Okay, det giver umiddelbart også mening, når det bliver udlagt på den måde, så det må blive en tur til London eller sådan noget dagen inden hendes opholdstilladelse udløber, og så tilbage til Danmark igen et par dage senere.fundiver199 skrev:Det gør naturligvis ingen forskel, hvor i Schengen man opholder sig. Kontrollen er ved den ydre grænse. Så at bevæge sig fra Danmark til Tyskland er ikke anderledes end at bevæge sig fra Jylland til Fyn.
Efter Udlændingestyrelsens tolkning skal man indrejse i Schengen og få et stempel i sit pas for at påbegynde et visumfrit ophold. Og det skal man gøre på et tidspunkt, hvor man ikke har en gyldig opholdstilladelse. Ellers er man her via sin opholdstilladelse og skal forlade Schengen, før den udløber. Man kan efter Udlændingestyrelsens tolkning ikke bare skifte fra opholdstilladelse til visumfrit ophold uden at rejse først ud og siden ind.
Jeg kan godt se argumentet med, hvorfor det er ligegyldigt at rejse til Tyskland. I min kommunikation med US sagde de blot, jeg skulle beholde rejsebilletterne som dokumentation for, hun havde udrejst i den periode. Men når de tolker reglerne, som de gør, så er det vidst ikke værd at risikere noget på baggrund af en telefonsamtale med US.