EU-regler - en generel gennemgang

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Saka
Geografisk sted: København/Tunesien

Indlæg af Saka » 23.03.2009 21:43:32

Hvis jeres mål er at bo sammen i Danmark, så er det yderst fornuftigt, at du allerede nu har bosat dig i Sverige. Der eksisterer nemlig ikke noget krav om, at din mand skal bo sammen med dig i al den tid, du har boet i Sverige. Han skal blot have sluttet sig til dig, medens du bor i Sverige, så I har haft "et reelt samliv" i Sverige.
Jeg har fundet en lejlighed og skal over og se på den her i løbet af den her uge. så jeg regner nok med at jeg i slutningen af denne måske starten af næste uge flytter ind. Men jeg har mit arbejde i København så kommer til at pendle frem og tilbage. gælder denne regl så stadig selvom jeg ikke arbejder i malmø??

Jeg må indrømme, at personligt tror jeg, at jeg ville foretrække at blive i Sverige de maximalt 3 måneder, som det normalt tager for de svenske myndigheder at udstede et opholdskort, men mindre der var en tvingende grund til at flytte videre til Danmark inden da. Som f.eks. at lejekontrakten hører op, eller man skal starte på et nyt job, som ligger for langt væk fra broen til, at daglig pendling fra Sverige er realistisk.

Med et svensk opholdskort i hus er der i hvert fald ikke nogen tvivl om, at både man selv og ægtefællen var været "reelt etableret" i Sverige, og at man i øvrigt har opfyldt de betingelser, som der er for at være en EU-borger, som har udnyttet sin ret til fri bevægelighed.
Nu tror at vi blir boende i sverige i den periode indtil vi får et ok om at tage til danmark..

men nu er jeg lidt forvirret.

1: Vi har tænkt os først at søge om visum og når han så kommer til sverige søger vi om FS i sverige.. er det dumt eller kan jeg godt gøre det på den måde??

2: Når han så kommer her skal vi bare være i sverige i 3måneder hvorefter vi kan flytte tilbage til Danmark??

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.03.2009 21:51:45

Ja, du kan udmærket bo i Malmö og arbejde i København. Så vil I komme under EU-reglerne om personer med tilstrækkelige midler, også kaldet selvforsørgende.

Hvis I vil gøre brug af EU-reglerne i Sverige, kan din ægtefælle godt komme til Sverige på visum, hvorefter I søger om et opholdskort efter EU-retten.

Der er ingen tidskrav for din ægtefælles ophold i Sverige, førend I må flytte til Danmark, men du som er dansker og ønsker at gøre brug af EU-retten skal som udgangspunkt have boet og opholdt dig mindst 10 uger i Sverige, inden du kan påberåbe dig reglerne som EU-borger i Danmark.

Saka

Indlæg af Saka » 23.03.2009 22:08:59

Ja, du kan udmærket bo i Malmö og arbejde i København. Så vil I komme under EU-reglerne om personer med tilstrækkelige midler, også kaldet selvforsørgende.

Hvis I vil gøre brug af EU-reglerne i Sverige, kan din ægtefælle godt komme til Sverige på visum, hvorefter I søger om et opholdskort efter EU-retten
Ej hvor er jeg bare glad for at høre dette. personligt er jeg ikke glad for at flytte til Sverige, selvom det ikke er så langt væk men jeg gør det fordi det er den eneste mulighed;)
Der er ingen tidskrav for din ægtefælles ophold i Sverige, førend I må flytte til Danmark, men du som er dansker og ønsker at gøre brug af EU-retten skal som udgangspunkt have boet og opholdt dig mindst 10 uger i Sverige, inden du kan påberåbe dig reglerne som EU-borger i Danmark.
Så dvs. at hvis min mand kommer her i starten af september måned så vil vi sagtens kunne flytte tilbage til Danmark med det samme??

Vi har planlagt at giftes til juni måned, hvor jeg så blir i Tunesien til midten af august ca. Men da han er under noget militær halløjsa kan han først forlade Tunesien til september. så jeg tror vi først søger om visum til ham i september.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.03.2009 22:17:34

Ja, når blot du flytter til Sverige hurtigst muligt, så vil du kunne gøre brug af EU-retten for din ægtefælle, når I flytter retur til Danmark. Men husk, at den tid du opholder dig i Tunesien ikke tæller med i de krævede 10 ugers ophold i Sverige, selv om du stadig officielt bor i Sverige. Du skal ikke bare være folkeregistreret i Sverige i mindst 10 uger, du skal også faktisk opholde dig i Sverige i mindst 10 uger. Så flytter du til Sverige 1. april og rejser du til Tunesien 1. juni, så mangler du stadig 2 uger i at nå op på de krævede 10 ugers ophold i Sverige, dvs. du bør opholde dig yderligere 2 uger i Sverige i august/september, inden I rykker tæltpælene til Danmark.
Senest rettet af skaanebo 23.03.2009 22:18:47, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2009 22:17:41

Saka skrev:Jeg har fundet en lejlighed og skal over og se på den her i løbet af den her uge. så jeg regner nok med at jeg i slutningen af denne måske starten af næste uge flytter ind. Men jeg har mit arbejde i København så kommer til at pendle frem og tilbage. gælder denne regl så stadig selvom jeg ikke arbejder i malmø???
Ja. Hvis du arbejder i København og bor i Malmø, så har du status i Sverige som "person med tilstrækkelige midler". Og de er også omfattet af retten til fri bevægelighed på fuldstændig lige fod med arbejdstagere, pensionister eller studerende.
Saka skrev:Nu tror at vi blir boende i sverige i den periode indtil vi får et ok om at tage til danmark..
Det er der ingen grund til at gøre. Der er nemlig ikke nogen, som skal give jer "ok" til at tage til Danmark, hvis du først har boet i Sverige i en periode.

Som statsborger i et EU-/EØS-land har du lov til at bosætte dig hvorsomhelst i EU- eller EØS-området, uden at skulle spørge nogen myndigheder som lov. Og du har også ret til at tage din mand med dig, uden at skulle spørge nogen myndigheder om lov. I har alene pligt til at fortælle myndigheder i det pågældende land, at I er ankommet, ligesom man skal meddele det til folkeregisteret, når man flytter fra den ene kommune til den anden i Danmark.
Saka skrev:1: Vi har tænkt os først at søge om visum og når han så kommer til sverige søger vi om FS i sverige.. er det dumt eller kan jeg godt gøre det på den måde???
Nej det er overhovedet ikke dumt. Men vent med at søge om visum, til du er flyttet til Sverige allerede. Så skal de svenske myndigheder nemlig udstede et gratis visum til din mand "uden unødigt ophold", fordi du er statsborger i et andet EU-/EØS-land end Sverige.
Saka skrev:2: Når han så kommer her skal vi bare være i sverige i 3måneder hvorefter vi kan flytte tilbage til Danmark??
Hvis du allerede har boet i Sverige i mindst 10 uger, når han ankommer, så kan I i princippet flytte til Danmark dagen efter, at hans flyver er landet, og bede om at få udstedt et opholdskort til din mand efter EU-reglerne i Danmark.

Men hvis I vil være sikre på at undgå problemer med Udlændingeservice, så er det nok klogt, at I bor sammen i Sverige i lidt mere end en enkelt dag eller uge.

Men hvor meget der præcist skal til for at undgå problemer med Udlændingeservice, det ved jeg simpelthen ikke, da jeg desværre endnu ikke har set eller hørt om afgørelser i sager, hvor parret er flyttet videre til Danmark meget kort tid efter, at 3. lands borgeren var ankommet til det andet EU-/EØS-land.

Jeg er sikker på, at I har ret til at flytte til Danmark dagen efter, at din mand er ankommet til Sverige, hvis du selv har været "reelt etableret" i Sverige. Men jeg kan af gode grunde ikke vide, præcist hvordan Udlændingeservice vil tolke reglerne, og de (og den danske regering) har jo hidtil læst EU´s Opholdsdirektiv, som fanden læser biblen.

Jeg ved ikke andet end, at Udlændingeservice skriver på deres hjemmeside, at man skal have haft "et reelt samliv" med sin ægtefælle eller partner i det andet EU-/EØS-land. Tidligere krævede Danmark, at ægtefællen eller partneren skulle have nået at få et opholdskort i det andet EU-/EØS-land. Men det krav sagde EF-domstolen i Metocksagen, at Danmark og Irland ikke længere måtte stille.

Kravet om at have haft "et reelt samliv" må derfor siges at være en form for erstatning for kravet om at have haft opholdstilladelse i det andet EU-/EØS-land. Og derfor kan det i hvert fald ikke være mere vidtgående end det krav, som det erstatter.

Man må derfor nødvendigvis opfylde dette krav, hvis ægtefællen har nået at få en opholdstilladelse i det andet EU-/EØS-land. Og man kan også opfylde det, uden at ægtefællen har nået at få en opholdstilladelse i det andet EU-/EØS-land, for ellers ville Danmark jo ignorere kendelsen i Metock-sagen.

Men om man efter Udlændingeservice mening skal have boet sammen i det andet EU-/EØS-land i 24 timer, 24 dage eller noget helt tredie for at have haft "et reelt samliv", det er der nok ingen andre end Udlændingeservice selv, som ved. Og jeg gør det i hvert fald ikke.

Saka

Indlæg af Saka » 23.03.2009 22:28:05

Skaanebo:
Ja, når blot du flytter til Sverige hurtigst muligt, så vil du kunne gøre brug af EU-retten for din ægtefælle, når I flytter retur til Danmark. Men husk, at den tid du opholder dig i Tunesien ikke tæller med i de krævede 10 ugers ophold i Sverige, selv om du stadig officielt bor i Sverige. Du skal ikke bare være folkeregistreret i Sverige i mindst 10 uger, du skal også faktisk opholde dig i Sverige i mindst 10 uger. Så flytter du til Sverige 1. april og rejser du til Tunesien 1. juni, så mangler du stadig 2 uger i at nå op på de krævede 10 ugers ophold i Sverige, dvs. du bør opholde dig yderligere 2 uger i Sverige i august/september, inden I rykker tæltpælene til Danmark.
hvis jeg så kommer hjem d16 august så er der jo lige to uger inden september?? hehe så har jeg jo været der i 10uger inden jeg så søger om visum til min mand.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.03.2009 22:33:10

Ja, det rigtigt forstået. Det eneste usikkerhedsmoment er så, hvad Udlændingeservice forlanger i forhold til, hvor mange dage din ægtefælle reelt skal have opholdt sig i Sverige sammen med dig - og her er vi ude på ukendt grund. I teorien burde en enkelt dag være tilstrækkeligt, men der er som nævnt ingen kendt praksis på området, så hvis jeg var jer, ville jeg nok blive boende i Malmö sammen i hvert fald 2-3 ugers tid.

Saka

Indlæg af Saka » 23.03.2009 22:35:28

fundiver199
Det er der ingen grund til at gøre. Der er nemlig ikke nogen, som skal give jer "ok" til at tage til Danmark, hvis du først har boet i Sverige i en periode.

Som statsborger i et EU-/EØS-land har du lov til at bosætte dig hvorsomhelst i EU- eller EØS-området, uden at skulle spørge nogen myndigheder som lov. Og du har også ret til at tage din mand med dig, uden at skulle spørge nogen myndigheder om lov. I har alene pligt til at fortælle myndigheder i det pågældende land, at I er ankommet, ligesom man skal meddele det til folkeregisteret, når man flytter fra den ene kommune til den anden i Danmark.
Så dvs at når jeg har boet i sverige i 10uger og når min mand kommer til sverige kan vi godt flytte til Danmark. Men jeg har tænkt mig at søge om FS i sverige da jeg er under 24. Kan vi så godt flytte til danmark selvom vi har en sag(FS) i sverige? eller skal jeg opholde mig i sverige indtil vi har fået FS??
Nej det er overhovedet ikke dumt. Men vent med at søge om visum, til du er flyttet til Sverige allerede. Så skal de svenske myndigheder nemlig udstede et gratis visum til din mand "uden unødigt ophold", fordi du er statsborger i et andet EU-/EØS-land end Sverige.
Nu er vi ikke gift endnu blir det først til juli og han må ikke forlade Tunesien ,pga noget militær han betaler for, først til september. Så jeg kan vel først søge om visum når han er ude fra den periode? altså til september??
Men om man efter Udlændingeservice mening skal have boet sammen i det andet EU-/EØS-land i 24 timer, 24 dage eller noget helt tredie for at have haft "et reelt samliv", det er der nok ingen andre end Udlændingeservice selv, som ved. Og jeg gør det i hvert fald ikke.
Ok så det er vel at man bare skal prøve?? er der andre herinde der har prøvet det??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2009 22:36:12

Saka:

Som jeg skrev i min sidste svar til dig, så kræver Udlændingeservice også, at I har haft "et reelt samliv" i Sverige. Hvad der præcist ligger i det, det er der som sagt ingen, der ved, men din mand kan vel nok overleve at få et par uger eller 3 til at gå i Malmø, i det mindste.

Og det ville da være surt at få afslag og blive nødt til at klage eller tage turen via Sverige èn gang til, blot fordi det hele skulle gå så lyn-bom hurtigt som muligt. Så tilmeld i det mindste din mand til det svenske folkeregister og bliv herefter et par uger i Sverige, så han har "boet" hos dig i din lejlighed, før I flytter videre til Danmark.

Saka

Indlæg af Saka » 23.03.2009 22:42:28

Og det ville da være surt at få afslag og blive nødt til at klage eller tage turen via Sverige èn gang til, blot fordi det hele skulle gå så lyn-bom hurtigt som muligt. Så tilmeld i det mindste din mand til det svenske folkeregister og bliv herefter et par uger i Sverige, så han har "boet" hos dig i din lejlighed, før I flytter videre til Danmark.
Yes det har du ret i self, er der ingen prob i det vi kan sagtens blive boende i en måneds tid når han ankommer til sverige.
Men spørgsmålet er her at når han kommer til sverige på et visum skal jeg så søge om FS med det samme eller skal jeg vente?
Og når vi så har søgt om FS kan vi så godt flytte til Danmark mens de behandler vores sag??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2009 22:48:50

Kan se, at vores indlæg krydsede hinanden igen. Det er jo lige før, at vi burde have en chatfunktion i forum også :D

Der er ikke noget, som hedder 24-års regel, hvis man bruger EU-reglerne. Hverken i Sverige, Frankrig eller Danmark. 24-års reglen findes kun i de nationale danske regler. Og hele formålet med at flytte til Sverige i en periode er netop at komme ind under EU-reglerne i stedet.

I kan sagtens søge om et opholdskort i Sverige til din mand, og herefter "fortryde" og flytte videre til Danmark, inden de svenske myndigheder har udstedt et sådant. Man er ikke stavnsbundet, bare fordi man har søgt om et opholdskort.

Din mand skal dog have et gyldigt visum for at rejse ind i Danmark. Men det har han også, hvis I flytter til Danmark forholdsvis hurtigt, idet det visum, han er indrejst i Sverige på, da stadig er gyldigt, og det gælder også til de andre Schengenlande herunder Danmark.

Bliver I i Sverige så længe, at din mands visum er udløbet, så er det til gengæld nok smartest at vente på, at han får sit svenske opholdskort. For dette opholdskort giver ham også ret til at rejse ind i Danmark.

Er hans visum udløbet og har han ikke modtaget sit opholdskort endnu, så må han ikke bevæge sig ind på dansk territorium. Så i den situation må I enten blive i Sverige, til han får sit svenske opholdskort, eller også skal I søge om et visum til Danmark, hvis I bliver trætte af at vente på det.

Bemærk at man efter nationale regler taler om "opholdstilladelse" eller "familiesammenføring". Hvorimod man efter EU-reglerne taler om "opholdskort" eller "registreringsbevis".

Dette er faktisk meget beskrivende, for som statsborger i et EU-/EØS-land eller ægtefælle til en sådan, så behøver man ikke nogen "tilladelse" til at slå sig ned i et andet EU-/EØS-land. Dette er en helt generel ret, som man har, hvis man opfylder nogle få og simple betingelser.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2009 22:53:23

Som en sidste bemærkning behøver I slet ikke at søge om et opholdskort til din mand i Sverige, hvis I er sikre på, at I ønsker at flytte videre til Danmark, inden hans visum udløber.

Men omvendt er der ikke anden ulempe ved at søge om det, end at I spilder noget af jeres egen tid såvel som de svenske myndigheders tid. Så er der den mindste tvivl om, hvornår I vil flytte til Danmark, så søg dog endelig om et opholdskort i Sverige.

Når I så flytter til Danmark og du framelder dig det svenske folkeregister, så vil jeres ansøgning helt automatisk falde bort. Men det vil nok være høfligt at ringe og fortælle de svenske udlændingemyndigheder, at I er flyttet til Danmark, så de ikke uforvarende kommer til at spilde mere af deres tid på at behandle jeres ansøgning.

Saka

Indlæg af Saka » 23.03.2009 22:58:42

Ok jeg kan se jeg vist har rodet rundt i det hele. Men jeg takker virkelig for dine/jeres svar da det virkelig har gjort mig såå glad her en mandag aften;)
Men lige for at få det hele på plads.
Først og fremmest flytter jeg selv til sverige som jeg regner med blir her i løbet af denne eller næste uge.

1Jeg gifter mig med min forloved

2jeg rejser tilbage til sverige hvor jeg så søger om visum

3når han kommer til sverige og han har været registreret i et par uger tager vi så til Danmark.

4vi ringer til sveriges udlændinge myndigheder og siger vi er flyttet til Danmark, og søger om FS i Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2009 23:12:56

Saka skrev:Ok jeg kan se jeg vist har rodet rundt i det hele. Men jeg takker virkelig for dine/jeres svar da det virkelig har gjort mig såå glad her en mandag aften;)
Men lige for at få det hele på plads.
Først og fremmest flytter jeg selv til sverige som jeg regner med blir her i løbet af denne eller næste uge.

1Jeg gifter mig med min forloved

2jeg rejser tilbage til sverige hvor jeg så søger om visum

3når han kommer til sverige og han har været registreret i et par uger tager vi så til Danmark.

4vi ringer til sveriges udlændinge myndigheder og siger vi er flyttet til Danmark, og søger om FS i Danmark.
1) Ja det lyder som en god ide :D

2) Nej din mand søger om et visum, efter I er blevet gift. Og du behøver ikke at være i Sverige, medens han søger. Du kan sagtens blive hos ham i Tunesien, indtil han har fået sit visum, så I kan flyve til Sverige sammen.

3) Ja - et par uger eller mere. Jo længere tid, I bliver i Sverige, jo mindre risiko for problemer med Udlændingeservice. Men omvendt behøver I ikke at blive i Sverige så længe, at der ligefrem begynder at gro mug på jer. I skal bare have haft et "reelt samliv" i Sverige, og hvad det betyder, det kan du lige så godt sidde og gætte på, som jeg kan.

4) Nej I søger ikke om FS i Danmark. I søger om at få udstedt et opholdskort til din mand efter EU´s regler om fri bevægelighed. Men den begrundelse, at du som dansk statsborger har været bosat i Sverige som "person med tilstrækkelige midler", men nu ønsker at vende tilbage til dit fædreland.

Held og lykke med det hele.

Saka

Indlæg af Saka » 23.03.2009 23:21:02

1) Ja det lyder som en god ide

2) Nej din mand søger om et visum, efter I er blevet gift. Og du behøver ikke at være i Sverige, medens han søger. Du kan sagtens blive hos ham i Tunesien, indtil han har fået sit visum, så I kan flyve til Sverige sammen.

3) Ja - et par uger eller mere. Jo længere tid, I bliver i Sverige, jo mindre risiko for problemer med Udlændingeservice. Men omvendt behøver I ikke at blive i Sverige så længe, at der ligefrem begynder at gro mug på jer. I skal bare have haft et "reelt samliv" i Sverige, og hvad det betyder, det kan du lige så godt sidde og gætte på, som jeg kan.

4) Nej I søger ikke om FS i Danmark. I søger om at få udstedt et opholdskort til din mand efter EU´s regler om fri bevægelighed. Men den begrundelse, at du som dansk statsborger har været bosat i Sverige som "person med tilstrækkelige midler", men nu ønsker at vende tilbage til dit fædreland.

Held og lykke med det hele.
1) ;)

2) Ej det lyder dejligt at vi kan være sammen mens vi venter ;)

3) Ok, det må vi tage til den tid mht hvor mange uger vi blir i sverige.

4) Ok jeg tror jeg har forstået dette, men fornemmer at der kommer flere spørgsmål når min forloved og jeg er blevet gift og vi skal til at flytte fra sverige.

Og tak skal du have, både med dine svar og med din lyk-ønskning;)

Besvar