Ja, du blander tingene sammen - der er forskel på visum og opholdskort/opholdstilladelse.
Visum er en ting. Et visum giver alene ret til at besøge et land, det giver ingen rettigheder i sig selv, og det vil være tidsbegrænset til højst 90 dage. Så snart du er bosat i Sverige og gift, så vil din ægtefælle kunne få et visum gratis og uden unødigt ophold - i praksis i løbet af et par uger. Dette i kraft af, at du er EU-borger i Sverige.
Opholdstilladelse er begrebet, når man søger efter nationale regler. Her skal søges i hjemlandet, og din ægtefælle må ikke komme til Sverige, førend opholdstiladelsen er bevilget - typisk efter tre til seks måneder. En opholdstilladelse vil normalt gælde for 2 år, hvorefter den ved fornyet ansøgning bliver permanent.
Opholdskort udstedes ved brug af EU-reglerne. Din ægtefælle kan her indgive ansøgning i hjemlandet eller ved ankomst til Sverige. Der stilles krav til jeres økonomi, og der er nogle forskelle i rettigheder og pligter mellem at få en national opholdstilladelse og et opholdskort efter EU-reglerne. Forskellene kan du bl.a. læse om i ÆUG's vejledning til brug af "Sverigesløsningen". Et opholdskort vil normalt gælde for 5 år, hvorefter det kan gøres permanent.
Min Ide med Euregler!
-
pakiperker2200
Re: Min Ide med Euregler!
Men kan jeg gøre sådan at når jeg kommer hjem til Dk igen i nov mdr, så flytter jeg til sverige den 1.1.2010 og så søge efter euregler hvor hun får uden unødigt ophold
Re: Min Ide med Euregler!
Ja, visum. Og efterfølgende kan I søge om et opholdskort ved brug af EU-regler. Men I kan så ikke søge efter nationale svenske regler.