Det er ikke afgørende, hvornår han fik opholdstilladelse, det afgørende er hvad jeres plan var, da i blev gift. Hvis det var at søge fs, og i søgte hurtigt efter at i blev gift, så har han haft domicil i DK.
Noget tyder på, at man i Tunesien er blevet klar over de danske regler mht. formueordningen, dvs. vores almindelige formueordning = fællesformue, da du skriver at det ikke blot i selve vielsesattesten, men også i et separat papir er fastslået at i har særeje.
Det må du ikke forveksle med reglen om, at formueordningen normalt bestemmes efter mandens domicil. I har simpelt hen en separat aftale om særeje, som i fsv. lige så godt kunne have lavet i DK, efter at din mand kom dertil. En sådan aftale vil også gælde i DK, og det vil i øjeblikket kun være til din fordel.
Det kan være fuldstændig ligegyldigt, hvis du ikke har en 'positiv bodel', dvs. hvis dine samlede værdier ikke er større end din gæld, så er der nemlig ikke noget at dele. Det kan selvfølgelig ændres i løbet af de to år, der højst sandsynligt vil gå, inden du kan få skilsmisse. Derfor er det vigtigt, at du fastholder at i har særeje (du kunne jo gå hen og vinde 10 mio i lotto).
Hvis du vil sikre dig nu at du ikke om to år kommer til at dele en til den tid opstået formue (jura er nemlig ikke sort-hvid, det kan meget vel tænkes at en dommer kommer frem til at særejeaftalen ikke gælder og i har dansk formueordning), så kan du bede om at få bosondring, det kan du nemlig få nogenlunde smertefrit, selv om du ikke kan få din mand 'ud af busken'. Det er nemlig sådan, at nok skal begæring normalt ske til modpartens (din mands), retskreds, men "Hvis den anden ægtefælle ikke har kendt bopæl eller opholdssted her i landet, skal begæringen ske til skifteretten på det sted, hvor den, der søger bosondring, bor eller opholder sig." Altså til DIN nærmeste domstol.
Du kan henvende dig til din nærmeste retshjælp (som jeg har givet dig link til at finde), og forhøre dig nærmere om, hvordan du få iværksat en bosondring, og om der er mulighed for at få fri proces (dvs. gratis advokat) til det.
Hvordan forholder jeg mig?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Hvordan forholder jeg mig?
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG