Tilbage flytning og Familiesammenføring.
Re: Tilbage flytning og Familiesammenføring.
Hej.
Min søn har et dansk pas og CRP nummer, men kun boet i Danmark i 7 måneder, da han var 2 år gammel.
Min søn har et dansk pas og CRP nummer, men kun boet i Danmark i 7 måneder, da han var 2 år gammel.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ Hesthaven: du har sikkert bare været 'heldig' enten at blive en del af de 50% som 'udtages til stikprøvekontrol' og får et standardbrev, hvori de allerfleste bliver anmodet om at sende diverse dokumentation, som de allerede HAR indsendt, ELLER du har en sagsbehandler, hvis initialer er S.H. - denne spøger i adskillige indlæg her på forum.
Det forekommer ganske vist ret så tåbeligt, at lige netop du skulle være under mistanke for i virkeligheden at have boet i DK, men det er mistanke om at folk kun har haft proforma ophold i andre EU-lande, der gør at halvdelen skal kontrolleres ekstra.
Så du giver dem, hvad du kan - har du fx ikke nogle vaccinationspapirer på alle jeres dyr? Og toldpapirer fra flytningen til Spanien? Og hvis du allerede har indsendt alt, hvad du kan, kontoudtog mv., skødet på huset mv. så oplyser du dem bare venligt, men bestemt om det.
Mht. din søn behøver du ikke være urolig. Når din søn ER dansk statsborger, og pt højst er 18, så skal han jo bare bo i DK fra nu af og et stykke tid fremover, dvs. have folkeregisteradresse (hvis han har haft det tidligere, er det nok ikke engang nødvendigt), i en periode før han fylder 22. (§ 8. Den, der er født i udlandet og aldrig har boet her i riget og ej heller har opholdt sig her under forhold, der tyder på samhørighed med Danmark, taber sin danske indfødsret ved det fyldte 22. år, medmindre den pågældende derved bliver statsløs. Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration, eller den, han bemyndiger dertil, kan dog efter ansøgning indgivet inden dette tidspunkt tillade, at indfødsretten bevares.)
Det forekommer ganske vist ret så tåbeligt, at lige netop du skulle være under mistanke for i virkeligheden at have boet i DK, men det er mistanke om at folk kun har haft proforma ophold i andre EU-lande, der gør at halvdelen skal kontrolleres ekstra.
Så du giver dem, hvad du kan - har du fx ikke nogle vaccinationspapirer på alle jeres dyr? Og toldpapirer fra flytningen til Spanien? Og hvis du allerede har indsendt alt, hvad du kan, kontoudtog mv., skødet på huset mv. så oplyser du dem bare venligt, men bestemt om det.
Mht. din søn behøver du ikke være urolig. Når din søn ER dansk statsborger, og pt højst er 18, så skal han jo bare bo i DK fra nu af og et stykke tid fremover, dvs. have folkeregisteradresse (hvis han har haft det tidligere, er det nok ikke engang nødvendigt), i en periode før han fylder 22. (§ 8. Den, der er født i udlandet og aldrig har boet her i riget og ej heller har opholdt sig her under forhold, der tyder på samhørighed med Danmark, taber sin danske indfødsret ved det fyldte 22. år, medmindre den pågældende derved bliver statsløs. Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration, eller den, han bemyndiger dertil, kan dog efter ansøgning indgivet inden dette tidspunkt tillade, at indfødsretten bevares.)
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Nordstjernen
- Geografisk sted: Sverige
Okay, det kunne godt tyde på, at de ikke er helt ligeså barske som i de andre lande, jeg omtalte mht. beviser for økonomisk uafhængighed. Altså selvfølgelig kan de bede om det, men måske er det ikke så meget procedure, i og med der ikke er ligeså meget offentlig støtte, som folk i teorien kan få snablen i.Hesthaven skrev:Hej.
Ja, min mand kom ind i Spanien ved Familiesammenføring, vi skulle være gift, og en af os skulle være en EU-borger. Jeg er ikke sikker om bevis for finansiel støtte, da vi flyttede fra Afrika til Spanien havde vi solgt vores hus og havde en hel del penge med os, og derefter brugte vi penge på at købe vores ejendom i Spanien.
Faktisk går tingene ikke så godt her i Danmark..Myndighederne her har et problem med at tro på, at jeg boede i Spanien i 2 år. Selvom jeg ejer et hus dér, bankkonto og spansk personnummer, telefonregninger mv. De ønsker nu at se alle mine indkøbs kvitteringer over tiden i Spanien..
![]()
Jeg har nu inviteret dem til at se ind i min Facebook, der kunne de da gå tilbage og læse min profil og se jeg var der!
Jeg har også sendt mine kreditkort oplysninger og forklarede dem, at i Spanien, skal man vise pas / legitimation, hver gang man køber ting på kreditkort.
Vi har stadig ikke hørt noget fra dem, og jeg ved ikke, hvad mere vi kan gøre.
Jeg føler mit hjemland afviser mig efter at har været en god Ambasador og aldrig været en byrde nogen måde. Alt, hvad jeg ønskede var at komme 'hjem', arbejde og bidrage så godt jeg kan.
Jeg er ked af at høre, at det går sådan for jer.. Det er sørme noget skidt at blive betragtet som skyldig, indtil det modsatte er bevist, især når det handler om ens eget land!
Håber, det går fremad fra nu af!
Hej .
Ja !!! S. H. er initialerne for sagsbehandlern .
.. Suk ..
. har nogen klaget over denne person?
Ja, Jeg har sendt bolig skøde og flytte firma / møbler dokumentation mm.
Vi har ikke hørt noget siden da. Det var omkring 6 uger siden, at jeg sendte det.
Vores ansøgning blev afvist, men vi kæmper stadig nu ved at sende alt, hvad vi kan finde.
Jeg har læst om folk, der tilbringer så lidt som 10 uger i Sverige og kommer ind i Danmark baseret på kun det... for mig, føles det som racisme i højeste grad...ha! og jeg troede, Sydafrika var slemt! ..... Det sårer mig dybt...
Min søn bor sammen med sin far i Sydafrika, og blev født der, men døbt her i Danmark.
Ja !!! S. H. er initialerne for sagsbehandlern .
Ja, Jeg har sendt bolig skøde og flytte firma / møbler dokumentation mm.
Vi har ikke hørt noget siden da. Det var omkring 6 uger siden, at jeg sendte det.
Vores ansøgning blev afvist, men vi kæmper stadig nu ved at sende alt, hvad vi kan finde.
Jeg har læst om folk, der tilbringer så lidt som 10 uger i Sverige og kommer ind i Danmark baseret på kun det... for mig, føles det som racisme i højeste grad...ha! og jeg troede, Sydafrika var slemt! ..... Det sårer mig dybt...
Min søn bor sammen med sin far i Sydafrika, og blev født der, men døbt her i Danmark.
-
mh1
- Kontakt:
Du kan læse her - der er i hvert fald 2, sikkert 3 klagesager i gang: viewtopic.php?f=7&t=6476&p=41482&hilit= ... ler#p41482
Du har vel ikke fået AFVIST din ansøgning allerede? At der bliver bedt om yderligere dokumentation er jo IKKE et afslag, det er som tidligere skrevet halvdelen af ALLE ansøgere, som bliver bedt om yderligere dokumentation, uanset hvilket land, de har opholdt sig i.
Du har vel ikke fået AFVIST din ansøgning allerede? At der bliver bedt om yderligere dokumentation er jo IKKE et afslag, det er som tidligere skrevet halvdelen af ALLE ansøgere, som bliver bedt om yderligere dokumentation, uanset hvilket land, de har opholdt sig i.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Ja der er altså ingen grund til at gå i baglås over, at man bliver om at fremsende dokumentation. Men mh skriver er det ren rutine, og har i øvrigt ikke noget at gøre med, hvilken sagsbehandler man har.
Jeg kan bekræfte, at ÆUG er involveret i 2 og snart 3 klagesager, hvor den nævnte S.H. har været sagsbehandler. Jeg ved dog, at der faktisk er flere sagsbehandlere med disse initialer, så det behøver ikke nødvendigvis at være den samme, som Hesthaven har fået.
Endelig giver selv denne S.H. jo altså også af og til tilladelser, og desuden har man mulighed for at klage over et afslag og dermed få sagen behandlet igen af en anden sagsbehandler, så selv et afslag er altså ikke nogen katastrofe.
Den første klagesag på dette område, som ÆUG har været involveret i, er netop afsluttet til fordel for parret. Så det er altså også muligt at få opstødt et afslag, og det var endda en sag, som var noget rodet og usædvanlig. Så alt i alt tag det nu roligt og lad være med at tage alle mulige sorger på forskud
At danskeres udenlandske ægtefæller ikke er velkomne i Danmark er dog ingen hemmelighed. Men det må man ærlig talt have gjort op med sig selv, om man kan leve med, før man beslutter sig for at flytte hertil. For det er jo (desværre) langt fra nogen nyhed, og burde derfor ikke kunne komme bag på nogen.
Jeg kan bekræfte, at ÆUG er involveret i 2 og snart 3 klagesager, hvor den nævnte S.H. har været sagsbehandler. Jeg ved dog, at der faktisk er flere sagsbehandlere med disse initialer, så det behøver ikke nødvendigvis at være den samme, som Hesthaven har fået.
Endelig giver selv denne S.H. jo altså også af og til tilladelser, og desuden har man mulighed for at klage over et afslag og dermed få sagen behandlet igen af en anden sagsbehandler, så selv et afslag er altså ikke nogen katastrofe.
Den første klagesag på dette område, som ÆUG har været involveret i, er netop afsluttet til fordel for parret. Så det er altså også muligt at få opstødt et afslag, og det var endda en sag, som var noget rodet og usædvanlig. Så alt i alt tag det nu roligt og lad være med at tage alle mulige sorger på forskud
At danskeres udenlandske ægtefæller ikke er velkomne i Danmark er dog ingen hemmelighed. Men det må man ærlig talt have gjort op med sig selv, om man kan leve med, før man beslutter sig for at flytte hertil. For det er jo (desværre) langt fra nogen nyhed, og burde derfor ikke kunne komme bag på nogen.
Ja, vores ansøgning var afvist, og vi klager nu. Tror i at de nu vil bede om yderligere dokumentation vedrørende klagen eller bare sende os et brev med deres endelige svar?
Måske skulle de give lidt mere hensyn til dem, som kan bevise deres slægt går tilbage til før 1800 i Danmark? (bare en tanke)
Tak for jeres opmuntrende ord, jeg vil ikke give op endnu...
Måske skulle de give lidt mere hensyn til dem, som kan bevise deres slægt går tilbage til før 1800 i Danmark? (bare en tanke)
Tak for jeres opmuntrende ord, jeg vil ikke give op endnu...
-
Nordstjernen
- Geografisk sted: Sverige
Jeg kan måske godt følge, hvad du mener, men ville det ikke netop øge racisme og forskelsbehandling helt ekstremt? Altså hvis det er så forholdsvist svært at blive dansk statsborger, som det er idag, bør det vel ikke følges op med, at man samtidig har færre rettigheder end en etnisk "dansker"?Hesthaven skrev:Måske skulle de give lidt mere hensyn til dem, som kan bevise deres slægt går tilbage til før 1800 i Danmark? (bare en tanke)![]()
-
mh1
- Kontakt:
@Hesthaven - har du fået AFSLAG og med hvilken begrundelse?
Du skrev, at du var blevet anmodet om at sende mere dokumentation, og det bliver man ikke bedt om, før sagen er afgjort.
Det lyder for mig, som om du bør bede ÆUG om at se på din korrespondance med US. Samtidig må du forklare jeres omstændigheder helt præcist, bl.a. hvornår flyttede DU til DK, hvornår kom din mand op til dig.
Du skrev, at du var blevet anmodet om at sende mere dokumentation, og det bliver man ikke bedt om, før sagen er afgjort.
Det lyder for mig, som om du bør bede ÆUG om at se på din korrespondance med US. Samtidig må du forklare jeres omstændigheder helt præcist, bl.a. hvornår flyttede DU til DK, hvornår kom din mand op til dig.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Fra hvad jeg har set og hørt fra 'danske' udlændinge lyder det faktisk som om Danmark allerede er blevet meget racistisk.
Måske netop fordi de ikke lavet sådan en lov for længe siden. Både Enland og Slovakiet har Slægts visaer.
Jeg er klar over 'loven' er rettet mod en bestemt etnicitet, og det er fair nok, alle lande har jo love, selv om vi er enige med dem eller ej.
Jeg føler bare deres tankeproces er nærsynet og går ud over de forkerte mennesker.
Jeg føler at danskernes rettigheder bliver færre og færre, og restriktioner på, hvad man må og hvad man ikke må bliver større og større ... Jeg håber bare, at de ved, hvad de laver...
For mig ligner det kommunisme. Men måske har jeg bare boet i Afrika for længe.
Jeg er klar over 'loven' er rettet mod en bestemt etnicitet, og det er fair nok, alle lande har jo love, selv om vi er enige med dem eller ej.
Jeg føler bare deres tankeproces er nærsynet og går ud over de forkerte mennesker.
Jeg føler at danskernes rettigheder bliver færre og færre, og restriktioner på, hvad man må og hvad man ikke må bliver større og større ... Jeg håber bare, at de ved, hvad de laver...
For mig ligner det kommunisme. Men måske har jeg bare boet i Afrika for længe.
@ MH, begrundelse for vores afslag var, at de ikke kunne se betydelige beviser for, at jeg boede i Spanien i 2 år. selvom jeg ejer et hus der (som jeg ikke skylder noget på). Havde mit spanske personnummer, telefonregninger, bankkonto osv. .. de ønsker at se indkøbs kvitteringer?! Men jeg havde ikke gemt sådan noget, fordi vores oprindelige plan ikke var at komme til Danmark.
Min mand kom til Danmark 1 uge efter mig med vores dyr, som vi bragte med os fra Sydafrika.
Min mand kom til Danmark 1 uge efter mig med vores dyr, som vi bragte med os fra Sydafrika.
-
fundiver199
Du skal scanne brevet fra US og vedhæfte det til en mail, som du sender til:
raadgivning@aegteskabudengraenser.dk
Ud fra det beskrevne lyder afgørelsen som det rene gak i låget, og årsagen er nok bare, at I har den i forum efterhånden herostratisk berømte S.H. som sagsbehandler. Det har ikke noget med "racisme" at gøre men med ganske almindelig inkompetence og/eller overdreven nidkærhed.
ÆUG´s rådgivning kan hjælpe jer med at formulere klagebrevet.
raadgivning@aegteskabudengraenser.dk
Ud fra det beskrevne lyder afgørelsen som det rene gak i låget, og årsagen er nok bare, at I har den i forum efterhånden herostratisk berømte S.H. som sagsbehandler. Det har ikke noget med "racisme" at gøre men med ganske almindelig inkompetence og/eller overdreven nidkærhed.
ÆUG´s rådgivning kan hjælpe jer med at formulere klagebrevet.
-
mh1
- Kontakt:
FULDKOMMEN enig med fundiver, det afslag er helt ude i hampen
OMGÅENDE klage
Du må jo have været registreret i Spanien med deres form for folkeregistrering, og det danske folkeregister har du været frameldt i årevis. Hvor forestille man sig du skulle have været i de 2 år - på Månen???
Du må jo have været registreret i Spanien med deres form for folkeregistrering, og det danske folkeregister har du været frameldt i årevis. Hvor forestille man sig du skulle have været i de 2 år - på Månen???
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
mh1
- Kontakt:
@fundiver - afhængigt af brevets indhold, så vil det måske være bedre at bede om en GENOPTAGELSE, hvis det er en helt åbenlys uholdbar afgørelse. Klagesager tager jo evigheder, mens en genoptagelse i bedste fald kun tager uger.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Der er noget, som jeg ikke helt kan få til at stemme her. For at gøre brug af EU-retten, skal din ægtefælle have sluttet sig til dig i Spanien, mens du boede der, og I skal dernæst flytte videre til Danmark sammen. Hvis din ægtefælle ikke har haft ophold i Spanien sammen med dig umiddelbart før, I flytter videre til Danmark, så kan I ikke gøre brug af EU-retten. Og det lyder jo som om, din ægtefælle har været i Sydafrika og ikke i Spanien.Hesthaven skrev: Min mand kom til Danmark 1 uge efter mig med vores dyr, som vi bragte med os fra Sydafrika.