Og skannebo...(du er den eneste der svarer), kan du - for Guds skyld - forklare mig hvordan de to ting hænger sammen:
Når man søger fs efter svenske regler som dansk statsborger er der absolut ingen krav - INGEN! Hverken boligkrav eller forsørgelseskrav.
Men når man ønsker at folkebogføres er der krav om bolig, økonomi, sygeforsikring osv.
Når man læser under rådgivning her på hjemmesiden - "flytte til sverige /Eu-regler", læser jeg det som om det eneste krav man skal opfylde for at blive folkebogført i Sverige er at man som dansker skal fortælle skatteverket at man har til hensigt at bo der i mere end 1 år. Er det mig der ikke kan forstå det jeg læser eller???
Jeg har været ind på forskellige hjemmesider, øresunddirekt, borger.dk, europa.eu..., og jeg kan forstå at en dansker som ønsker at bo i sverige i mere end 1 år svarer til at søge om opholdstilladelse - og altså bør opfylde kravene for en opholdstilladelse. Det er logisk nok.
Det kan godt være det er mig der har misforstået rådgivningen herinde, men det kom desværre som et chok for mig at jeg troede jeg opfyldte alle krav for at få min mand familiesammenført efter svenske nationale regler men finder ud af at jeg inden jeg kan gøre det skal igennem en masse andre krav over for skatteverket for overhovedet at få lov til at flytte...-hvilket jo er hovedkravet for at søge om fs efter svenske regler.
Du kender efterhånden min sag - hvordan vurderer du mine muligheder for at få lov til at flytte til sverige og få et svensk personnummer? Jeg lejer et værelse - med en udformet kontrakt som inneboende mellem mig og mine venner som har en andelslejlighed op til et år og en økonomi med 3 måneders danske dagpenge + formue 100.000. +???
Er du sød at give en vurdering?
Forvirret...Hjææælp!
Re: Forvirret...Hjææælp!
Hvis du har formue, så ville jeg vælge slet ikke at fortælle nogen om, at du lever af dagpenge fra Danmark.
Du må som dansker gerne flytte til Sverige alene for "at bo og leve". Det kan du skrive som formål på flytteblanketten. Og så oplyse, at du søger job i Sverige, hvis nogen spørger.
Men hvis du først begynder at tale om dagpenge, så kan du være sikker på, at det hele bliver kompliceret.
Du må som dansker gerne flytte til Sverige alene for "at bo og leve". Det kan du skrive som formål på flytteblanketten. Og så oplyse, at du søger job i Sverige, hvis nogen spørger.
Men hvis du først begynder at tale om dagpenge, så kan du være sikker på, at det hele bliver kompliceret.
Kære Skannebo, tusind tak for dine svar.
Kan du fortælle hvorfor jeg helst skal undgå at fortælle skatteverket om dagpenge? Det er da ikke kontanthjælp? Er det fordi de ikke ønsker at risikere at jeg skulle skifte til deres dagpengesystem eller at jeg bliver betragtet som arbejdsløs og dermed vil de vurdere mig som værende en mulig bistandsklient? Kan du uddybe lidt?
Kan du fortælle hvorfor jeg helst skal undgå at fortælle skatteverket om dagpenge? Det er da ikke kontanthjælp? Er det fordi de ikke ønsker at risikere at jeg skulle skifte til deres dagpengesystem eller at jeg bliver betragtet som arbejdsløs og dermed vil de vurdere mig som værende en mulig bistandsklient? Kan du uddybe lidt?
Det skyldes, du højst kan få dagpenge i 90 dage. Og dermed mistanke om, at du kun har til hensigt at blive i Sverige i højst 90 dage. Og dermed slet ikke bør folkeregistreres i Sverige, da ophold på 90 dage er at betragte som ferielignende ophold. Af samme grund kan man heller ikke længere regne med at kunne gøre brug af EU-regler ved tilbagevenden til Danmark efter blot 90 dage i Sverige på dagpenge fra en dansk a-kasse.