Ønsker min mand hos mig

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

avsarkizi

Re: Ønsker min mand hos mig

Indlæg af avsarkizi » 21.11.2010 22:46:46

MIn mand har os en busterminal i Tyrkiet, og plus han har sin egen bus der står på hans navn.. Burde det ikke gøre det lettere for ham ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.11.2010 22:53:08

Jeg er altså ikke ekspert i den særlige aftale med Tyrkiet og kan kun læse det samme, som du kan læse dig til.

Hvis din mand er selvstændig og ønsker at drive forretning i Danmark, så findes der naturligvis også muligheder for det. Men det er som oftest et spørgsmål om typen af arbejde, hans uddannelsesniveau og løn eller profit i selskabet. Det kan du som nævnt læse mere om på nyidanmark.dk

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.11.2010 15:07:17

Under visse betingelser kan din mand komme visumfrit til DK og blive 3 mdr. for at arbejde. Det kræver dog at han har en arbejdsgiver i Tyrkiet, og at arbejdet har med teknisk installation at gøre. Se her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... reglen.htm

Han kan altså ikke bruge denne regel, hvis det er din far, der giver ham arbejde.

Det er ikke let at få arbejdstilladelse for tiden: ” Opholds- og arbejdstilladelse gives normalt kun, hvis beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler for det. Når Udlændingeservice behandler ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelse, lægges der normalt vægt på følgende kriterier:
• Om der er tilgængelig dansk eller herboende udenlandsk arbejdskraft eller arbejdskraft inden for EU, som på kvalificeret vis vil kunne varetage det pågældende arbejde (gælder kun visse ansøgertyper).
• Om det pågældende arbejde er af en sådan særlig karakter, at opholds- og arbejdstilladelse kan anbefales. Fx gives der normalt ikke tilladelse til udlændinge, som skal udføre sædvanligt faglært arbejde, som fx tømrere og murere, eller ufaglært arbejde, fx pizza-bagere, bude, rengøringsarbejde mv.”

Der skal være en særlig grund til at netop din mand skal have det ledige job, f.eks. at han har nogle særlige færdigheder der er af stor betydning i forhold til jobbet. At han er din mand vil næppe have nogen som helst positiv betydning for en ansøgning om arbejdstilladelse.

HVIS det lykkes din mand at få opholds- og arbejdstilladelse, så vil han imidlertid være godt hjulpet hvis han får job. Hvis han kan fastholde samme job kan han nemlig i kraft af associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet opnå varig opholdstilladelse i løbet af 4 år – uden at der kan stilles krav om andet end at han har haft og fortsat har beskæftigelse. Og denne opholdstilladelse vil være uafhængig af dig.

Du kan læse noget om denne ordning her: http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/D ... dommen.pdf

Der er så endelig muligheden for at slå sig ned som selvstændig, men den er heller ikke så ligetil. Du kan læse om betingelserne her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... rhverv.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar