Saka skrev:Jeg har fundet en lejlighed og skal over og se på den her i løbet af den her uge. så jeg regner nok med at jeg i slutningen af denne måske starten af næste uge flytter ind. Men jeg har mit arbejde i København så kommer til at pendle frem og tilbage. gælder denne regl så stadig selvom jeg ikke arbejder i malmø???
Ja. Hvis du arbejder i København og bor i Malmø, så har du status i Sverige som "person med tilstrækkelige midler". Og de er også omfattet af retten til fri bevægelighed på fuldstændig lige fod med arbejdstagere, pensionister eller studerende.
Saka skrev:Nu tror at vi blir boende i sverige i den periode indtil vi får et ok om at tage til danmark..
Det er der ingen grund til at gøre. Der er nemlig ikke nogen, som skal give jer "ok" til at tage til Danmark, hvis du først har boet i Sverige i en periode.
Som statsborger i et EU-/EØS-land har du lov til at bosætte dig hvorsomhelst i EU- eller EØS-området, uden at skulle spørge nogen myndigheder som lov. Og du har også ret til at tage din mand med dig, uden at skulle spørge nogen myndigheder om lov. I har alene pligt til at
fortælle myndigheder i det pågældende land, at I er ankommet, ligesom man skal
meddele det til folkeregisteret, når man flytter fra den ene kommune til den anden i Danmark.
Saka skrev:1: Vi har tænkt os først at søge om visum og når han så kommer til sverige søger vi om FS i sverige.. er det dumt eller kan jeg godt gøre det på den måde???
Nej det er overhovedet ikke dumt. Men vent med at søge om visum, til du er flyttet til Sverige allerede. Så skal de svenske myndigheder nemlig udstede et gratis visum til din mand "uden unødigt ophold", fordi du er statsborger i et andet EU-/EØS-land end Sverige.
Saka skrev:2: Når han så kommer her skal vi bare være i sverige i 3måneder hvorefter vi kan flytte tilbage til Danmark??
Hvis du allerede har boet i Sverige i mindst 10 uger, når han ankommer, så kan I i princippet flytte til Danmark dagen efter, at hans flyver er landet, og bede om at få udstedt et opholdskort til din mand efter EU-reglerne i Danmark.
Men hvis I vil være sikre på at undgå problemer med Udlændingeservice, så er det nok klogt, at I bor sammen i Sverige i lidt mere end en enkelt dag eller uge.
Men hvor meget der præcist skal til for at undgå problemer med Udlændingeservice, det ved jeg simpelthen ikke, da jeg desværre endnu ikke har set eller hørt om afgørelser i sager, hvor parret er flyttet videre til Danmark meget kort tid efter, at 3. lands borgeren var ankommet til det andet EU-/EØS-land.
Jeg er sikker på, at I har
ret til at flytte til Danmark dagen efter, at din mand er ankommet til Sverige, hvis du selv har været "reelt etableret" i Sverige. Men jeg kan af gode grunde ikke vide, præcist hvordan Udlændingeservice vil tolke reglerne, og de (og den danske regering) har jo hidtil læst EU´s Opholdsdirektiv, som fanden læser biblen.
Jeg ved ikke andet end, at Udlændingeservice skriver på deres hjemmeside, at man skal have haft "et reelt samliv" med sin ægtefælle eller partner i det andet EU-/EØS-land. Tidligere krævede Danmark, at ægtefællen eller partneren skulle have nået at få et opholdskort i det andet EU-/EØS-land. Men det krav sagde EF-domstolen i Metocksagen, at Danmark og Irland ikke længere måtte stille.
Kravet om at have haft "et reelt samliv" må derfor siges at være en form for erstatning for kravet om at have haft opholdstilladelse i det andet EU-/EØS-land. Og derfor kan det i hvert fald ikke være
mere vidtgående end det krav, som det erstatter.
Man må derfor nødvendigvis opfylde dette krav, hvis ægtefællen har nået at få en opholdstilladelse i det andet EU-/EØS-land. Og man kan også opfylde det,
uden at ægtefællen har nået at få en opholdstilladelse i det andet EU-/EØS-land, for ellers ville Danmark jo ignorere kendelsen i Metock-sagen.
Men om man efter Udlændingeservice mening skal have boet sammen i det andet EU-/EØS-land i 24 timer, 24 dage eller noget helt tredie for at have haft "et reelt samliv", det er der nok ingen andre end Udlændingeservice selv, som ved. Og jeg gør det i hvert fald ikke.