En bøn til ALLE som har fået/søger om FS....

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Pak

Indlæg af Pak » 12.12.2008 14:36:21

Hej,

Hvordan kontakter man ombudsmanden?

Min Søsters sag har kørt i 16 måneder nu. Hun har tre børn, har bolig, job og 33 år. Hun har sat en advokat på, men der sker ikke ret meget.

sammybadr
Geografisk sted: korsør

Indlæg af sammybadr » 14.12.2008 22:23:38

Hej Pak

Tag et kig på denne side: http://www.ombudsmanden.dk/om_at_klage/ ... klager_du/

Det er godt nok lang tid din søster har ventet... men der er regler for hvornår man kan klage, som du kan læse om på denne hjemmeside, samt kontakt oplysninger. Er du stadig i tvivl efter at have læst det igennem, så kan man ringe til ombudsmandens kontor og bede om at tale med en sagsbehandler, som så kan fortælle dig om det er en sag for dem eller ej. Og hvad du evt ellers skal gøre....

sammybadr

Indlæg af sammybadr » 14.12.2008 23:22:56

Nu er i flere der har nævnt "selvbetjeningskøen". Hvad er det helt præcist? Jeg spurgte vores sagsbehandler om det, men han ændrede emnet og undgik at svare på det. :?:
Udover det så er der ingen svar på vores klager. Umiddelbart bliver de slet ikke kigget på. Min mand ringede ind til vores sagsbehandler i onsdags i hans telefontid...jeg kunne høre på samtalen at sagsbehandleren stillede en masse spørgsmål som vi allerede har svaret på... ting der burde stå i vores sag, som han LOVEDE at kigge på for 1 ½ uge siden. Men min mand kom ikke længere end jeg... sagsbehandleren lovede IGEN at han nok skulle kigge på sagen. Yearh right!!!
Misforstå mig ikke, jeg er oprigtig glad på jeres vegne hvor det går hurtigt, eller ikke tager mere end den lovede sagsbehandlingstid. Men hvor er logikken i at mange der har søgt over ½ år efter os får hurtigere svar... !!??

Alf

Indlæg af Alf » 20.12.2008 23:19:06

Hej

Vi indgav vores ansøgning den 14 november i år, ringede til US for at være sikker på at vores ansøgning var modtaget, fik at vide at der ville gå indtil 6 uger inden at vi ville få et kvitteringsbrev.

Til stor glæde var der brev fra US i går, vi er kommet i selvbetjeningskøen :-)
jeg frygtede ellers at vi ville havne i den lange kø, da jeg har 2 særbørn.

Vi har fået at vide, at de forventer at have behandlet ansøgningen færdig inden for maksimalt 3 måneder, dvs. senest den 14. februar 2009 :lol:

Mvh. Alf

hfb

Indlæg af hfb » 21.12.2008 08:20:03

Selvbetjeningskøen eller selvbetjeningsprocedure er når man har udfyldt skema 1 og 2 rigtigt, alle nødvendige dokumenter m.m. er vedlagt, og det ser ud til at alle betingelser for FS er opfyldt samt skema 1 og 2 er indleveret med max. 14 dages mellemrum.

Med US formulering står det på side 1 af skema FA1
Hvis I vil have hurtigt svar
Ansøgningen kan blive behandlet i den såkaldte selvbetjeningsprocedure med en særligt hurtig sagsbehandling, hvis

både skema 1 og 2 er udfyldt korrekt og vedlagt de nødvendige dokumenter,

ansøgningen umiddelbart giver indtryk af, at de almindelige betingelser for ægtefællesammenføring er opfyldt, og

ansøgers ægtefælle indgiver skema 2 senest 14 dage efter, at ansøger har indgivet skema 1 til en dansk repræsentation i udlandet, eller indgiver skema 2 i forbindelse med skema 1, hvis ansøger indgiver sin ansøgning i Danmark.
Hvis ansøger indgiver skema 1 i udlandet, anbefaler vi, at ansøgers ægtefælle i Danmark sørger for at fremskaffe den nødvendige dokumentation, herunder en eventuel udtalelse fra bopælskommunen om offentlig hjælp, inden ansøger indgiver sin ansøgning (skema 1). På den måde sikrer I jer, at ansøgers ægtefælle kan indgive skema 2 inden for tidsfristen på de 14 dage.

Anne Alver
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Anne Alver » 30.12.2008 14:01:42

Vi afleverede FS-ansøgningen i slutningen af august og fik kvitteringsbrev 5 uger efter med besked om en deadline efter 7 måneder.
Sagsbehandleren har fortalt, at vi nok ikke skal forvente noget svar forinden, da han har så travlt, at han ikke får tid til den før. Vi er automatisk blevet stemplet med "proforma". Irriterende at blive straffet for noget, man ikke har gjort! :( Straffen er ventetiden! Totalt dårlig brug af gode kræfter. Hvor meget mere kunne vi ikke begge bidrage til samfundet?! F.eks. når min mand begynder at arbejde. Flere resourcer til US, så de 3 og 7 måneders bunker - og dem der overskrides - kan blive reduceret til 3 dage! Så folk kan komme videre med deres liv og i gang med en fornuftigere tilværelse. :P

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 02.01.2009 17:44:12

Ja, bare gå til dem.
I kan også prøve at søge om aktindsigt hos US samtidig med I klager til Ministeriet - det er tidligere hørt, at det også kan få dem op af hullerne.
I kan enten sende et brev eller en mail, hvor I anmoder om aktindsigt af både interne og eksterne sagsakter. Det kunne jo også være ganske interessant at finde ud af, hvor mange gange jeres sag egentlig har været oppe at vende, eller om den bare har ligget og samlet støv i al den tid!

Alf

Indlæg af Alf » 03.02.2009 22:57:55

Hej

Så er konens OT hjemme, jeg modtog i lørdags et brev fra US, hvori de fortalte at hun kunne tage ned på ambassaden for at få sit pas :lol:

Min kone indgav sin ansøgning den 14 novemver, og fik OT den 29 januar, så 2½ måneds ventetid.

Håber for sammybadr, at der er positive nyt for dem også :-)

Mvh. Alf

AOR

Indlæg af AOR » 04.02.2009 06:31:32

Alf skrev:Hej

Så er konens OT hjemme, jeg modtog i lørdags et brev fra US, hvori de fortalte at hun kunne tage ned på ambassaden for at få sit pas :lol:

Min kone indgav sin ansøgning den 14 novemver, og fik OT den 29 januar, så 2½ måneds ventetid.

Håber for sammybadr, at der er positive nyt for dem også :-)

Mvh. Alf
Tillykke med det Alf :D

sammybadr

Indlæg af sammybadr » 05.02.2009 14:50:25

Stort tillykke til jer ALF. :D Det glaeder mig at hore at i ikke har skullet igennem alle de kvaler vi har skullet, og desvaerre stadig er midt i. Men jeg haaber der snart sker noget.

Nicolai
Geografisk sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Nicolai » 06.02.2009 22:01:08

Vi indleverede ansøgning april 2008. De kviterede for modtagelsen i maj- og for ni dage siden, modtog jeg mailen med anmodning om sikkerhedsstilningen.

Alf

Indlæg af Alf » 08.02.2009 07:22:09

Hej

Tak skal i have, håber også for jer andre, at det snart ser lyser ud for jer :-)

Hilsen Alf

Thedaneviking
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Har lige fået OT idag.

Indlæg af Thedaneviking » 10.02.2009 01:39:34

Hej

Vi har indsendt vores papirer til Udlændingeservice. Modtaget d. 14-11-2008. Vi har snakket dem idag og papirerne er sendt til os d. 9-2-2009.
Så også meget tæt på de 3 måneder.

Jeg har også holdt myndighederne lidt i ilden. Først på politistationen. Her blev brevet sendt samme dag.

Jeg har været i telefonisk kontakt med US en del gange, da vi havde glemt at underskrive side 25, men jeg må indrømme at vi har kun modtaget fin service.

Jeg vil ønske alle held og lykke

Thedaneviking

Mikael T

Indlæg af Mikael T » 14.02.2009 09:45:12

Vi indleverede FS-ansøgning 19. dec. som desværre også var sidste arbejdsdag for kontoret i 2008 så vores sag har indtil nu varet 6 uger og mangler at få kviteringsbrevet.

sammybadr

Indlæg af sammybadr » 26.02.2009 12:04:01

Nå.... Seneste nyheder herfra...
Vi har nu ventet 14 ½ måned, og vi har fået at vide den anden dag, at vi senest skal have et svar den 1 marts, så vi venter i spænding. Desværre er det bare for sent. Min mand blev træt af at vente på at måtte arbejde, så vi er tilbage til et langdistance forhold et stykke tid.
Pga at han rejser et stykke tid var vi (igen) inde hos udlændingeservice for at få en tilbagerejsetilladelse. Det ville de pludselig ikke give os. Årsagen til dette var ifølge damen ved skranken, at vi havde modtaget et brev den 4 februar hvori der skulle have stået at vores sag var rykket frem til færdigbeandling senest den 1 marts i stedet for den 30 april, så den afgørelse måtte vi vente på når nu den var lige rndt om hjørnet. Da jeg så forlangte at hun skulle gå videre med det til vores sagsbehandler fordi vi ikke kunne vente længere, ringede hun da godt nok også til ham..eller lod som om. Hun vendte nemlig tilbage til os og sagde hun ikke kunne få kontakt med ham. Tilfældigvis var det i hans telefontid vi var der, så jeg ringede ham op på min egen telefon... and what do you know...han svarede sørme. Og så fik hun alligevel lov til at tale med ham!!! :P
Desværre ændrede det bare ikke på vores afslag om en tilbagerejsetilladelse. Men så forlangte jeg at få et klart svar på hvorfor der er så lang ventetid og så meget bøvl med vores sag. - Ja det kunne hun jo ikke fortælle mig, men jeg skulle vide at vores sag er MEGET kompliceret og ligger hos nogle jurister der skal tage stilling til den. HMM :?
Med den besked ringede jeg vores sagsbehandler op, og spurgte hvad det her var for noget! Men han kendte intet til det damen ved skranken havde fortalt os, og han kendte heller ikke noget til det brev vi skulle have modtaget den 4 februar. Til gengæld var han rigtig tøsefornærmet over at vi har klaget til ministeriet...for så skulle han jo også bruge tid på at svare dem. Derfor kunne han alligevel nok ikke helt nå at blive færdig med sagen og give os svar seneste den 1 marts :?

Besvar