Hvorfor vil du undgå noget enkelt og ligetil, for i stedet for at gøre det svært?
Din ægtefælle kan ikke få visum til at besøge dig i DK, når du bor i Norge.
Men hun kan søge visum efter de særlige EU-regler (gratis, sagsbehandling kort) til at besøge dig i Norge. Hun får et Schengen-visum og kan med det rejse til DK, via Norge. Der er ingen krav om at du skal stå klar til at tage imod hende, men I kunne jo fx for en sikkerheds skyld arrangere at mødes i lufthavnen og hoppe videre til DK med det først mulige fly.
Familiesammenføring med Russisk ægtefælle
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Familiesammenføring med Russisk ægtefælle
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hej mh, tak for dit svar. Jeg havde også tænkt på den mulighed, men når jeg besøger de norske sider omkring dette, har jeg svært ved at finde rundt i dem - det virker noget mere omstændeligt end på de danske sider, hvor jeg kan sende online invitationer mv. Så dette var grunden til at jeg tænkte at det muligvis kunne lade sig gøre at søge i DK. Men jeg prøver at finde ud af det heroppe. Tak for hjælpen. 
scorpio: læs nedenstående link først, og skriv så igen hvis du har flere spørgsmål:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... 202012.pdf
http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... 202012.pdf
Hej Thomas,
Tak for dit svar. Jeg har læst dokumentet som du refererede til, og det bekræfter klart, at EU reglerne er de mest velegnede i vores situation. Proceduren fra Norge er afgjort noget mere omstændeligt, end fra DK. I denne forbindelse kan jeg også sige, at en af de ting, som undrede mig, da i fortalte at min kone ikke kan få visum til at besøge mig i DK, når jeg bor i Norge, er, at på Nyidanmark's hjemmeside, under "Visum efter EU-reglerne", er et afsnit, som lyder således:
---
Familiemedlemmer til en dansk statsborger
Et familiemedlem til en dansk statsborger har ret til at få sin ansøgning om visum til Danmark behandlet efter EU-reglerne, hvis den danske statsborger benytter eller umiddelbart inden visumansøgningen har benyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land eller Schweiz og i den forbindelse har etableret et reelt og faktisk ophold i landet. Læs mere om hvilke familiemedlemmer til en dansk statsborger, som har ret til ophold her i landet efter EU-retten.
---
I denne forbindelse kan det nævnes, at jeg er startet på et fuldtidsjob i Norge pr. 1/5, og har etableret reelt og faktisk ophold her (jeg har lejekontrakter mv, udgiftsbilag etc.), og har ingen bolig i Danmark.
Hvordan skal det afsnit så forståes, hvis det ikke er muligt at få visum til hende i DK efter EU-reglerne?
På forhånd tak.
Tak for dit svar. Jeg har læst dokumentet som du refererede til, og det bekræfter klart, at EU reglerne er de mest velegnede i vores situation. Proceduren fra Norge er afgjort noget mere omstændeligt, end fra DK. I denne forbindelse kan jeg også sige, at en af de ting, som undrede mig, da i fortalte at min kone ikke kan få visum til at besøge mig i DK, når jeg bor i Norge, er, at på Nyidanmark's hjemmeside, under "Visum efter EU-reglerne", er et afsnit, som lyder således:
---
Familiemedlemmer til en dansk statsborger
Et familiemedlem til en dansk statsborger har ret til at få sin ansøgning om visum til Danmark behandlet efter EU-reglerne, hvis den danske statsborger benytter eller umiddelbart inden visumansøgningen har benyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land eller Schweiz og i den forbindelse har etableret et reelt og faktisk ophold i landet. Læs mere om hvilke familiemedlemmer til en dansk statsborger, som har ret til ophold her i landet efter EU-retten.
---
I denne forbindelse kan det nævnes, at jeg er startet på et fuldtidsjob i Norge pr. 1/5, og har etableret reelt og faktisk ophold her (jeg har lejekontrakter mv, udgiftsbilag etc.), og har ingen bolig i Danmark.
Hvordan skal det afsnit så forståes, hvis det ikke er muligt at få visum til hende i DK efter EU-reglerne?
På forhånd tak.