til dk mens ansoegning om opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

EyeDo

Re: til dk mens ansoegning om opholdskort

Indlæg af EyeDo » 22.02.2013 23:49:43

Det som jeg tidligere ikke har fattet var at ens ægtefælle kan blive nægtet tilbagerejse i Sverige hvis han/hun først har forladt Sverige (f.eks. på weekend-tur i DK) inden svenskerne har udstedt en eller anden form for opholdskort - Mottagskvitto fra Migrationsverket er ikke nok i sig selv, idet man ved at forlade Sverige betragtes som at have "opsagt" sin ansøgning.... Og det er altså lidt en skræmmende tanke...

Til gengæld skulle jeg hilse og sige at jeg rejser til DK hver dag, nogle gange er min ægtefælle med mig - Aldrig har jeg været ude for at de ville se andet end en gyldig billet :-) (Men måske skal man passe mere på nu med det der REVA projekt i Sverige...)

fundiver199

Re: til dk mens ansoegning om opholdskort

Indlæg af fundiver199 » 23.02.2013 07:40:40

Det eneste, der kan ske ved, at din ægtefælle forlader Sverige, er, at han skal have udstedt et nyt visum af en svensk ambassade, før han kan rejse ind igen.

En dansk tilbagerejsetilladelse er i princippet ikke andet eller mere end en visumsticker. Forskellen er kun, at man kan få tilbagerejsetilladelsen, før rejsen påbegyndes, hvilket selvfølgelig er lettere for den rejsende, bla. fordi man så bedre kan planlægge især en kortvarig rejse.

Så ja det er lidt mere besværligt i Sverige, og en evt. rejse må planlægges med en vis minimumsvarighed, fordi der skal være tid til at søge om og få udstedt et nyt visum af den lokale svenske ambassade. Men det er stadig muligt at rejse, hvis der er en vigtig grund til det.

Besvar