Familiesammenføring af asyl i dk

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Sansuna

Re: Familiesammenføring af asyl i dk

Indlæg af Sansuna » 28.01.2018 16:07:40

Hvordan kan han egentlig bevise at han har søgt om opholdskort i Sverige hvis han bliver stoppet af den svenske politi ?

Og den bolig vi skal flytte tilbage til i dk , er der også boligkrav om ubegrænset lejeperiode eller er det ligemeget hvis det feks er fremleje i 1-2år ?

Og lige et spørgsmål om eu opholdskortet.
Hvis vi starter med at blive gift og jeg herefter flytter til Sverige og bliver folkeregistreret. Kan han så først søge eu opholdskort når jeg har fået personnummer ? Så skal han vente illegalt i Sverige indtil da ? Når han har søgt opholdskort så kan han vente med at flytte adresse ind hos mig ? Eller hvordan ?
Han kan vel ikke vente i dk ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.01.2018 16:11:14

Man får en kvittering fra Migrationsverket, når man søger om opholdskort.

Der er ingen krav til bolig andre end, at man kan folkeregistreres på adressen.

Ja, du skal først være folkeregistreret i Sverige.

Når han har søgt om opholdskort, kan I bagefter tage til Skatteverket og få ham folkeregistreret.

Med hensyn til længden af lejekontrakten: For at blive folkeregistreret i Sverige skal du have til hensigt at blive boende i Sverige i mere end 12 måneder. Derfor kan det være en god ide at have en tidsubegrænset kontrakt.

Desuden skal du overbevise Statsforvaltningen i Danmark om, at dit ophold ikke blot var besøg eller ferie.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.01.2018 16:17:35

Du skrev:

"Jeg ved godt det er svært at vejlede om sådan noget , men er der nogen grænser hvor der ikke er grænsekontrol ? En gang hørte jeg en jurist snakke om, at han kan sørge for at søge om opholdskort til ham inden han rejser ind i Sverige , så hvis han bliver taget så kan han sige at han faktisk har lovligt ophold i Sverige fordi han har søgt opholdskort. Er dette korrekt ? Han snakkede om at det tager tid før myndighederne snakker sammen, så kunne han søge om opholdskortet først og så komme ind i Sverige hvorefter vi skynder os og bliver gift. Jeg har bare ikke selv styr på det."

Jeg kan ikke give nogen opskrift på, hvordan man rejser ind i Sverige uden om grænsekontrollen. Det må man selv tænke sig til. Fx at sejle med sin egen båd og ikke lægge til i en stor færgehavn. Eller krydse landegrænsen alle andre steder end ved de store overgange, den norsk-svenske og svensk-finske grænse er jo lang.

Juristen lyder ikke til at vide, hvad han snakker om. En grundløs ansøgning om opholdskort vil blot blive afvist meget hurtigt. Og hvis I ikke er gift eller kan dokumentere mindst 18 måneders samliv, vil en ansøgning om opholdskort på den svenske ambassade være grundløs.

Sansuna

Indlæg af Sansuna » 28.01.2018 17:49:01

Tak for svar.
Jeg har været inde og kigge på skatteverkets hjemmeside, for at finde ud af hvordan vi kan blive gift som turister i første omgang. Jeg fandt ud af følgende :

Neither of us is registered in or a citizen of Sweden
If neither of you is a Swedish citizen or registered in Sweden, both of you must visit a Tax Agency office when submitting your application for a consideration of impediments to marriage. At the office, both of you must prove your identity with a passport. For citizens of an EEA country or Switzerland, a national ID card can also be used.

In order to get married to each other in Sweden, you must have the right to get married under Swedish law and under the law of the country of which you are citizens or in which you live. In order to demonstrate this, you must have one of the following:

A certificate from a competent authority in the country of which you are citizens or the country in which you live showing your names and showing that you have the right to get married to each other, this is known as a marriage licence.
A certificate from a competent authority in the country of which you are citizens or the country in which you now live showing which rules apply in order to get married in that country. Each of you must also have a certificate showing your civil status. The certificates may not be older than four months. The certificates can also be from a competent foreign authority in Sweden, for example an embassy.
Please note that the country of which you are citizens or the country in which you live may require that additional certificates are provided in conjunction with the consideration of impediments to marriage. For this reason, make sure to obtain these before the consideration of impediments to marriage in Sweden.

Så de skal bruge en ægteskabstilladelse ? Hvordan skaffer man sig sådan en , når min kæreste er asylansøger ? Vil det så være nemmest at jeg flytter inden vi bliver gift ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.01.2018 17:53:20

De skal bruge en civilstandsattest. Hvad der konkret kræves af papirer, må I spørge om det sted, hvor I ønsker at blive gift.

Jeg tror ikke, det gør nogen stor forskel, om du bor i DK eller i Sverige på tidspunktet for jeres vielse. Men hvis du allerede befinder dig i Sverige, er der jo ingen grund til at forsinke processen yderligere, så hvorfor ikke bare blive folkeregistreret hurtigst muligt i Sverige?

Sansuna

Indlæg af Sansuna » 28.01.2018 20:41:01

Jeg bor endnu ikke i Sverige , er igang med at arrangere det og finde bolig. Muligvis har jeg fundet. Men han skal jo lige have sit pas inden vi kan giftes. Er det et krav at vi har været gift i alle de 3 måneder jeg bosætter mig i Sverige ? Eller kan vi i princippet blive gift lige inden ( en måned før) jeg flytter tilbage til dk med ham ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.01.2018 21:44:17

En måned før burde være tilstrækkeligt.

Sansuna

Indlæg af Sansuna » 29.01.2018 19:26:09

Hej igen.
Nu er der kommet nye opdateringer i vores sag. Min kæreste kan ikke få nyt pas , da de har lukket for pas ansøgniger på den Irakiske ambassade i Sverige pnt , og ingen ved hvornår de åbner op igen. Øv det var ellers vores eneste håb, så vi kunne blive gift og familiesammenført.
Hans sag skal i flygtningenævnet om ca 8 mdr og vi har søgt om vielse i Dk , men kan først få dispensation til December når han har været her i 3 år eller hvis jeg bliver gravid. What to do ? :-(
Bare vente på flygtningenævnets afgørelse og så søge fra hjemlandet? Eller er der andre alternativer????

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.01.2018 19:35:11

Som sagt vil et ægteskab eller en graviditet i Danmark hverken gøre til eller fra i forhold til at få opholdstilladelse. Han kan ikke søge om opholdstilladelse, når han har en asylsag kørende, og han opholder sig ikke på lovligt grundlag i DK, som man skal, hvis man skal kunne søge om opholdstilladelse, mens man opholder sig i DK.

Så hvis I opfylder kravene efter dansk lovgivning, så må han rejse hjem til Irak og søge derfra, efter at I har giftet jer.

Lindeparken26

Indlæg af Lindeparken26 » 09.02.2018 15:44:54

Vi har søgt uden at være gift.
Fordi jeg har job på positivlisten.
Vi fik afslag i Sverige på at blive gift. De vil ikke modtage de irakiske papirer som værende ægte.
Vi fik en attest fra min kommune på at ingen af os var gift. Har man krav på som asylansøger. I det vi kunne bevise det fra papirerne i US. Trods det blev vi stadig afvist. Så tænker Sverige er svær.
Hvis de tager i mod jeres ansøgning om FS kan din kæreste rejse hjem og få lavet pas. Han får processuelt ophold imens sagen behandles.

Sansuna

Indlæg af Sansuna » 09.02.2018 18:03:15

Men har i heller ikke boet sammen i 18 mdr ?
Og har i fået svar endnu på jeres sag?
Tænker du at vi søger FS i Dk og han så rejser hjem mens vores sag behandles ? Kan man det ?
Hvad med asylsagen , bliver den annulleret eller hvordan ???

Håber at du vil svare på disse spørgsmål.
Lindeparken26 skrev:
09.02.2018 15:44:54
Vi har søgt uden at være gift.
Fordi jeg har job på positivlisten.
Vi fik afslag i Sverige på at blive gift. De vil ikke modtage de irakiske papirer som værende ægte.
Vi fik en attest fra min kommune på at ingen af os var gift. Har man krav på som asylansøger. I det vi kunne bevise det fra papirerne i US. Trods det blev vi stadig afvist. Så tænker Sverige er svær.
Hvis de tager i mod jeres ansøgning om FS kan din kæreste rejse hjem og få lavet pas. Han får processuelt ophold imens sagen behandles.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.02.2018 11:12:20

Hvis din mand rejser hjem, bortfalder hans asylsag, ja.

I kan, hvis I bliver gift, søge om fs fra hans hjemland. Men vær forberedt på en lang sagsbehandlingstid.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sansuna

Indlæg af Sansuna » 10.02.2018 17:59:17

Er det ikke max 10 mdr ?
mh skrev:
10.02.2018 11:12:20
Hvis din mand rejser hjem, bortfalder hans asylsag, ja.

I kan, hvis I bliver gift, søge om fs fra hans hjemland. Men vær forberedt på en lang sagsbehandlingstid.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.02.2018 08:32:59

10 mdr. max er målsætning, ikke en absolut grænse, som du kan støtte ret på. Altså: det kan vare mere end 10 mdr., og du kan ikke uden videre klage over overskridelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sansuna

Indlæg af Sansuna » 17.02.2018 23:51:45

Er der nogen der ved noget om det her :
Hvis min kæreste som er asylansøger får afslag i flygtningenævnet og bliver sendt hjem til Irak, kan jeg så søge om familiesammenføring med det samme når han er rejst hjem eller skal der gå 3 mdr efter hans hjemkoms før vi kan søge om fs ?
Er der nogle regler om det ???

Besvar