Ja naturligvis kan der klages over en sådan afgørelse. Hvad den præcise sagsgang er, det ved jeg i grunden ikke. Men den øverste myndighed er EF-domstolen, så i sidste ende vil det være her, sagen ender, hvis ikke parterne når til enighed inden da.skaanebo skrev:Hvad skal der til, for at man er til fare for det danske samfund? Snakker vi om mistanke om terrorisme? Eller hvor alvorligt skal man være til fare for samfundet? Og vil en sådan afgørelse hos Udlændingeservice ikke kunne ankes?
Så naturligvis vil myndighederne før eller siden blive nødt til at dokumentere overfor en domstol, hvori den påståede fare for samfundet består, de kan ikke bare slynge en sådan påstand ud i det blå.
Der er et vist rum for national tolkning af, hvad der skal til for, at man er "til fare for samfundet". Men det er ikke nok, at man f.eks. tidligere er dømt for kriminalitet, eller at myndighederne mener, at indvandring er uønsket.
Der skal en meget mere konkret trussel til, f.eks. mistanke om terrorvirksomhed eller måske, at man kan tænkes at ville anstifte andre til uro.
Det var den sidste begrundelse, Storbritannien anvendte til at nægte Gert Wilders indrejse i landet, og om det ligger inden for rammerne af bestemmelsen eller ej, det kan vist i høj grad diskuteres.
Den danske højesteret har statueret, at nogle østeuropæiske mænd, som udelukkende var indrejst i Danmark for at begå berigelseskriminalitet, godt kunne udvises med den begrundelse, at de var til fare for den offentlige orden.
Retten lagde her vægt på, at der tilsyneladende ikke var noget andet formål med deres ophold i Danmark end netop at begå kriminalitet, og derfor var udvisningen ikke uproportional i forhold til den trods alt begrænsede trussel, de udgjorde.
Om EF-domstolen ville være enig i denne tolkning vides ikke, men umiddelbart synes jeg da personligt, at det lyder meget fornuftigt. Og de udviste forbrydere klagede heller ikke over afgørelsen.
@Jerry
Ja det lyder fuldstændig vanvittigt, at man nægter ham et opholdskort, fordi han er til fare for den offentlige sikkerhed, men samtidig lader man ham rejse frit ind og ud af landet.
Mit råd til dine venner er, at de skal presse på for, at sagen så hurtigt som muligt bliver til en sag for EF-domstolen. Men hvad de præcist kan gøre for at fremskynde det, det må deres advokat være den rette til at fortælle dem.