Efter familiesamf. Hvilke sociale ydelser får min kone?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Crazy_dk

Indlæg af Crazy_dk » 20.02.2009 10:56:54

Jeg har glemt at skrive at jeg har fået min 53.096 kr. bank garanti tilbage den 18. feb. Den er blevet frigivet. Det var et lån penge fra banken derfor fik bank deres penge tilbage. Nu er jeg i gang med at finde ud af hvad det er jeg kan krave US. Fordi selv om jeg har vist denne her brev til min sagsbehandler fra kommune så har han truet mig med at udvise min kone med det samme fra Danmark hvis vi nu søge om at få starthjælp til min kone.
Vi har haft så mange økonomisk problemer sidste 2- 3 år men når vi har snakket men vores sagsbehandler fra kommune så har vi fået samme trussel.
Derfor blev vi nødt til lån penge fra bankerne med alt for høje renter. Nu skylder jeg en hele masse penge til bankerne.
Men brevet er meget tydeligt at vi er blevet fraveget af forsørgelseskravet. Derfor kan min kone godt søge om at få starthjælp ikke?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 20.02.2009 12:11:35

Min mavefornemmelse siger mig, at din sagsbehandler har ret. Er der ikke nogen garanti at modregne i, kan I ikke søge nogle penge. Men jeg understreger, at det er min mavefornemmelse, og ikke nødvendigvis det rigtige svar.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.02.2009 14:42:15

Det vil være en klar krænkelse af retten til et familieliv og dermed den europæiske menneskerettighedskonvention, som er gældende lov i Danmark, hvis crazy-dk`s kone bliver udvist fra Danmark, når crazy-dk har børn i Danmark fra et tidligere forhold, og både han og børnenes mor har regelmæssigt samkvem med disse børn.

Crazy-dk kan nemlig i den situation ikke "bare" følge efter sin kone til hendes hjemland uden dermed at opgive samkvemmet med sine børn. Og dette er lige præcis årsagen til, at kravet om at stille bankgaranti frafaldes i sager som denne.

Desuden er det ikke en sagsbehandler i kommunen men alene Udlændingeservice, som kan inddrage en opholdstilladelse.

Det er derfor på tide, at Crazy-dk slår i bordet overfor sagsbehandleren i kommunen og gør denne klart, at såfremt parret har krav på økonomisk hjælp efter dansk lovgivning, så skal de have denne hjælp, og sagsbehandleren skal samtidig høre op med sine både grundløse og tomme trusler imod familien.

Er sagsbehandleren uvidende om reglerne kan Crazy-dk henvise ham til at kontakte Udlændingeservice, som så må forklare ham, hvad han skal gøre.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 20.02.2009 15:59:13

Bliver nødt til at give fundiver ret. Menneskerettighedskonventionen er meget klar på dette område. Det står helt nøjagtigt i konventionens artikel 8.

Noget andet Crazy kan gøre, er at forlange en anden sagsbehandler på kommunen. Dette er nemlig muligt, hvis man ikke kan tage trykket af den man allerede har. Og derved kan Crazy forhåbentligt få en sagsbehandler, der gerne vil hjælpe i stedet for at hindre ethvert initiativ.

Isoleret set kan man ikke få starthjælp, når der ikke er en garanti, men når garantien er frafaldet, som det er sket her, og det uomtvisteligt er US, der er øverste myndighed om garantien, kan en kommunal sagsbehandler ikke bruge trusler om udvisning til noget som helst, andet end at skræmme. Så ud over at forlange en anden sagsbehandler, kunne Crazy's nuværende "sagsforhaler" vel godt trænge til at få en såkaldt "næse" for sin optræden.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.02.2009 16:22:36

Enig i at det kan være en god idé at bede om en ny sagsbehandler, hvis tingene er kørt skævt med den gamle. Det giver om ikke andet en frisk start på det hele.

Jeg kender ikke nok til dansk lovgivning eller familiens situation til at vide, om crazy.dk og hans familie er berettiget til den ene eller anden form for hjælp fra kommunen.

Men jeg ved i hvert fald, at Danmark ikke har lov til at udvise hans kone, blot fordi han beder om eller modtager den hjælp, de evt. måtte være berettiget til.

Crazy_dk

Indlæg af Crazy_dk » 20.02.2009 18:03:20

Jeg har alle omstændigheder søgt om at få starthjælp til min kone. Jeg har fået vide vi får svar fra kommune den 24. feb. Da jeg snakket med min sagsbehandler fra kommune i mandags har jeg fået at vide at jeg får dagpenge lige nu derfor kan min kone alligevel ikke kan få starthjælp. Jeg forstå ikke hvad han vil lave.
Han siger først at min kone bliver udvist hvis hun nu søge om at få starthjælp også siger han i samme tid at min kone ikke kan få starthjælp fordi mine dagpenge er større end 2 gang starthjælp og 2 gang børne tillæg.
Min kone er berettiget til at modtage starthjælp der er ingen tvivl om det. Jeg har allerede fundet et arbejde i København. Men jeg starter først i april måned. Jeg har kun bruge for 2,5 måneder stødt til min dagpenge.
Jeg har også fundet ud af hvordan der skal regnes starthjælpen ud,

Mig skal ligesom få kontanthjælp + min kone skal får starthjælp + 2 børne tillæg minus mine dagpenge.
Jeg skal hvert fald lede efter min ret. Hvis jeg har det.

Crazy_dk

Indlæg af Crazy_dk » 25.02.2009 19:43:42

Hej igen,
Vores sagsbehandler har givet op. Han blev nødt til at accepter det brev som kom fra US.
Han har frigivet min kones starthjælp i dag. Jeg har snakket min sagsbehandler hos US i mandags igen. Hun sagde at vi blev fraveget af forsøgelsekravet. Dvs. min kone har ret til at modtage socialydelse hvis hun selvfølgelig er berettighed til det selv om vi ikke mere har en sikkerhedsstillelse i banken.
Hun sagde også at jeg har ret til køre en retssag mod US og kommune så jeg kan måske få erstatning.
Jeg kan kort sige en ting lade være med at stole på din sagsbehandler som arbejder hos kommune især dem der har ansvarlige med udlændinge. De arbejder ligesom en advokat for kommunes vegne.

Besvar