Krav om tidligere besøg i landet

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Chr. R.

Re: Krav om tidligere besøg i landet

Indlæg af Chr. R. » 08.07.2015 12:25:00

Jeg mister hende hvis jeg må udskyde brylluppet endnu engang :shock: :lol:

Anden gang hun kommer til landet, vil jeg som nævnt have besøgt hende sammenlagt ca. 5 uger, og hun har været her i ca. 4 uger. Dertil skal så lægges, at vi ved anden indrejse her, har kendt hinanden i et år. Vi/hun kan sagtens søge om et visum næste gang, dækkende for en længere periode, men det vil ikke ændre planer om hvornår vi nu har planlagt vores bryllup, ligesom tidspunktet for ansøgningen for familiesammenføring.

Igen havde det være rart med noget statistik at forholde sig til, inden man gik i gang med de planer vi allerede nu har sat i gang. Allerede nu er vores fremtidsplaner noget presset (bygge hus mm.), så et 3. besøg er som godt som udelukket.

Vi er skam allerede i gang med det danske (dagligt), så lige præcis frygter jeg ikke udfordringen skal findes (hun er også skarp til det).

LarsSB01
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af LarsSB01 » 08.07.2015 12:45:37

Hvis I fastholder nuværende planer om bryllups-tidspunkt og FS ansøgn, tidligt under hendes besøg nr 2 her, bør I nok overveje en væsentlig øget sansynlighed for afslag på FS
Hermed en ide at husbyggeri først igangsættes forudsat hun får godkendt FS
Hvis afslag må I overveje at flytte til Sverige eller Tyskland
mvh Lars S

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 08.07.2015 17:42:22

Nu har jeg nærlæst AUG's fine vejledning om FS.

Heri står at læse: "Det anbefales derfor kraftigt at udsætte ægteskabet til 2. gang, I besøger hinanden, eller senere." I vores tilfælde har vi nu planlagt ægteskab under 4. gang vi får besøgt hinanden, og dermed burde vi opfylde de "usynlige" krav.

Spørgsmålet er, om man betragtet vores forhold som værende tilstrækkeligt langt, idet vi bliver gift efter ca. 1 år bekendtskab samt besøgt og boet sammen igennem 2,5 måned før vores ægteskab bliver indgået.

LarsSB01

Indlæg af LarsSB01 » 08.07.2015 20:02:57

Vil mene at der med:
"Det anbefales derfor kraftigt at udsætte ægteskabet til 2. gang, I besøger hinanden, eller se-nere."
, nok menes fulde visum besøg af 90 dage, så det ikke vurderes om "kortvarigt kendskab"
Nu har du fået en del feedback og tips, i sidste ende er den din beslutning om du vil tage chanchen med nuv. plan som du beskriver den
Det endegyldige svar får I af US når de afgør jeres sag om FS
mvh Lars S

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.07.2015 21:12:58

Du finder næppe noget statistik på hvor længe et bekendtskab 'skal' vare, for at US ikke er mistænksom overfor det.

Om et forhold er reelt er - heldigvis - ikke noget der kan måles og vejes.
mh
Rådgiver for ÆUG

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 10.07.2015 10:35:06

mh skrev:Du finder næppe noget statistik på hvor længe et bekendtskab 'skal' vare, for at US ikke er mistænksom overfor det.

Om et forhold er reelt er - heldigvis - ikke noget der kan måles og vejes.
Man burde nu nok kunne oplyse en minimumsperiode, f.eks. 12 måneder for et bekendtskab, men uofficielt anerkende f.eks. forhold der er mindst 10 måneder gamle. Ligeså med antallet af tid man har besøgt/boet sammen.

Problemet er jo, at der faktisk er nogen som måler og vejer om et forhold nu også er tilstrækkeligt gammelt, og det er jo dem der sidder og skal træffe afgørelsen for at udstede en FS :shock:

Jeg har nu spurgt en der har opnået FS, og det blev opnået på baggrund af et "blot" 6 måneders gammelt bekendtskab. Måske vil man ikke opnå samme resultat her 2 år efter, hvorfor jeg føler man ansøger i blinde, hvilket ikke er tilfredsstillende, nu når vi gerne vil leve op til de stillede forudsætninger, som altså desværre ikke oplyses.

Det må kunne gøres bedre, til glæde for alle parter.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.07.2015 13:41:24

Du skal huske, at bekendtskab først regnes fra den dag, hvor I fysisk har mødt hinanden. Chat og telefonsamtaler regnes ikke for bekendtskab.

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 10.07.2015 14:23:24

skaanebo skrev:Du skal huske, at bekendtskab først regnes fra den dag, hvor I fysisk har mødt hinanden. Chat og telefonsamtaler regnes ikke for bekendtskab.
Jeps, den del af bedømmelsesgrundlaget har jeg opfanget :wink:

Efter vi har flyttet vort bryllup til starten af næste år, og ansøger om FS umiddelbart herefter, vil vi på det tidspunkt haft et "officielt bekendtskab" på lige knap 10 måneder, besøgt hinanden 2x 2 gange og tilbragt ca. 2,5 måned sammen.

Tilknytningskravet synes ikke at blive aktuelt for os, idet jeg er dansk født og været bosat her i landet (langt) mere end 26 år.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.07.2015 16:20:12

Der er så mange andre faktorer der skal vurderes, så det ville være formålsløst med sådan en grænse.

Fx vil man næppe antage at en velhavende amerikaner, australier eller russer er så helt vildt opsat på at komme til DK, at de vil indgå et pro-forma ægteskab for at opnå det. Aldersforskel er også noget der spiller ind.
mh
Rådgiver for ÆUG

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 10.07.2015 16:45:58

mh skrev:Der er så mange andre faktorer der skal vurderes, så det ville være formålsløst med sådan en grænse...
Jeg har som udgangspunkt intet imod der stilles nogle betingelser, men det bør fremgå hvornår man opfylder de enkelte punkter, og hvilke der er ultimative samt hvor mange "fejl" der accepteres for resten. Jeg ved med sikkerhed vi "dumper" på et punkt, nemlig aldersforskellen, og derfor vil jeg gerne forebygge evt. dumme fejl, således vi kan opnå den ønskede FS.

Ansøgerne vil have gavn af en bedre differeret krav, ligesom sagsbehandlingen bliver hurtigere og med mindre spildtid, når ansøgerne formodning har det nødvendige niveau, når ansøgerne ved på forhånd hvornår der bør/kan søges.

LarsSB01

Indlæg af LarsSB01 » 10.07.2015 20:59:00

Hmm, frygter selv den med aldersforskellen, jeg er 51 år, hun er 31
Håber at US snager på vore FB sider, hvor vi har en del foto-albums af os, hvor vi er sammen og man kan se at kærligheden er ægte
Disse foto-albums er med "public scope", dvs alle FB brugere worldwide kan se disse, incl. US medarbejdere :-)

ps: mener fortsat at fysisk kendskab på blot 2½ måned er yderst kort, hvilket I bør gøre noget ved (dvs forlænge), mens I endnu kan
Ellers, hav idet mindste en plan B klar, hvis I får afslag på FS
mvh Lars S

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 10.07.2015 21:32:42

LarsSB01 skrev:Hmm, frygter selv den med aldersforskellen, jeg er 51 år, hun er 31
...
ps: mener fortsat at fysisk kendskab på blot 2½ måned er yderst kort, hvilket I bør gøre noget ved (dvs forlænge), mens I endnu kan
Ellers, hav idet mindste en plan B klar, hvis I får afslag på FS
Hej Lars

Læs Vejledningen om FS der lagt op her på sitet. Mere præcis afsnit 2.11, hvor der oplyses der er "råd" til 2 "minus point", hvor vi begge altså får et for en aldersforskel på mere end 10-15 år.

Mht. det fysiske tidsrum man er sammen inden der søges, så står dette at læse i samme afsnit i vejledningen: "Det anbefales derfor kraftigt at udsætte ægteskabet til 2. gang, I besøger hinanden, eller senere."

Vi opnår 4 besøg inden der søges herfra, så dermed ligger vi klart over de 2 anbefalede besøg. Kun den samlede tid sammen kan der MÅSKE sættes spørgsmålstegn ved, men omvendt må hele 4 besøg så trække i modsatte retning, også at ægteskabet først indgås under det 4. besøg.

Så ud fra vejledningen samt den viden jeg har fået fra et par der har opnået FS efter blot 6 måneders bekendtskab, gør jeg ikke frygter vi falder for tidsgrænsen. Dumper vi alligevel her, så har vi trods alt også holdt os under de kritiske "3 minus point", og jeg kan ikke se det er muligt for os at få pålagt det sidste "minus point" - heldigvis.

Dog kunne det fortsat være rart med en mere præciseret grænse, for dermed at vide med sikkerhed, at man ikke kommer for tæt på grænsen for et afslag. Tænk hvis man blot skulle have ventet f.eks. en uge med at ansøge, for at have undgået det point der resulterede i et samlet afslag :(

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.07.2015 21:38:21

I kan jo også bare strække ansøgningen og vente med at søge, indtil visums sidste gyldighedsdag.

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 10.07.2015 21:50:52

skaanebo skrev:I kan jo også bare strække ansøgningen og vente med at søge, indtil visums sidste gyldighedsdag.
Klart, og jeg vil da også kontakte Udlændingestyrelsen, og forsøge at få en tidsfaktor oplyst. Men som nævnt, så vil vi her kun risikere, at opnå det 2. og absolut sidste minus point.

LarsSB01

Indlæg af LarsSB01 » 10.07.2015 22:24:08

Kender udemærket "Vejledning om ægtefællesammenføring i Danmark", der er en sammenfatning af ÆUG's erferinger med de mange sager
Den er ikke en 100% garanti, men en god vejledning

Vedr: "Vi opnår 4 besøg inden der søges herfra, så dermed ligger vi klart over de 2 anbefalede besøg"

Som allerede nævnt i denne tråd, giver hvert visum besøg mulighed for 90 dage, som I ikke udnytter
Istedet for 2½ måned, kunne I komme tæt på 6 måneder, og dermed få en langt bedre sag, istedet for at gamble

Min kone var med det samme forstående for planen om ikke at skynde sig for meget

Hvis du og din kone, gerne vil have en mere sikker sag, er det bedste at vente
Du får nok ikke meget svar fra US, da de selvf. ikke på forhånd kan love noget som helst, før de har jeres sag før endelig vurdering
Du har allerede fået adskellige råd om at vente for at bedre jeres sag, hvis I ønsker jeres fremtid sammen i Danmark

Hvis I fortsat holder fast i de 2½ måned (trods råd) og får afslag, må I acceptere det med oprejst pande, hvis I fortsat insisterer på at det skal gå så hurtigt
mvh Lars S

Besvar