Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

s.københavn

Re: Tyrkisk statsborger, aftjene værnepligt i Danmark?

Indlæg af s.københavn » 20.12.2014 19:32:15

Det snakkede min mand også om på et tidspunkt at man skulle betale på en gang. Men det tror jeg ikke det er mere. Nu kan man vidst betale sig ud fra når man fylder 28. Min mand er kun 25 så vi kan desværre ikke gøre det endnu. Men så kan man spare op :)

Clotte

Indlæg af Clotte » 21.12.2014 12:41:40

Min mand er 30 så kan ikke "bruge tror ikke" :)
da vi ikke kan nå at spare op hvis det er tilfældet...

AcrossTheNight

Indlæg af AcrossTheNight » 04.01.2015 09:28:36

Ja det kan det desværre... jeg troede også det var ubegrænset men loven bliver ændret igen d. 13 februar - den trådte i kraft i starten af december men ambassaden i Danmark har først nu fået styr på det - det kræver rigtig rigtig meget papirarbejde så det er en god ide at begynde nu. Pengene skal desuden indbetales på en Tyrkisk konto hvilket også kan komme til at koste en del gebyrer da beløbet er så stort.

Papirerne skal senest været afleveret på ambassaden d. 13/2 inklusiv kvittering fra en tyrkisk bank (kan ikke huske hvilken) om at pengene er betalt - så det er en god ide at få familie i tyrkiet eller selv at tage til tyrkiet for at få ordnet det praktiske. De skal have en original kvittering fra banken ikke en kopi.

Jeg kan anbefale at sende en mail til ambassaden på Tyrkisk, de skriver meget hurtigt tilbage og fortæller hvordan du skal gøre.

Men ja.. synes godt nok også det er mange penge og tvivler på at man kan få et lån ved en dansk bank til det :/

AcrossTheNight

Indlæg af AcrossTheNight » 04.01.2015 09:29:57

Forresten s.københavn synes jeg, at jeg læste i en tyrkisk avis at man kan ansøge selvom man ikke er fyldt 28, hvis man bor i udlandet - så skriv evt. til ambassaden og spørg dem ad.

AcrossTheNight

Indlæg af AcrossTheNight » 04.01.2015 09:32:55

Clotte, hvis man er over 30 og bor i udlandet kan man godt betale sig fra at komme i militæret, både hvis man bor i tyrkiet og i udlandet. Det kender jeg flere der har gjort, dog mener jeg det er 10,000 euro - med mindre loven også er ændret her. Problemet er for dem som er under 30 og ikke længere er studerende - de skal normalt i militæret, men har fået muligheden for at betale sig fra det inden 13. februar.

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 04.01.2015 10:23:39

Det er virkelig gode nyheder!!

Det vil jeg straks prøve at undersøge. Det eneste problem er bare vi ikke lige har 50.000 kr på kontoen da vores penge alle er indskudt i en andelslejlighed i DK. Tror du slet ikke det er muligt, at få et lån på 50.000 kr? Det er måske svært når det ikke går til noget konkret med sikkerhed for banken.

Min mand er 25,5 år så der er 2,5 år til han fylder 28. Pt er han stadig tilmeldt universitetet. Men jeg tænker hvis man betaler sig ud af det nu? Hvordan er det så det fungerer i de 2,5 år hvor man ikke er 28?

Tusind tak for du vendte tilbage med svar! Du har givet håb :)

AcrossTheNight

Indlæg af AcrossTheNight » 04.01.2015 15:18:02

Som sagt kontakt ambassaden for at få reglerne. Hvis det ikke gælder for ham, kan han evt sørge for at være tilmeldt universitetet til han er fyldt 30 og så betale derefter.

Jeg tror ikke man kan få lån til det i banken - du kan jo altid spørge, men banken vil muligvis være bange for at pengene bliver brugt til hvidvask eller andet. Vi er selv i gang med at tage et lån i en tyrkisk bank i stedet.

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 07.01.2015 17:16:17

Har snakket med den tyrkiske ambassade nu.

De giver hurtigt svar på mail, men tilgengæld svare de slet ikke fyldestgørende. De svare på ca. 1 af mine mange spørgsmål.

Men efter flere mails fik jeg ud af dem at:
-Man skal være født før den 1.1.1988 for at købe sig ud af militæret, men det forstår jeg ikke helt for det betyder man skal være 27 eller over? :/ Og nævnte endda for dem, at vi boede i udlandet. Så ved ikke om de mener man så kan fra man er 27 når man bor i udlandet?
- man skal søge INDEN d. 13 februar
- man skal først indbetale pengene efter man har afleveret ansøgningen
- man skal medbringe id kort og man SKAL have opholdstillaldelsen først. Så man skal medbringe opholdskort.

Jeg kunne ikke rigtig få mere ud af dem :(

Jeg ved også, som du siger at man har mulighed for at købe sig ud når man er over 30. Herudover er der også muligheder som at få dansk statsborgerskab og opgive sit tyrkiske, eller måske tjene værnepligten i DK, hvis Tyrkiet giver lov. Man kan vidst også betale et årligt gebyr selvom man ikke studerer for, at udsætte militæret. MEN er ikke helt sikker på alt det her. Bare noget jeg har hørt.

Har i hørt mere?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.01.2015 18:05:32

Det er ikke sådan bare lige at 'opgive' sit tyrkiske statsborgerskab - det kan man kun, hvis man får lov af Tyrkiet. De er utilbøjelige til at tillade det, hvis man har skulket fra sin militærtjeneste.

Da man fra 1. september næste år kan få DK statsborgerskab uden at skulle aflevere sit hidtidige bliver det nok endnu sværere at få lov at blive løst fra det tyrkiske.

Din mand vil ikke opfylde betingelserne for at blive DK statsborger før tidligst om 6-8 år.
http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... ser/ophold

Hvorfor læser din mand sig ikke selv frem til betingelserne? De står på nettet. Her er de officielle oplysninger:
http://www.asal.msb.gov.tr/sikcasorulan ... teleme.htm
http://www.asal.msb.gov.tr/er_islemleri ... emleri.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 07.01.2015 20:43:19

Nå det vidste jeg ikke. Troede man til hver en tid kunne opgive sit statsborgerskab.

Min mand har læst de sider du har tilsendt men giver os ikke rigtig den information vi skal bruge. Om vi feks kan ansøge når han kun er 25.

Ved du MH forresten hvordan det er at få lån i Tyrkiet til det?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.01.2015 21:16:41

Bankerne undersøger ens kreditværdighed lige som ved alle andre lån.

Har man hverken job, fast ejendom eller andre formuegoder i Tyrkiet (udenlandsk job osv. duer ikke) at stille som sikkerhed, eller en kautionist med får man næppe noget lån - det gør man jo heller ikke i DK eller Sverige.

Oplysningerne på linket her er tilsyneladende hhv. forældet og under opdatering. Men det er den man skal ind på for de officielle regler og anvisninger:
http://www.asal.msb.gov.tr/index.php
mh
Rådgiver for ÆUG

AcrossTheNight

Indlæg af AcrossTheNight » 08.01.2015 16:33:46

Jeg er ked af at skulle sige det, men dem der skriver mails fra ambassaden har tydeligvis ikke styr på det.

Min kæreste var på ambassaden i dag (5 timer med tog) for at ansøge om det - her fik han at vide at han skulle betale FØR han kan ansøge, hvilket er præcis det modsatte man får at vide når man skriver til dem. Betalingen skal ske til en tyrkisk bank, og man skal have original kvittering med.

Så måske i skal ringe til ambassaden og bede om en tid - bare sig i vil ansøge, og så spørge præcis hvilke muligheder i har.

Angående lånet, vi vil få lavet i Tyrkiet, så er det ikke os, men min kærestes familie som tager lånet - tror heller ikke vi ville kunne få et, hvis vi ansøgte om lån fra Danmark.

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 08.01.2015 18:20:55

Okay! Så lyder det ikke let for os ar låne i Tyrkiet eftersom han bor i Sverige. Dog er det ikke helt umuligt der er mange der låner som ikanobank, DER osv men koster bare ret meget i renter, men altså hvis man låner ca. 50.000 kr skal man på et år betale ca. 5000 kr om måneden. Men de spørger ikke til hvad man skal bruge dem til. Det er forbrugerlån og man skal bare dokumenterer indtægt.

Angående den tyrkiske ambassade, så er de da forvirrende! Måske det så også er fordi at de oplyser os at man fra når man er 27 købe sig ud.
Jeg tror du har ret i, at man bliver nødt til at tage derind måske. Man skal jo også have oplyst kontonummer og bank osv. De er ikke så gode til det!

Er ked af din kæreste tog så langt for ingenting! :(

Ved du om han fik noget med alderen at vide?

AcrossTheNight

Indlæg af AcrossTheNight » 08.01.2015 20:04:41

Han bliver 28 i 2015, derfor kan han godt søge. Han spurgte ikke om muligheden for at ansøge når man er yngre.

Han mødte en anden på ambassaden, en tyrker, som bor i Sverige, han betaler årligt ca. 1000 kr årligt for at udsætte sin værnepligt - det kan man indtil man er 38 år. Når han er over 30 har han mulighed for at betale 6000 euro for at slippe for værnepligten, medmindre reglerne ændre sig inden. Så det kan være det er det i skal gøre? Man skal have opholdstilladelse i et andet land end tyrkiet for at det kan lade sig gøre.

Clotte

Indlæg af Clotte » 13.01.2015 12:06:11

Det er godt nok kompliceret. Vi bor i sønderJylland og skal frem og tilbage flere gange for at få diverse papirer.
Min mand er 30 og skal betale 18.000 TL. Inden d. 13. Feb. For at blive fritaget for militær. Pengene er ikke et problem, mere "how to do it" er problemet.
Han har aftale på ambassaden d. 21/1
Hvor han skal over og hente nogle papirer banken skal stemple på mv. Så hjem og ha banken til at overføre og stemple. (TROEDE VI)
Så skal han tilbage igen d. 30/1.
Men da han så ringer derover i dag siger de det skal være fra en tyrkisk bank, hvordan sku det være muligt på så kort tid med papirer de vil ha stemplet og skal være originale (ikke malet, faxet eller lign)
Uden at sku til at rejse derned. .
Er der nogen af jer der har været møllen igennem?
Så søger jeg hjælp!! :)

Besvar