Verificering af dokument!!! - HJÆLP

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Sommerx

Re: Verificering af dokument!!! - HJÆLP

Indlæg af Sommerx » 30.06.2016 12:35:37

Det har vi hørt fra den danske ambassade i PK. De fortalte mig, at de brugte specielle advokater, som kun kunne komme ind med dokumenter. De ville ikke give mig info om nogen advokater, da jeg ikke har bopæl i DK.

Det er derfor jeg søger, info på en advokat, som nogle har brugt tidligerer???

Fordi det ville være en stor hjælp, at få det verificeret.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.06.2016 12:44:47

"Hørt" vil så sige, at der er tale om mundtlig information? Find en person, der kan hjælpe jer med sagen, og lad vedkommende skrive en email til ambassaden for at træffe en aftale. Så får han et skriftligt svar. Og hvis det ikke er imødekommende, vil ÆUG gerne gå ind i sagen og rette henvendelse til ambassaden og om nødvendigt Udenrigsministeriet.

For selvfølgelig kan det ikke være rigtigt, at en dansk ambassade ikke vil legalisere et dokument. Det er en del af deres arbejde. Der kan være nogle sikkerhedsmæssige overvejelser om, hvem man lukker ind på ambassaden og under hvilke betingelser. Men det må selvfølgelig ikke føre til, at ambassaden ikke udfører sit arbejde. Det er jo det, ambassaden eksisterer for.

Sommerx

Indlæg af Sommerx » 30.06.2016 12:56:25

Hej igen ..
Så jeg kan tage kontakt til hvilken som helst advokat, som så kan bestille en tid til ambassaden, for at få mit dokument verificeret???

Advokaten skal bestille en tid via mail, så vi kan få det på skrift??.

Beklager alle disse spørgsmål, men det er bare en forvirrende jungle :(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.06.2016 14:36:13

Den person, der ønsker at få legaliseret et dokument (på dine vegne), skal skrive til ambassaden via den mailadresse, de angiver, for at træffe en aftale. Der står ingen steder, at det skal være en advokat.

isbambvisa@um.dk

Husk at personen skal udfylde den formular, de linker til under "appointment", og oplyse sit navn, fødselsdato, pas-nummer, kontaktnummer samt formålet med besøget, som er "legalisering af dokument".

http://pakistan.um.dk/en/travel-and-res ... documents/

Hvis de svarer tilbage, at de ikke ønsker at træffe en aftale, fordi personen f.eks. er din mands bror, så sender din mands bror svaret videre til dig pr. email. Og herefter sender du det videre til ÆUGs rådgivningsmail. Og så tager vi den derfra.

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Sommerx

Indlæg af Sommerx » 30.06.2016 14:40:52

Hej igen

Mange tak for svar.

Så vi skal følgende:

Min mands bror skal sende en mail om, at han gerne vil bestille en tid til at få legaliseret vores vielses atest fra PK i den danske ambassade? Dernæst skal vi afvente svar.

Vi har allerede fået det stemplet fra udenrigsministerriet i PK.

er det korrekt forstået?

Hvis min mands bror vælger en advokat selv som kan sende denne mail er det også okay eller?

Tusind tak for alle jeres svar de er værdsat!.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.06.2016 14:41:21

Ja du har forstået det helt rigtigt.

Sommerx

Indlæg af Sommerx » 30.06.2016 18:46:02

Men lige et sidste spørgmål..

En legalisering er ikke det samme som en verificering?
Da dette skal laves af en advokat ifølge statsforvaltningen.

Da de vil se ægtheden i dokumemtet? Men på den hjemmeside du henviser til, står der klart at de ikke kan bekræfte ægtheden men blot UM's underskrift?!

Denne tekst er modtaget på skrift af Danske UM:

"Almindelig praksis blandt størsteparten af disse ambassader er derfor, at der anvendes advokatbistand i

sådanne sager.

Såfremt ambassaden derfor skal kunne stå inde for en verificering, er det nødvendigt, at denne verificering

foretages af en advokat, som er ambassaden bekendt og som ambassaden har tillid til. Udgifter til advokat

m.m. er ambassaden uvedkommende og betales af ansøgeren og/eller referencen i Danmark.”

Det derfor jeg skal bruge info til en advokat?! Som kan hjælpe mig med dette.

Håber i kan hjælpe..

Tak på forhånd.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.07.2016 16:34:35

Nej, en legalisering betyder at en myndighed i x-land bekræfter at et dokument er udstedt af en (anden) myndighed i x-land, som er berettiget til at udstede netop sådan et dokument. Dvs. de bekræfter at dokumentet er ægte.

Den danske ambassade(s medarbejder) behøver fsv. ikke forstå et pluk af hvad der står i dokumentet, hvis blot de kan se at x-lands legaliseringsmyndigheds stempel er ægte.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sommerx

Indlæg af Sommerx » 02.07.2016 16:40:13

Så hvis vi får legaliseret vores dokument i dem danske ambassade i Pakistan så er den verificeret?

Men hvis vi bare gør som der står længere op i tråden, hvornår kommer så en advokat ind i billedet?

Fx. Hvis min mands bror kan få en tid hos ambassaden og få den legaliseret? Hvad skal vi så bruge en advokat til?

Eller giver ambassden så oplysninger til en advokat som skal verificerer dette?

Beklager alle dise spørgsmål, det bare meget forvirrende og vil helst gerne have lavet det rigtige fra start denne gang.

Håber i kan hjælpe.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2016 07:06:08

Det er måske nyttigt, hvis du holder op med at skrive her i forum og i stedet kontakter ÆUGs rådgivning. Så kan du jo f.eks. videresende den korrespondence, du har haft med en ansat i Udenrigsministeriet, og så bliver det nok lidt lettere at forholde sig til, hvad de har skrevet til dig.

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Sommerx

Indlæg af Sommerx » 03.07.2016 07:13:24

Men i den vejledning de udgiver, står der altså at dokumentet skal verificeres af den danske ambassade i Pakistan????

Der står intet omkring legalisering.??? ..
Det måske derfor , jeg bliver mere forvirret.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2016 07:20:49

Hvilken vejledning, som hvem udgiver? Vil du ikke nok være sød at holde op med at skrive her, og i stedet sende vejledning (eller link til den), al skriftlig korrespondence, herunder et evt. afslag, I har modtaget, osv. til ÆUGs rådgivning?

Sommerx

Indlæg af Sommerx » 03.07.2016 07:25:29

Det er gjort. Til den mail du har angivet.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.07.2016 11:21:03

For dem, som måtte læse med, og er blevet lige så forvirrede:
https://ast.dk/born-familie/aegteskab-o ... dodsattest

Der står bl.a.: "Vielsesdokumentets ægthed skal være bekræftet gennem legalisering eller apostillepåtegning."
Altså ikke 'verificering', men 'legalisering'.

Vejledning om dkumentation for ægthed af udenlandske dokumenter:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=176364
"6. Uden for konventionerne – legalisering
Der er etableret et internationalt samarbejde om fremlæggelse af dokumentation for, at et udenlandsk dokument er ægte. Dette samarbejde kaldes ”legalisering”." ...

"Et dokument er kun legaliseret, når det indeholder en ubrudt kæde af underskrifter, der typisk ser således ud:
a. Det originale dokument med underskrift eller en original genpart eller udskrift, der er bekræftet af den myndighed, der har udstedt det originale dokument.
b. Den myndighed, der er overordnet for den udstedende myndighed, bekræfter underskriften på dokumentet. Det er typisk det ministerium, hvorunder den udstedende myndighed hører.
c. Den overordnede myndigheds underskrift bekræftes af det pågældende lands udenrigsministerium.
d. Udenrigsministeriets underskrift skal bekræftes af den stedlige danske repræsentation. Oplysninger om danske repræsentationer findes på www.um.dk.

"Nogle lande anvender andre legaliseringsprocedurer, og i nogle lande er legalisering ikke mulig på grund af forholdene i landet. Hjemmesiden http://ast.dk/born-familie indeholder oplysninger herom i relation til visse lande."
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.07.2016 17:15:53

Pakistan er netop et sådant land, hvor en særlig procedure tilsyneladende anvendes. Problemet synes at være, at ambassaden ikke gider udføre den, hvis personen er bosat andre steder end i Danmark. Og det skal de så nok bare have besked om, at de SKAL, fordi der i dette tilfælde rent faktisk er en dansk myndighed, der skal bruge papiret.

Besvar