Hej allesammen!
Jeg har en del spørsmål, som jeg meget gerne vil høre jeres mening om. Spørsmålende vedrører familiesammenføring, som jeg har indgive hos Udlændigestyrelsen.
Jeg er en ung mand på 29 år, som har fundet den eneste ene i Tyrkiet. Vi valgte at gifte os, og min kone er 31 år. Vi har derfor søgt om familiesammenføring til Danmark, og vores sag er under behandling.
Processen har foregået sådan her:
1: Min kone kom til Danmark på turist visum. Da hun kom var vi ikke viet endu.
2: Vi bestilte en tid til vielsen og blev viet i Århus, nu er vi så gift. Inden vielsen spurte vi om navne ændring, da hun gerne vil have mit efternavn, men vi kunne ikke da vi fik at vide, at hun ikke er registeret i folkeregisteret og har CPR i Danmark. Så hun beholde hendes pige efternavn.
3: Efter vielsen tog vi til den tyrkiske ambassade i København med dansk vielses attest, for at registrere vores ægteskab i Tyrkiet. Hos ambassaden kunne det lade sig gøre, at hun fik mit efternavn. Hun har nu fået mit efternavn imens hun er i Danmark, med turist visum. Dog valgte vi ikke at få udstedt nyt pas og dokumenter vedrørende dette, da det kunne være bøvl med visum stemplet i hendes pas og at hun gerne vil tilbage til Tyrkiet.
4: Vi indlevere ansøgning om familiesammenføring i Danmark sammen, imens hun er her som Turist. Men vi indlevere med hendes pige efternavn og ikke mit, da hun ikke kunne nå at få hendes nye pas med mit efternavn på og at hun skulle vende tilbage til Tyrkiet med det gamle pas, hvor i visum stemplet var.
5: Hun vender tilbage til Tyrkiet og vi benytter os ikke af processuelt ophold, da hun har et arbejde der skulle passes dernede. Derefter har vi bedt udlændinge styrelsen om afgørelsen af sagen sendt til den danske ambassade i Ankara, hvor hun kan få opholdstilladelsen, hvis det altså bliver godkendt. Det skrev vi i ansøgningen, da det blev afleveret. Vi fik kort tid efter indgivelse af familiesammenføring en kvittering om at ansøgningen var modtaget
6: Hun vælger at få udstedt nyt pas og legimitation i Tyrkiet, med hendes nye efternavn og sender kopi af disse til mig, for at jeg kunne videresende det til Udlændinge Styrelsen. Hendes nye pas gælder nu i 10 år og ikke 1 år som det gamle, og det nye har mit efternavn på. Udlændingestyrelsen ville kun have kopi af billedesiden af det nye pas, den tyrkiske vielsesattest som vi fik af ambassaden og billede af hendes id kort sende jeg som ekstra dokument, for at være sikker.
7: Har ikke fået svar fra udlændinge styrelsen endu, kun en kvitterin om at jeg har sendt nye dokumenter vedrørende sagen og at der kunne gå 14 dage. Der er snart gået 1 måned?!?
Grunden til at jeg gerne vil have registreret hendes nye pas og efternavn i sagen der er under behandling er fordi det vil være noget bøvl hvis de sender opholdstilladelsen til hende i Ankara, med hendes pige efternavn, som det var da vi gav ansøgningen. Hun har mit efternavn nu jo. Plus, nu gælder hendes nye pas i 10 år og så vidt jeg ved bliver opholdskortet givet efter tiden på passet.
Så mit spørsmål lyder på om der vil være problemer i min sag? Altså problem med hensyn til navneændringen vi har foretaget os? Den måde at sagen skal sendes til den danske Ambasadde i Tyrkiet? Hvor længe tager en afgørelse om familiesammenføring? Hvad er jeres erfaringer? Er der noget jeg skal være særlige opmærksom på?
Jeg er født og opvokset i Danmark. Jeg er 29 år og har arbejde. Jeg har aldrig fået hjælp fra det offentlige. Jeg er ikke straffet og har ren straffe attest. Jeg har en bolig på 3 værelser 85 kvm. Alle disse gav vi også som bilag til vores ansøgning, da vi afleverede den.
Tak for hjælpen.
Hvordan ser det ud for os?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Hvordan ser det ud for os?
Hun skal søge med det navn der står i hendes pas.
Den tyrkiske ambassade meddeler ikke de danske myndigheder at din kone - som hun er tvunget til af den tyrkiske ægteskabslovgivning - i Tyrkiet skal bære dit efternavn. Hun har altså ikke 'fået lov' til at få det, men SKAL have det ifølge tyrkisk lov.
Hun har ikke fået ændret sit efternavn i henhold til dansk lov. Tyrkisk lov gælder ikke i DK.
Hun bliver formodentlig nødt til at søge om at få ændret sit efternavn i det danske system, når hun har fået opholdstilladelse, og dermed nødt til at betale for det.
Den tyrkiske ambassade meddeler ikke de danske myndigheder at din kone - som hun er tvunget til af den tyrkiske ægteskabslovgivning - i Tyrkiet skal bære dit efternavn. Hun har altså ikke 'fået lov' til at få det, men SKAL have det ifølge tyrkisk lov.
Hun har ikke fået ændret sit efternavn i henhold til dansk lov. Tyrkisk lov gælder ikke i DK.
Hun bliver formodentlig nødt til at søge om at få ændret sit efternavn i det danske system, når hun har fået opholdstilladelse, og dermed nødt til at betale for det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hun har fået nyt pas med mit efternavn på. Men da vi gav ansøgningen brugte vi det gamle pas med hendes pige efternavn på.mh skrev:Hun skal søge med det navn der står i hendes pas.
det gamle pas var gældende i et år og det nye er gældende i 10 år.
Nu har jeg sendt en kopi af billedsiden af passet ind til Udlændingestyrelsen.
Altså det nye pas med mit efternavn på. Desuden har jeg bedt dem om at sende afgørelsen til Ankara og opholdskortet skal gives ud fra det nye pas, altså den med mit efternavn på og ikke det gamle.
Jeg ringede ind og spurte om de havde fået billedet af det nye pas osv og det havde det. Men en sagsbehandler skulle kigge på det. Så spurte jeg selvfølgelig om det vil være et problem med at hun har fået ændret efternavn fordi hun gav ansøgningen med hendes pige efternavn. Det sagde Ul at det ikke skulle være et problem, dog skal sagsbehandlingen først starte og en sagsbehandler skulle se på sagen.
Men ud fra alt det her. Ser det enlig lovende ud? I forhold til at blive familiesammenført?
Jeg håber ikke sagen bliver afvist fordi hun har fået nyt efternavn og pas efter vi gav familiesammenføring papirerne.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Fs bliver ikke afvist pga. ændring af efternavn, hvis der ikke kan opstå mistanke om at det er en helt anden person, som nu er i DK - og det tyrkiske personregistreringssystem er efterhånden så pålideligt, at der næppe kan opstå tvivl om at din kone er den, hun oplyser at være.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG