skilsmisse efter 4 år

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

ZB

Re: skilsmisse efter 4 år

Indlæg af ZB » 11.12.2009 09:38:55

TIL DBS:

For langtidschauffører, søfolk, militærfolk og den slags job gælder der helt specielle regler for familiesammenføring så det må vi lige se bort fra i denne sag.

Jeg kan give dig et eksempel som mange falder i f.eks. i den svenske lovgivning skelner de heller ikke hvilket sted du sover, men antallet af overnatninger i landet. Hvis man f.eks. benytter sig af EU-reglerne og overnatter 4 dage i DK og 3 dage i Sverige er det ikke nok til at sige man bor i Sverige selvom de 4 nætter i DK er tjenesterejser. De går simpelthen og tjekker hvor mange dage du har købt ind i Sverige i den lokale brugs osv. Vi er dog knap så skrappe endnu herhjemme...Det gør de fordi der en masse,der sætter adressen i Sverige og køber billig bil osv. uden reelt at bo der.

Til Fundiver: Jeg mener ovenikøbet US stiller nogen helt specifikke krav til udlandsophold for at det er lovligt at være væk i lange perioder f.eks. en udstationering for den danske stat, danske virksomheder eller militær. Det kan ikke bare være studieophold eller rejse.

Sluttelig burde der ikke være noget problem for Leary. Hvis Leary har job i DK i et dansk firma burde det danske firma kunne få lavet en arbejdstilladelse til sin ansatte, som kan fortsætte med at bo her efter sin skilsmisse.

fundiver199

Re: skilsmisse efter 4 år

Indlæg af fundiver199 » 14.12.2009 11:57:27

leary78 skrev:Er der måske store chance at jeg får lov til at blive i Danmark? Hvordan kan jeg så gøre det? Selvom jeg bor i et andet EU land og kan rejse lovligt ind i Danmark men jeg er jo ansat i et dansk firma. Er der måske nogen som kan give mig gode råd?
Det centrale her er sætningen "selvom jeg bor i et andet EU-land". Hvis man bor i et andet EU-land, d.v.s. har en lejlighed eller et hus i dette land, hvor man opholder sig det meste af tiden, så er det ikke lovligt at bevare sin folkeregisteradresse i Danmark.

Og hvis man har opholdstilladelse som familiesammenført, så er betingelserne i denne opholdstilladelse samtidig overtrådt, idet man:

a) Ikke har fælles bopæl med sin ægtefælle

b) Ikke har bopæl i Danmark

Hvis man derimod er f.eks. handelsrejsende med den opgave at betjene kunder i andre lande, og i forbindelse med sit arbejde overnatter på hotel e.l. forskellige steder i nærheden af kunderne, så er der ingen problemer med hverken folkeregisteradresse eller opholdstilladelse.

Jeg har slettet nogle indlæg i denne tråd, hvor leary78 bl.a. blev givet det råd, at hun skulle gifte sig med en anden person for at få en ny opholdstilladelse.

Det er nemlig ikke ÆUG´s politik at opfordre folk til at gifte sig udelukkende for at få en opholdstilladelse i Danmark.

Desuden bedes alle sørge for at holde "kammertonen" i forum. Formålet med forum er at udveksle erfaringer og hjælpe hinanden, ikke at svine hinanden til.

Besvar