MEN det er jo i mange lande sådan, at man IKKE kan blive viet gyldigt i kirke, man skal først vies på rådhuset (fx Holland og Frankrig), og først derefter kan man holde en ceremoni i kirken - så i kan jo evt. selv bestemme, at jeres borgerlige vielse ikke er et bryllup men bare en kontrakt, og det rigtige bryllup kommer så til næste år som planlagt. Jeg vil tro, man kan få enhver præst med på det.
Så begynder turen vist op af bakken
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Så begynder turen vist op af bakken
Nu har jeg kun lige skimmet, men kan ikke lade være med at fortælle dig, at du og Sara IKKE kan blive registrerede partnere, det kan man kun, hvis man er to af samme køn.
MEN det er jo i mange lande sådan, at man IKKE kan blive viet gyldigt i kirke, man skal først vies på rådhuset (fx Holland og Frankrig), og først derefter kan man holde en ceremoni i kirken - så i kan jo evt. selv bestemme, at jeres borgerlige vielse ikke er et bryllup men bare en kontrakt, og det rigtige bryllup kommer så til næste år som planlagt. Jeg vil tro, man kan få enhver præst med på det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Michael_sara
Hej igen.
Jeg kan godt se, som i skriver at det så nok er gjort som god service fra us side af, når de har taget udlændigeloven med ind i vores ansøgninng, jeg forstår så ikke hvorfor når der også iden står at hvis jeg har samvær med mine børn i danmark, hvorfor man så kan sige der intet vil være til hindre for for i at flytte derned.
Nå men vi må jo skynde os nu her, vi skulle til danmark den 17, men heldigvis udløber min kontrakt først den 30.6 så det giver os en månedes tid til at få oversat mine dokomenter og så må vi flyve et smut til ethiopien og blive gift, da vi vel ikke kan gifte os i DK i forbindelse med vi tager hjem den 17 ?. at blive gift her i portugal det tager lidt lang tid og få på plads, vi skal til bryllup i dag med en fransk kollega og det har taget dem ca 2 mdr og få på plads med de instanser de skulle igennem her, og ægtefællen er endda Portugisisk.
Jeg har dog stadig nogle spørgsmål til vores sag og også generalt, mere for oplysningens skyld.
Hvis man kan dispensere for 18-24 mdr samliv, hvad eller hvilket faktorer ville der så være gældende?
hvordan dokumenter man ens forhold, der står jo i afgørelsen at dokomentationen vi har vedlagt ikke er dokomentation i sig selv.
mvh
michael
Jeg kan godt se, som i skriver at det så nok er gjort som god service fra us side af, når de har taget udlændigeloven med ind i vores ansøgninng, jeg forstår så ikke hvorfor når der også iden står at hvis jeg har samvær med mine børn i danmark, hvorfor man så kan sige der intet vil være til hindre for for i at flytte derned.
Nå men vi må jo skynde os nu her, vi skulle til danmark den 17, men heldigvis udløber min kontrakt først den 30.6 så det giver os en månedes tid til at få oversat mine dokomenter og så må vi flyve et smut til ethiopien og blive gift, da vi vel ikke kan gifte os i DK i forbindelse med vi tager hjem den 17 ?. at blive gift her i portugal det tager lidt lang tid og få på plads, vi skal til bryllup i dag med en fransk kollega og det har taget dem ca 2 mdr og få på plads med de instanser de skulle igennem her, og ægtefællen er endda Portugisisk.
Jeg har dog stadig nogle spørgsmål til vores sag og også generalt, mere for oplysningens skyld.
Hvis man kan dispensere for 18-24 mdr samliv, hvad eller hvilket faktorer ville der så være gældende?
hvordan dokumenter man ens forhold, der står jo i afgørelsen at dokomentationen vi har vedlagt ikke er dokomentation i sig selv.
mvh
michael
-
Namlakhorn
Kære Michael,Michael_sara skrev: vi vel ikke kan gifte os i DK i forbindelse med vi tager hjem den 17 ?
Der er intet til hinder for at Sara og dig gifter jer i Danmark f.eks. d. 17. juni på f.eks. rådhuset i København. Dog skal I være opmærksom på at det tager tid at få forberedt papirerne. Der skal bruges en civilstandsattest på både dig og Sara, som dokumenterer at I ikke er gift med andre, samt en række andre dokumenter som nævnt nedenunder.
Jeg er ligesom dig dansker som er udstationeret af dansk virksomhed, men valgte at blive gift i Danmark først.
Da jeg skulle giftes med min thailandske ægtefælle, blev det forberedt således:
Jeg kontakter København Kommunes Borgerservice (den sidste bopælskommune før jeg udrejste), og beder dem om at udstede en civilstandsattest på mig. Vær opmærksom på her, at kommunen kun vil udstede en sådan attest, når du har indsendt tilsvarende civilstandsattester fra alle de lande du har opholdt dig i uden for Danmark. Jeg fik dispensation for dette krav, da jeg har været bosat i 5 lande foruden Danmark, og jeg fik overbevist borgerservice at det er et helt urimeligt krav og umulig opgave for mig at skaffe alle disse attester – særligt når jeg jo ikke opholder mig i 4 af landene mere. Som udenlandskdansker er der et brugergebyr på 500kr for udstedelse af civilstandsattesten.
Herefter kontaktede jeg Bryllupskontoret og bookede en tid på KBH rådhus. For at booke tiden, skal Bryllupskontoret se følgende dokumenter:
Min Civilstandsattest
Civilstandsattest på den kommende ægtefælle, både den originale på officiel sproget i ægtefællens hjemland samt oversat til engelsk eller tysk. Dokumenterne skal være certificeret af både udenrigsministeriet i udstedelseslandet (ægtefællens hjemland) og den danske repræsentation. Vær opmærksom på at det kan være ægtefællens hjemland ligesom DK kræver civilstandsattester fra de lande ægtefællen har haft fast opholdssted i.
Kopi af ægtefællens pas.
Underskrevet erklaering ang Sektion 11b (http://www.kk.dk/Borger/Borgerservice/V ... etter.aspx)
** Muligvis ikke nødvendigt – tjek med bryllupskontoret ** Fødselsattest på ægtefællen, både den originale på officiel sproget i ægtefællens hjemland samt oversat til engelsk eller tysk. Dokumenterne skal være certificeret af både udenrigsministeriet i udstedelseslandet (Saras hjemland) og den danske repræsentation.
** Muligvis ikke nødvendigt – tjek med bryllupskontoret ** Husregistrering på ægtefællen, både den originale på officiel sproget i ægtefællens hjemland samt oversat til engelsk eller tysk. Dokumenterne skal være certificeret af både udenrigsministeriet i udstedelseslandet (Saras hjemland) og den danske repræsentation.
I kan vælge om vielsen skal afholdes på dansk, engelsk eller tysk. Ønsker I et fjerde sprog skal I selv medbringe en tolk (på jeres egen regning). Når I er blevet viet og har underskrevet ægteskabsbogen, vil I få Jeres vielsesattest, som både er på dansk, engelsk og tysk. Hvis I vil have ægteskabet anerkendt udenfor Danmark, så skal I have apostille stemplet vielsesattesten. Dette kan gøres på Legaliseringskontoret, og hvis I tager derind den samme dag som vielsen, er legaliseringen gratis – som en slags bryllupsgave .
Hvis I ønsker navneændring på bryllupsdagen, skal du kontakte det sidste bopælssogn inden du udrejste. Vær dog opmærksom på, at Sara kan IKKE få ændret sit navn til dit familienavn, medmindre hun har en opholdstilladelse til Danmark (hun skal have et CPR nummer). Du kan godt få ændret dit navn til hendes familienavn, men kun hvis sognekontoret vurderer at du ikke har opgivet dit faste opholdssted i Danmark. Dette beror bla. på om du har fast ejendom i Danmark. Hvis du intet ejer i Danmark, vil man opfatte dig som udrejst af Danmark for evig tid, og du vil først kunne få ændret dit navn når du tager fast ophold i Danmark igen.
Hvis I ønsker at Sara tager dit efternavn, kan det således kun ske ved at Sara ændrer sit navn i hendes hjemland (NB: selvom hun ændrer sit navn i sit hjemland, vil vielsesattesten først kunne blive ændret når Sara har fået opholdstilladelse til Danmark). Hvis du gerne vil vide mere om processen for at ændre Saras navn til dit efternavn er du velkommen til at kontakte mig – vær forberedt på det er ret omsonst.
Borgerservice i København:
KØBENHAVNS KOMMUNE
Københavns Borgerservice, Indre By
Jarmers Plads 7
1551 København V
Telefon 33663366
Telefax 70807061
E-mail borgerservice@kk.dk
Web http://www.kk.dk/borgerservice
Bryllupskontoret:
+45 33 66 33 66,
eller på mail, bryllup@kff.kk.dk
De bedste hilsner
Namlakhorn
-
mh1
- Kontakt:
@Namlakhorn - det er godt nok en vigtig advarsel til forlovede!
Når først man har et dansk cpr.nr. kan man jo ellers nærmest skifte navn, som man har lyst, både for- og efternavn, så hvor for mon det skal være så indviklet??
Hvis en dansk mand gifter sig i Tyrkiet med en tyrkisk kvinde, så SKAL hun efter nugældende tyrkiske regler tage hans efternavn, og hvis de så flytter til DK umiddelbart efter, må de danske myndigheder vel finde sig i, at hun nu fx hedder Jensen ... uden at have dansk cpr.nr.
Når først man har et dansk cpr.nr. kan man jo ellers nærmest skifte navn, som man har lyst, både for- og efternavn, så hvor for mon det skal være så indviklet??
Hvis en dansk mand gifter sig i Tyrkiet med en tyrkisk kvinde, så SKAL hun efter nugældende tyrkiske regler tage hans efternavn, og hvis de så flytter til DK umiddelbart efter, må de danske myndigheder vel finde sig i, at hun nu fx hedder Jensen ... uden at have dansk cpr.nr.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Namlakhorn
Jo, men det er jo en hel anden situation, for så er parret jo allerede gift ved ankomst til Danmark, og man må jo så formode i den situation du referere til at den tyrkiske kvinde har en navneattest fra Tyrkiet hvor der står at hun hedder Jensen til efternavn.mh skrev: Hvis en dansk mand gifter sig i Tyrkiet med en tyrkisk kvinde, så SKAL hun efter nugældende tyrkiske regler tage hans efternavn, og hvis de så flytter til DK umiddelbart efter, må de danske myndigheder vel finde sig i, at hun nu fx hedder Jensen ... uden at have dansk cpr.nr.
I vores konkrete tilfælde blev vi gift først i Danmark. Den udenlandske ægtefælle får et såkaldt teknisk CPR nummer, som kan slås op i CPR-registret. Her står min ægtefælle opført med det "originale" efternavn fra hjemlandet, dette til trods for at at vi efterfølgende fik efternavnet ændret til mit efternavn. De danske myndigheder anerkender navneattesten, men siger at man ikke kan søge om navneændring i CPR-registret, når personen ikke har opholdstilladelse til Danmark.
I vores situation blev min ægtefælle lidt ked og trist af at ikke kunne få anerkendt det nye efternavn i de danske systemer, når der nu var både navneattest, pas og ID-kort fra Thailand som dokumenterede at mit efternavn var taget.
Det øjeblik hun får tilkendt opholdelse eller udstedt opholdskort, forvandles CPR-nummeret fra et teknisk til et reelt CPR-nummer, og så kan navnet søges ændret på baggrund af navneattest, pas osv. Det var sådan jeg har fået det forklaret af Statsforvaltningen.
Vh
Namlakhorn
Jeg forstår ikke helt dette. Da vi blev borgerligt viet i Odense var min kone her på besøgsvisum. Vi blev spurgt om hun ønskede at tage mit efternavn. Det ønskede vil ikke umiddelbart - men det er da lidt underligt, at de så overhovedet spørger, hvis de så efterfølgende siger "jamen, æv bæv - det kan hun bare ikke få - før hun får opholdstilladelse og bor her i landet"
Senest rettet af Kroshka 30.05.2010 13:28:05, rettet i alt 1 gang.
-
mh1
- Kontakt:
@Namlakhorn og Kroshka:
ja, det er noget der kan være mange følelser i, det med efternavn.
Og lader vi det dansk-tyrkiske par blive viet i DK, så vil de tyrkiske myndigheder også give hende nye id-papirer med hendes danske giftenavn, fx Jensen, og hun vil stå i samme situation som din kone. Det er da noget rod! Og det kan da for søren ikke gøre noget som helst lettere mht at holde styr på folk i de offentlige systemer.
Når det så måske oven i købet er sådan, at det vil lade sig gøre i en kommune i DK, men ikke i en anden, så er det da virkelig noget rod.
ja, det er noget der kan være mange følelser i, det med efternavn.
Og lader vi det dansk-tyrkiske par blive viet i DK, så vil de tyrkiske myndigheder også give hende nye id-papirer med hendes danske giftenavn, fx Jensen, og hun vil stå i samme situation som din kone. Det er da noget rod! Og det kan da for søren ikke gøre noget som helst lettere mht at holde styr på folk i de offentlige systemer.
Når det så måske oven i købet er sådan, at det vil lade sig gøre i en kommune i DK, men ikke i en anden, så er det da virkelig noget rod.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Namlakhorn
I dag (det var vist ikke sådan for nogle år tilbage) er det kirke sognet der tager sig af navneændringer. Det er en anden instans end bryllupskontoret på den lokale kommune. Man kan sagtens forestille sig, at en medarbejder på bryllupskontoret i Odense ikke er klar over de specielle regler der gælder for udlændinge mht. navneændring på bryllupsdagen.Kroshka skrev:Jeg forstår ikke helt dette. Da vi blev borgerligt viet i Odense var min kone her på besøgsvisum. Vi blev spurgt om hun ønskede at tage mit efternavn. Det ønskede vil ikke umiddelbart - men det er da lidt underligt, at de så overhovedet spørger, hvis de så efterfølgende siger "jamen, æv bæv - det kan hun bare ikke få - før hun får opholdstilladelse og bor her i landet"
Vh
Namlakhorn
ja, det kan man endda ret nemt forestille sig....