo ikke!..når de så ser at vi snart har ventet 7 måneder, så hedder svaret 5 måneder og måske lidt mere???? men må jo stole på det er rigtigt når de siger at vores sag er under behandling...
Tænk at det tager længere tid at få en forlængelse end selve opholdstilladelsen første gang, :shock: i hvert fald for vores vedkommende....suk suk

finhan

Indlæg af finhan » 25.10.2011 10:37:24

Hejsa

Diskussionen om, at vente længe og hele presse på ved US er snart en vane sag for os. Vi har i september måned 2010 indgivet en ansøgning om permanent opholdstilladelse og en tidsbegrænset opholdstilladelse, da denne skulle fornyes. Vi fik afslag på den permanente 9 måneder efter (efter mange opringninger) hvor begrundelsen var, at min kone manglede aktivt medborgerskab og fik, at vide at det kunne være en ide for hende, at komme med i vores søn's børnehave bestyrelse. Min kone har arbejdet i 5 år op fuldtid og har gennemført dansk 2 modul. Endvidere er hun færdig med SOSU hjælper om en måned med gode karakterer, at det skulle hjælpe noget med at være aktiv i en børnehave bestyrelse hvor der er møde hver 3 måned på 2 timer???

Vi venter nu på den tidsbegrænsede opholdstilladelse, som vi også har ringet mange gange efter og det er nu 13 måneder siden. Vi skal ud og rejse til december og vil nu lave en midlertidig udrejse ansøgning. Gad vide om det koster noget???

Vi ringer næsten hver 14. dag til US men får bare samme svar. Vi tager det afslappet og det nytter jo ikke noget, at blive vred det er bare spild af tid.

Vores situation har har ikke økonomisk/arbejdsmæssigt eller boligmæssigt forandret sig bortset fra, at nu er min kones søn som jeg har adopteret fået et dansk pas, som vi er lykkelige over.

Da jeg ringede til US sidste gang fik jeg, at vide at de ville give svar til alle ansøgninger, som er indgivet sidste år i slutningen af oktober men da jeg ringede i dag fik jeg, at vide at de ville blive behandlet inden årsskiftet men havd kan man sige (OK) og farvel.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.10.2011 15:27:49

Som sagt skal ÆUG til et dialogmøde med US i starten af november, og derefter skal jeg nok melde tilbage, hvilken forklaring US har givet på de lange sagsbehandlingstider, og hvad udsigterne er til, at det bliver bedre fremover. Jeg er helt sikker på, at US godt selv er klar over, at det her ikke duer.

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 25.10.2011 20:07:31

Det er nok fordi, der vælter med ansøgninger fra os, som skulle have været færdig i 2010, men nu skal søge forlængelse. Det tænkte de nok ikke på, da de fyrede folk.

gulabese

Indlæg af gulabese » 05.11.2011 09:47:44

Ringede til US i går, da jeg lige skulle høre om der var noget nyt om de lange sagsbehandlingstider..Fik oplyst at de nu var nået til de ansøgninger, som er fra marts måned...så forhåbenlig hører vi snart noget... :shock:

Hoppe

Indlæg af Hoppe » 07.11.2011 08:47:16

Hej ven
Du er ikke ene om den lange ventetid,nogle har ventet
en del længere og venter stadig.
Op med humøret, :D
Mvh.Hoppe

gulabese

Indlæg af gulabese » 07.11.2011 17:13:55

Hej Hoppe

Ja, du har ret...det er bare irriterende alligevel :lol:

oz2mia

Indlæg af oz2mia » 20.11.2011 10:08:55

Snakkede med US i fredags fordi jeg lige har indgivet ansøgning om forlængelse.
Status var lige nu 1 måned til at åbne posten og registrer at de har modtaget ansøgningen.
Herefter 5-6 måneder behandlingstid.

Udmeldingen om at alle ansøgninger indgivet efter 1 oktober skulle behandles indenfor 3 måneder er opgivet, men at man ikke ville melde dette ud på hjemmeside af politiske årsager.

Jeg søgte samtidig om en tilbagerejse tilladelse, her skal jeg vente 1 måned med, at de registrere ansøgning, jeg spurgte ikke om sagsbehandlings tiden herefter, men det plejer at være hurtigt.

Dette var hvad den pågældende medarbejder fortalte mig, om det er rigtigt ved jeg ikke.

Fundiver hvad blev resultatet af jeres dialogmøde i begyndelsen af November ?

spyx

Indlæg af spyx » 23.11.2011 11:14:38

Jeg skal til at søge om forlængelse næste måned, og det ser jo ud til at det kommer til at tage sin tid :(

Vi regner med at vi skal ud og rejse til marts 2012 så vi skal jo nok søge om hjemrejse tilladelse/tilbagerejse tilladelse

Jeg kigget lidt på nettet men syntes ikke jeg kunne finde noget, er der nogle der kan poste et link så jeg kan læse lidt om det?

OK, det hjalp at stave det rigtigt :S
https://www.borger.dk/Emner/udlaendinge ... delse.aspx?

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 04.12.2011 23:03:17

Fik oplyst at de nu var nået til de ansøgninger, som er fra marts måned...
...var skrevet for knap en måned siden. Er der nogen, der ved, hvordan det står nu?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.12.2011 08:14:36

Forhåbentlig lidt bedre. US gnaver sig ifølge eget udsagn stille og roligt ind på puklen af ansøgninger om forlængelser og forventer, at den er afviklet inden næste sommer.

Besvar